Human Rights Education from the context of Améfrica Ladina: must we burn philosopher’s statues from the philosophical canon?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veloso Garcia, Amanda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Augusto Franco, Débora
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/83123
Resumo: This article aims to analyze reflectively a teaching experience report in the context of a postgraduate course in Human Rights Education (HRE), based on the subject Pedagogies and Teacher Formation. The formative processes of the subject started from the principle that science in its hegemonic sense is anchored in positivism and reductionism and has as its core the bias of epistemic racism/sexism. Inspired by approaches that emerge in the context of Améfrica Ladina, but also by French Institutional Analysis and by exploring the intersectional perspective, we argue that teaching and doing science corresponds to a political and social place. Our conclusions point to an HRE connected to the territory of Améfrica Ladina, using as “firewood” experiences emerging from debates’ ignitions, such as race and gender issues, and an ethical-aesthetic-political posture of questioning the hegemonic Western tradition.
id UFC-6_bb3c4eed8ba51ead9d81c94ec7ad32b8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/83123
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Human Rights Education from the context of Améfrica Ladina: must we burn philosopher’s statues from the philosophical canon?Educação em Direitos Humanos a partir do contexto da Améfrica Ladina: devemos queimar as estátuas dos filósofos do cânone?Colonialism; Epistemic Racism/Sexism; Human Rights Education.Colonialismo; Racismo/Sexismo Epistêmico; Educação em Direitos Humanos.This article aims to analyze reflectively a teaching experience report in the context of a postgraduate course in Human Rights Education (HRE), based on the subject Pedagogies and Teacher Formation. The formative processes of the subject started from the principle that science in its hegemonic sense is anchored in positivism and reductionism and has as its core the bias of epistemic racism/sexism. Inspired by approaches that emerge in the context of Améfrica Ladina, but also by French Institutional Analysis and by exploring the intersectional perspective, we argue that teaching and doing science corresponds to a political and social place. Our conclusions point to an HRE connected to the territory of Améfrica Ladina, using as “firewood” experiences emerging from debates’ ignitions, such as race and gender issues, and an ethical-aesthetic-political posture of questioning the hegemonic Western tradition.Este artigo tem por objetivo analisar reflexivamente um relato de experiência docente no contexto de uma pós-graduação em Educação em Direitos Humanos (EDH), a partir da disciplina Pedagogias e Formação Docente. Os processos formativos da disciplina partiram do princípio de que a ciência em seu sentido hegemônico está ancorada no positivismo e no reducionismo e tem como cerne o viés do racismo/sexismo epistêmico. Inspiradas por abordagens que emergem no contexto da Améfrica Ladina, mas também pela Análise Institucional Francesa e pelo recurso da perspectiva interseccional, defendemos que ensinar e fazer ciência corresponde a um lugar político e social. Nossas conclusões apontam para uma EDH conectada ao território da Améfrica Ladina, utilizando como “lenha” experiências emergentes dos disparadores dos debates, tais como os temas raça e gênero, e uma postura ética-estética-política de questionamento da tradição ocidental hegemônica.  Universidade Federal do Ceará2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/8312310.36517/rcs.54.2.d03Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 54 No. 2 (2023): Dossiê: Políticas Públicas para a reconstrução do Brasil; 61-104Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 54 Núm. 2 (2023): Dossiê: Políticas Públicas para a reconstrução do Brasil; 61-104Revista de Ciências Sociais; v. 54 n. 2 (2023): Dossiê: Políticas Públicas para a reconstrução do Brasil; 61-1042318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/83123/249486Veloso Garcia, Amanda Augusto Franco, Déborainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-07-06T18:20:49Zoai:periodicos.ufc:article/83123Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2023-07-06T18:20:49Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Human Rights Education from the context of Améfrica Ladina: must we burn philosopher’s statues from the philosophical canon?
Educação em Direitos Humanos a partir do contexto da Améfrica Ladina: devemos queimar as estátuas dos filósofos do cânone?
title Human Rights Education from the context of Améfrica Ladina: must we burn philosopher’s statues from the philosophical canon?
spellingShingle Human Rights Education from the context of Améfrica Ladina: must we burn philosopher’s statues from the philosophical canon?
Veloso Garcia, Amanda
Colonialism; Epistemic Racism/Sexism; Human Rights Education.
Colonialismo; Racismo/Sexismo Epistêmico; Educação em Direitos Humanos.
title_short Human Rights Education from the context of Améfrica Ladina: must we burn philosopher’s statues from the philosophical canon?
title_full Human Rights Education from the context of Améfrica Ladina: must we burn philosopher’s statues from the philosophical canon?
title_fullStr Human Rights Education from the context of Améfrica Ladina: must we burn philosopher’s statues from the philosophical canon?
title_full_unstemmed Human Rights Education from the context of Améfrica Ladina: must we burn philosopher’s statues from the philosophical canon?
title_sort Human Rights Education from the context of Améfrica Ladina: must we burn philosopher’s statues from the philosophical canon?
author Veloso Garcia, Amanda
author_facet Veloso Garcia, Amanda
Augusto Franco, Débora
author_role author
author2 Augusto Franco, Débora
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Veloso Garcia, Amanda
Augusto Franco, Débora
dc.subject.por.fl_str_mv Colonialism; Epistemic Racism/Sexism; Human Rights Education.
Colonialismo; Racismo/Sexismo Epistêmico; Educação em Direitos Humanos.
topic Colonialism; Epistemic Racism/Sexism; Human Rights Education.
Colonialismo; Racismo/Sexismo Epistêmico; Educação em Direitos Humanos.
description This article aims to analyze reflectively a teaching experience report in the context of a postgraduate course in Human Rights Education (HRE), based on the subject Pedagogies and Teacher Formation. The formative processes of the subject started from the principle that science in its hegemonic sense is anchored in positivism and reductionism and has as its core the bias of epistemic racism/sexism. Inspired by approaches that emerge in the context of Améfrica Ladina, but also by French Institutional Analysis and by exploring the intersectional perspective, we argue that teaching and doing science corresponds to a political and social place. Our conclusions point to an HRE connected to the territory of Améfrica Ladina, using as “firewood” experiences emerging from debates’ ignitions, such as race and gender issues, and an ethical-aesthetic-political posture of questioning the hegemonic Western tradition.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/83123
10.36517/rcs.54.2.d03
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/83123
identifier_str_mv 10.36517/rcs.54.2.d03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/83123/249486
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 54 No. 2 (2023): Dossiê: Políticas Públicas para a reconstrução do Brasil; 61-104
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 54 Núm. 2 (2023): Dossiê: Políticas Públicas para a reconstrução do Brasil; 61-104
Revista de Ciências Sociais; v. 54 n. 2 (2023): Dossiê: Políticas Públicas para a reconstrução do Brasil; 61-104
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1799698949838209024