The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419 |
Resumo: | Adding to the collective efforts of the profissional sociology, currently facing serious and judicious setting of the transmission of matter in high scholl, the article aims to reflect on thematic and pedagogical content prioritizing “the sociological way of thinking”. This based on the perspective of the use of concepts as a tool to interpret and rupture with the forms previously constructed explanation about social life. It also considers that a basic knowledge of sociology could in future, guiding or influencing not only a professional choice in the area itself, but also to base other impoverished professions for a broader view of the mechanisms that guide social practices. |
id |
UFC-6_d507c7259ed72fb269b5cb212168244d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/2419 |
network_acronym_str |
UFC-6 |
network_name_str |
Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinkingO Ofício de Ensinar para Iniciantes: contribuições ao modo sociológico de pensarTeachingSociologyWay of ThinkingEnsinoSociologiaModo de PensarTeoriaAdding to the collective efforts of the profissional sociology, currently facing serious and judicious setting of the transmission of matter in high scholl, the article aims to reflect on thematic and pedagogical content prioritizing “the sociological way of thinking”. This based on the perspective of the use of concepts as a tool to interpret and rupture with the forms previously constructed explanation about social life. It also considers that a basic knowledge of sociology could in future, guiding or influencing not only a professional choice in the area itself, but also to base other impoverished professions for a broader view of the mechanisms that guide social practices. Somando-se aos esforços coletivos de profissionais da área de sociologia, atualmente voltados para o estabelecimento sério e criterioso da transmissão da matéria no Ensino Médio, o artigo busca contribuir para uma reflexão sobre conteúdos temáticos e pedagógicos, priorizando o que poderia ser designado por “modo sociológico de pensar”. Este, baseado no uso de conceitos como ferramenta de interpretação e ruptura com as formas previamente construídas de explicação acerca do funcionamento da vida social, considera também que conhecimentos básicos de sociologia poderão, futuramente, orientar ou influenciar não só uma escolha profissional na própria área, mas também embasar outras profissões carentes de uma visão ampla dos mecanismos que orientam as práticas sociais. Universidade Federal do Ceará2016-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 45 No. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 63-85Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 45 Núm. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 63-85Revista de Ciências Sociais; v. 45 n. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 63-852318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419/1872Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarreira, Irlys Alencar Firmo2018-11-08T21:38:40Zoai:periodicos.ufc:article/2419Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2018-11-08T21:38:40Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking O Ofício de Ensinar para Iniciantes: contribuições ao modo sociológico de pensar |
title |
The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking |
spellingShingle |
The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking Barreira, Irlys Alencar Firmo Teaching Sociology Way of Thinking Ensino Sociologia Modo de Pensar Teoria |
title_short |
The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking |
title_full |
The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking |
title_fullStr |
The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking |
title_full_unstemmed |
The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking |
title_sort |
The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking |
author |
Barreira, Irlys Alencar Firmo |
author_facet |
Barreira, Irlys Alencar Firmo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreira, Irlys Alencar Firmo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Sociology Way of Thinking Ensino Sociologia Modo de Pensar Teoria |
topic |
Teaching Sociology Way of Thinking Ensino Sociologia Modo de Pensar Teoria |
description |
Adding to the collective efforts of the profissional sociology, currently facing serious and judicious setting of the transmission of matter in high scholl, the article aims to reflect on thematic and pedagogical content prioritizing “the sociological way of thinking”. This based on the perspective of the use of concepts as a tool to interpret and rupture with the forms previously constructed explanation about social life. It also considers that a basic knowledge of sociology could in future, guiding or influencing not only a professional choice in the area itself, but also to base other impoverished professions for a broader view of the mechanisms that guide social practices. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419/1872 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 45 No. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 63-85 Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 45 Núm. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 63-85 Revista de Ciências Sociais; v. 45 n. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 63-85 2318-4620 0041-8862 reponame:Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista de Ciências Sociais |
collection |
Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br |
_version_ |
1821318986618372096 |