Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Hugo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gonçalves, Eliane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530
Resumo: In this article we analyze the development of public school education in Latin America as a contradictory process, marked by the tension between forms of domination and the struggle for liberation. Based on a macrosociological approach based on the coloniality of power, we discuss its relationship with colonialism, highlighting processes of epistemic violence in its constitution. Then, we discussed the pedagogical dimension of social movements, which recovers the issue of education and produces new forms of knowledge from the popular struggle. Finally, we addressed these issues in the experience of three students who participated in the secondary occupation movements in Brazil in 2015 and 2016.
id UFC-6_e8a182f3606d27430432f6a7b71394ed
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/62530
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupationsColonialidad del poder, educación y movimentos sociales em America Latina:: nuevos caminhos desde ocupaciones secundariasColonialité du pouvoir, éducation et mouvements sociaux en Amérique latine: nouvelles voies à partir des professions secondaires: nouvelles voies à partir des professions secondairesColonialidade do poder, educação e movimentos sociais na América Latina:: novos caminhos a partir de ocupações secundaristasEducationColonialityEpistemic ViolenceSocial MovementsHigh School OcupationsEducaciónColonialidadViolencia EpistémicaMovimentos SocialesOcupaciones SecundariasEducaçãoColonialidadeViolência EpistêmicaMovimentos SociaisOcupações SecundaristasIn this article we analyze the development of public school education in Latin America as a contradictory process, marked by the tension between forms of domination and the struggle for liberation. Based on a macrosociological approach based on the coloniality of power, we discuss its relationship with colonialism, highlighting processes of epistemic violence in its constitution. Then, we discussed the pedagogical dimension of social movements, which recovers the issue of education and produces new forms of knowledge from the popular struggle. Finally, we addressed these issues in the experience of three students who participated in the secondary occupation movements in Brazil in 2015 and 2016.En este artículo analizamos el desarrollo de la educación pública en América Latina como un proceso contradictorio, marcado por la tensión entre formas de dominación y lucha por la liberación. Con base en un enfoque macrosociológico basado en la colonialidad del poder, discutimos su relación con el colonialismo, destacando procesos de violencia epistémica en su constitución. Luego, discutimos la dimensión pedagógica de los movimientos sociales, que recupera el tema de la educación y produce nuevas formas de conocimiento a partir de la lucha popular. Finalmente, abordamos estos temas en la experiencia de tres estudiantes que participaron en los movimientos de ocupación secundaria en Brasil en 2015 y 2016.Dans cet article, nous analysons le développement de l'enseignement public en Amérique latine comme un processus contradictoire, marqué par la tension entre les formes de domination et la lutte pour la libération. Sur la base d'une approche macrosociologique basée sur la colonialité du pouvoir, nous discutons de sa relation avec le colonialisme, mettant en évidence les processus de violence épistémique dans sa constitution. Ensuite, nous avons discuté de la dimension pédagogique des mouvements sociaux, qui récupère la question de l'éducation et produit de nouvelles formes de savoir à partir de la lutte populaire. Enfin, nous avons abordé ces questions dans l'expérience de trois étudiants qui ont participé aux mouvements d'occupation secondaire au Brésil en 2015 et 2016.Neste artigo analisamos o desenvolvimento da educação pública escolar na América Latina como um processo contraditório, marcado pela tensão entre formas de dominação e a luta pela libertação. A partir de uma abordagem macrossociológica baseada na colonialidade do poder discutimos sua relação com o colonialismo, evidenciando processos de violência epistêmica em sua constituição. Depois, debatemos a dimensão pedagógica dos movimentos sociais, que recupera a problemática da educação e produz novas formas de saber a partir da luta popular. Por fim, abordamos essas questões na experiência de três estudantes que participaram dos movimentos de ocupações secundaristas no Brasil em 2015 e 2016.Universidade Federal do Ceará2022-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/6253010.36517/rcs.53.3.a04Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 53 No. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 337–379Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 53 Núm. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 337–379Revista de Ciências Sociais; v. 53 n. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 337–3792318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530/226634http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530/226635de Oliveira, HugoGonçalves, Eliane info:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-01T17:03:39Zoai:periodicos.ufc:article/62530Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2022-11-01T17:03:39Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations
Colonialidad del poder, educación y movimentos sociales em America Latina:: nuevos caminhos desde ocupaciones secundarias
Colonialité du pouvoir, éducation et mouvements sociaux en Amérique latine: nouvelles voies à partir des professions secondaires: nouvelles voies à partir des professions secondaires
Colonialidade do poder, educação e movimentos sociais na América Latina:: novos caminhos a partir de ocupações secundaristas
title Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations
spellingShingle Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations
de Oliveira, Hugo
Education
Coloniality
Epistemic Violence
Social Movements
High School Ocupations
Educación
Colonialidad
Violencia Epistémica
Movimentos Sociales
Ocupaciones Secundarias
Educação
Colonialidade
Violência Epistêmica
Movimentos Sociais
Ocupações Secundaristas
title_short Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations
title_full Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations
title_fullStr Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations
title_full_unstemmed Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations
title_sort Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations
author de Oliveira, Hugo
author_facet de Oliveira, Hugo
Gonçalves, Eliane
author_role author
author2 Gonçalves, Eliane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Hugo
Gonçalves, Eliane
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Coloniality
Epistemic Violence
Social Movements
High School Ocupations
Educación
Colonialidad
Violencia Epistémica
Movimentos Sociales
Ocupaciones Secundarias
Educação
Colonialidade
Violência Epistêmica
Movimentos Sociais
Ocupações Secundaristas
topic Education
Coloniality
Epistemic Violence
Social Movements
High School Ocupations
Educación
Colonialidad
Violencia Epistémica
Movimentos Sociales
Ocupaciones Secundarias
Educação
Colonialidade
Violência Epistêmica
Movimentos Sociais
Ocupações Secundaristas
description In this article we analyze the development of public school education in Latin America as a contradictory process, marked by the tension between forms of domination and the struggle for liberation. Based on a macrosociological approach based on the coloniality of power, we discuss its relationship with colonialism, highlighting processes of epistemic violence in its constitution. Then, we discussed the pedagogical dimension of social movements, which recovers the issue of education and produces new forms of knowledge from the popular struggle. Finally, we addressed these issues in the experience of three students who participated in the secondary occupation movements in Brazil in 2015 and 2016.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530
10.36517/rcs.53.3.a04
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530
identifier_str_mv 10.36517/rcs.53.3.a04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530/226634
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530/226635
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 53 No. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 337–379
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 53 Núm. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 337–379
Revista de Ciências Sociais; v. 53 n. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 337–379
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1799698949720768512