Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530 |
Resumo: | In this article we analyze the development of public school education in Latin America as a contradictory process, marked by the tension between forms of domination and the struggle for liberation. Based on a macrosociological approach based on the coloniality of power, we discuss its relationship with colonialism, highlighting processes of epistemic violence in its constitution. Then, we discussed the pedagogical dimension of social movements, which recovers the issue of education and produces new forms of knowledge from the popular struggle. Finally, we addressed these issues in the experience of three students who participated in the secondary occupation movements in Brazil in 2015 and 2016. |
id |
UFC-6_e8a182f3606d27430432f6a7b71394ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/62530 |
network_acronym_str |
UFC-6 |
network_name_str |
Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupationsColonialidad del poder, educación y movimentos sociales em America Latina:: nuevos caminhos desde ocupaciones secundariasColonialité du pouvoir, éducation et mouvements sociaux en Amérique latine: nouvelles voies à partir des professions secondaires: nouvelles voies à partir des professions secondairesColonialidade do poder, educação e movimentos sociais na América Latina:: novos caminhos a partir de ocupações secundaristasEducationColonialityEpistemic ViolenceSocial MovementsHigh School OcupationsEducaciónColonialidadViolencia EpistémicaMovimentos SocialesOcupaciones SecundariasEducaçãoColonialidadeViolência EpistêmicaMovimentos SociaisOcupações SecundaristasIn this article we analyze the development of public school education in Latin America as a contradictory process, marked by the tension between forms of domination and the struggle for liberation. Based on a macrosociological approach based on the coloniality of power, we discuss its relationship with colonialism, highlighting processes of epistemic violence in its constitution. Then, we discussed the pedagogical dimension of social movements, which recovers the issue of education and produces new forms of knowledge from the popular struggle. Finally, we addressed these issues in the experience of three students who participated in the secondary occupation movements in Brazil in 2015 and 2016.En este artículo analizamos el desarrollo de la educación pública en América Latina como un proceso contradictorio, marcado por la tensión entre formas de dominación y lucha por la liberación. Con base en un enfoque macrosociológico basado en la colonialidad del poder, discutimos su relación con el colonialismo, destacando procesos de violencia epistémica en su constitución. Luego, discutimos la dimensión pedagógica de los movimientos sociales, que recupera el tema de la educación y produce nuevas formas de conocimiento a partir de la lucha popular. Finalmente, abordamos estos temas en la experiencia de tres estudiantes que participaron en los movimientos de ocupación secundaria en Brasil en 2015 y 2016.Dans cet article, nous analysons le développement de l'enseignement public en Amérique latine comme un processus contradictoire, marqué par la tension entre les formes de domination et la lutte pour la libération. Sur la base d'une approche macrosociologique basée sur la colonialité du pouvoir, nous discutons de sa relation avec le colonialisme, mettant en évidence les processus de violence épistémique dans sa constitution. Ensuite, nous avons discuté de la dimension pédagogique des mouvements sociaux, qui récupère la question de l'éducation et produit de nouvelles formes de savoir à partir de la lutte populaire. Enfin, nous avons abordé ces questions dans l'expérience de trois étudiants qui ont participé aux mouvements d'occupation secondaire au Brésil en 2015 et 2016.Neste artigo analisamos o desenvolvimento da educação pública escolar na América Latina como um processo contraditório, marcado pela tensão entre formas de dominação e a luta pela libertação. A partir de uma abordagem macrossociológica baseada na colonialidade do poder discutimos sua relação com o colonialismo, evidenciando processos de violência epistêmica em sua constituição. Depois, debatemos a dimensão pedagógica dos movimentos sociais, que recupera a problemática da educação e produz novas formas de saber a partir da luta popular. Por fim, abordamos essas questões na experiência de três estudantes que participaram dos movimentos de ocupações secundaristas no Brasil em 2015 e 2016.Universidade Federal do Ceará2022-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/6253010.36517/rcs.53.3.a04Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 53 No. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 337–379Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 53 Núm. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 337–379Revista de Ciências Sociais; v. 53 n. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 337–3792318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530/226634http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530/226635de Oliveira, HugoGonçalves, Eliane info:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-01T17:03:39Zoai:periodicos.ufc:article/62530Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2022-11-01T17:03:39Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations Colonialidad del poder, educación y movimentos sociales em America Latina:: nuevos caminhos desde ocupaciones secundarias Colonialité du pouvoir, éducation et mouvements sociaux en Amérique latine: nouvelles voies à partir des professions secondaires: nouvelles voies à partir des professions secondaires Colonialidade do poder, educação e movimentos sociais na América Latina:: novos caminhos a partir de ocupações secundaristas |
title |
Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations |
spellingShingle |
Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations de Oliveira, Hugo Education Coloniality Epistemic Violence Social Movements High School Ocupations Educación Colonialidad Violencia Epistémica Movimentos Sociales Ocupaciones Secundarias Educação Colonialidade Violência Epistêmica Movimentos Sociais Ocupações Secundaristas |
title_short |
Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations |
title_full |
Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations |
title_fullStr |
Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations |
title_full_unstemmed |
Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations |
title_sort |
Coloniality of power, education and social movements in Latin America:: new paths from high school ocupations |
author |
de Oliveira, Hugo |
author_facet |
de Oliveira, Hugo Gonçalves, Eliane |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Eliane |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Hugo Gonçalves, Eliane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Coloniality Epistemic Violence Social Movements High School Ocupations Educación Colonialidad Violencia Epistémica Movimentos Sociales Ocupaciones Secundarias Educação Colonialidade Violência Epistêmica Movimentos Sociais Ocupações Secundaristas |
topic |
Education Coloniality Epistemic Violence Social Movements High School Ocupations Educación Colonialidad Violencia Epistémica Movimentos Sociales Ocupaciones Secundarias Educação Colonialidade Violência Epistêmica Movimentos Sociais Ocupações Secundaristas |
description |
In this article we analyze the development of public school education in Latin America as a contradictory process, marked by the tension between forms of domination and the struggle for liberation. Based on a macrosociological approach based on the coloniality of power, we discuss its relationship with colonialism, highlighting processes of epistemic violence in its constitution. Then, we discussed the pedagogical dimension of social movements, which recovers the issue of education and produces new forms of knowledge from the popular struggle. Finally, we addressed these issues in the experience of three students who participated in the secondary occupation movements in Brazil in 2015 and 2016. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530 10.36517/rcs.53.3.a04 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530 |
identifier_str_mv |
10.36517/rcs.53.3.a04 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530/226634 http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/62530/226635 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 53 No. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 337–379 Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 53 Núm. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 337–379 Revista de Ciências Sociais; v. 53 n. 3 (2022): Dinâmicas do Crime e da Prisão; 337–379 2318-4620 0041-8862 reponame:Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista de Ciências Sociais |
collection |
Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br |
_version_ |
1799698949720768512 |