Análise das correlações existentes entre as medidas de aderência pneu-pavimento avaliadas em campo e em laboratório
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58735 |
Resumo: | Brazil has its transportation system based mainly on roads, thus the quality of the roads is essential for the development of the country. This study evaluates the skid resistance characteristics in highways in the states of Pernambuco and Paraíba, verifying the possibility of making predictions based on laboratory simulations. For this purpose, the following tests were used: sand patch, British pendulum, and outflow meter and later the calculations were also performed to verify the International Friction Index (IFI) of selected points on the investigated roads. Then, two mixtures used in the field were reproduced in the laboratory and tested with simulated traf-fic to check their behavior with respect to skid resistance. Finally, two mixtures were designed, one discontinuous and one dense, in order to verify the possibility of ranking them according to their friction potential. With the results, can get parameters that allow a prediction in laboratory for the field behavior of these mixtures. |
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Análise das correlações existentes entre as medidas de aderência pneu-pavimento avaliadas em campo e em laboratórioPavimentoSegurançaAderênciaMisturas asfálticasBrazil has its transportation system based mainly on roads, thus the quality of the roads is essential for the development of the country. This study evaluates the skid resistance characteristics in highways in the states of Pernambuco and Paraíba, verifying the possibility of making predictions based on laboratory simulations. For this purpose, the following tests were used: sand patch, British pendulum, and outflow meter and later the calculations were also performed to verify the International Friction Index (IFI) of selected points on the investigated roads. Then, two mixtures used in the field were reproduced in the laboratory and tested with simulated traf-fic to check their behavior with respect to skid resistance. Finally, two mixtures were designed, one discontinuous and one dense, in order to verify the possibility of ranking them according to their friction potential. With the results, can get parameters that allow a prediction in laboratory for the field behavior of these mixtures.O Brasil é um país que possui o seu sistema de transporte baseado principalmente no meio rodoviário, desta forma, a quali-dade das estradas é primordial para o desenvolvimento do país. O presente estudo avalia as principais características de aderência pneu-pavimento de rodovias dos estados de Pernambuco e da Paraíba e verifica a possibilidade de se fazer previsões baseadas em si-mulações de laboratório. Para tal foram realizados os ensaios de Mancha de Areia, de Pêndulo Britânico e de Drenabilidade, e posteri-ormente foram também realizados os cálculos para a verificação do International Friction Index (IFI) de pontos selecionados em pavi-mentos das referidas rodovias. Em seguida, foram levantadas as características das misturas asfálticas utilizadas em campo sendo que duas delas foram simuladas em laboratório para verificação de indicadores de superfície relacionados à aderência pneu-pavimento. Por fim, foram analisadas duas misturas asfálticas concebidas de maneiras diferentes, uma com graduação contínua e outra descontínua, pa-ra verificar a possibilidade de ranqueamento entre elas no que diz respeito aos parâmetros que regem a aderência. Assim, obtem-se pa-râmetros que possibilitem uma previsão de comportamento em laboratório de misturas executadas em campo.2021-05-31T17:29:50Z2021-05-31T17:29:50Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPEREIRA, Cláudia Azevedo; SOARES, Jorge Barbosa; PONTES FILHO, Ivaldo Dário da Silva; CASTELO BRANCO, Verônica Teixeira Franco. Análise das correlações existentes entre as medidas de aderência pneu-pavimento avaliadas em campo e em laboratório.Transportes, São Paulo-SP, v. 20, n. 4 p. 44–53, 2012.2237-1346DOI:10.4237/transportes.v20i4.598http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58735Pereira, Cláudia AzevedoSoares, Jorge BarbosaPontes Filho, Ivaldo Dário da SilvaCastelo Branco, Verônica Teixeira Francoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T17:29:51Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58735Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:59:59.873315Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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