The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreira, Irlys Alencar Firmo
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419
Resumo: Adding to the collective efforts of the profissional sociology, currently facing serious and judicious setting of the transmission of matter in high scholl, the article aims to reflect on thematic and pedagogical content prioritizing “the sociological way of thinking”. This based on the perspective of the use of concepts as a tool to interpret and rupture with the forms previously constructed explanation about social life. It also considers that a basic knowledge of sociology could in future, guiding or influencing not only a professional choice in the area itself, but also to base other impoverished professions for a broader view of the mechanisms that guide social practices. 
id UFC-6_d507c7259ed72fb269b5cb212168244d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/2419
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinkingO Ofício de Ensinar para Iniciantes: contribuições ao modo sociológico de pensarTeachingSociologyWay of ThinkingEnsinoSociologiaModo de PensarTeoriaAdding to the collective efforts of the profissional sociology, currently facing serious and judicious setting of the transmission of matter in high scholl, the article aims to reflect on thematic and pedagogical content prioritizing “the sociological way of thinking”. This based on the perspective of the use of concepts as a tool to interpret and rupture with the forms previously constructed explanation about social life. It also considers that a basic knowledge of sociology could in future, guiding or influencing not only a professional choice in the area itself, but also to base other impoverished professions for a broader view of the mechanisms that guide social practices. Somando-se aos esforços coletivos de profissionais da área de sociologia, atualmente voltados para o estabelecimento sério e criterioso da transmissão da matéria no Ensino Médio, o artigo busca contribuir para uma reflexão sobre conteúdos temáticos e pedagógicos, priorizando o que poderia ser designado por “modo sociológico de pensar”. Este, baseado no uso de conceitos como ferramenta de interpretação e ruptura com as formas previamente construídas de explicação acerca do funcionamento da vida social, considera também que conhecimentos básicos de sociologia poderão, futuramente, orientar ou influenciar não só uma escolha profissional na própria área, mas também embasar outras profissões carentes de uma visão ampla dos mecanismos que orientam as práticas sociais. Universidade Federal do Ceará2016-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 45 No. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 63-85Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 45 Núm. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 63-85Revista de Ciências Sociais; v. 45 n. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 63-852318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419/1872Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarreira, Irlys Alencar Firmo2018-11-08T21:38:40Zoai:periodicos.ufc:article/2419Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2018-11-08T21:38:40Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking
O Ofício de Ensinar para Iniciantes: contribuições ao modo sociológico de pensar
title The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking
spellingShingle The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking
Barreira, Irlys Alencar Firmo
Teaching
Sociology
Way of Thinking
Ensino
Sociologia
Modo de Pensar
Teoria
title_short The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking
title_full The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking
title_fullStr The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking
title_full_unstemmed The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking
title_sort The Art of Teaching Novices: contributions to the sociological way of thinking
author Barreira, Irlys Alencar Firmo
author_facet Barreira, Irlys Alencar Firmo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreira, Irlys Alencar Firmo
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching
Sociology
Way of Thinking
Ensino
Sociologia
Modo de Pensar
Teoria
topic Teaching
Sociology
Way of Thinking
Ensino
Sociologia
Modo de Pensar
Teoria
description Adding to the collective efforts of the profissional sociology, currently facing serious and judicious setting of the transmission of matter in high scholl, the article aims to reflect on thematic and pedagogical content prioritizing “the sociological way of thinking”. This based on the perspective of the use of concepts as a tool to interpret and rupture with the forms previously constructed explanation about social life. It also considers that a basic knowledge of sociology could in future, guiding or influencing not only a professional choice in the area itself, but also to base other impoverished professions for a broader view of the mechanisms that guide social practices. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2419/1872
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 45 No. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 63-85
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 45 Núm. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 63-85
Revista de Ciências Sociais; v. 45 n. 1 (2014): Sociologia no Ensino Médio; 63-85
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1799698946925264896