A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Feijó, Jerciano Pinheiro
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Xavier, Antonio Eudes, Arrais Neto, Enéas de Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51504
Resumo: The learning process is inherent to living beings, especially human beings, it is continuous from the beginning of existence to its end and formal education is an important part of this process, but it is not limited to it. The article seeks to highlight the transformative action of education in the reality of people, based on a broad debate about education and its transforming power, as well as the use of it in the context of a project applied in municipalities in the Central Hinterland of Ceará. Project that seeks the commitment to awaken in its graduates a reflection about a liberating education. The project is in line with the liberating learning methodology by seeking to train individuals aware of their realities and make them part of the learning process for change. However, social transformation, through education, does not happen effectively if all methodological forms, whether practical or human and critical formation, are not in line with pedagogical practice. As a conclusion, there was a significant impact on the reality of students and of municipalities reached by the program, showing that a liberating pedagogy turns young people into protagonists of their social reality.
id UFC-7_06cd005b53a18a0da62d71c991c336e6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51504
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do CearáEducaçãoEducação - transformação socialProcesso de aprendizagemValorização da vivênciaThe learning process is inherent to living beings, especially human beings, it is continuous from the beginning of existence to its end and formal education is an important part of this process, but it is not limited to it. The article seeks to highlight the transformative action of education in the reality of people, based on a broad debate about education and its transforming power, as well as the use of it in the context of a project applied in municipalities in the Central Hinterland of Ceará. Project that seeks the commitment to awaken in its graduates a reflection about a liberating education. The project is in line with the liberating learning methodology by seeking to train individuals aware of their realities and make them part of the learning process for change. However, social transformation, through education, does not happen effectively if all methodological forms, whether practical or human and critical formation, are not in line with pedagogical practice. As a conclusion, there was a significant impact on the reality of students and of municipalities reached by the program, showing that a liberating pedagogy turns young people into protagonists of their social reality.O processo de aprendizagem é inerente dos seres vivos, em especial dos seres humanos, é contínuo desde o início da existência até o seu fim e a educação formal é parte importante desse processo, mas não se limita a ela. O artigo busca evidenciar a ação transformadora da educação na realidade das pessoas, fundamentado em um amplo debate sobre a educação e seu poder transformador, bem como a utilização dela no contexto de um projeto aplicado em municípios do Sertão Central cearense. Projeto que busca o compromisso de despertar em seus formandos uma reflexão a respeito de uma educação libertadora. O projeto alinha-se à metodologia da aprendizagem libertadora ao buscar formar indivíduos conscientes de suas realidades e tornálos parte do processo de aprendizagem para a mudança. No entanto, a transformação social, através da educação, não acontece de forma efetiva se todas as formas metodológicas, seja a formação prática ou a humana e crítica, não estiverem em consonância com a prática pedagógica. Como conclusão, houve significativo impacto na realidade dos educandos e dos municípios alcançados pelo programa, mostrando que uma pedagogia libertadora transforma os jovens em protagonistas de sua realidade social.Revista Labor2020-04-29T15:42:20Z2020-04-29T15:42:20Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFEIJÓ, Jerciano Pinheiro; XAVIER, Antonio Eudes; ARRAIS NETO, Enéas de Araújo. A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do Ceará. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 22, p. 103-113, jul./dez. 2019.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51504Feijó, Jerciano PinheiroXavier, Antonio EudesArrais Neto, Enéas de Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:43:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51504Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-12-11T18:43:09Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do Ceará
title A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do Ceará
spellingShingle A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do Ceará
Feijó, Jerciano Pinheiro
Educação
Educação - transformação social
Processo de aprendizagem
Valorização da vivência
title_short A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do Ceará
title_full A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do Ceará
title_fullStr A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do Ceará
title_full_unstemmed A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do Ceará
title_sort A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do Ceará
author Feijó, Jerciano Pinheiro
author_facet Feijó, Jerciano Pinheiro
Xavier, Antonio Eudes
Arrais Neto, Enéas de Araújo
author_role author
author2 Xavier, Antonio Eudes
Arrais Neto, Enéas de Araújo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Feijó, Jerciano Pinheiro
Xavier, Antonio Eudes
Arrais Neto, Enéas de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Educação - transformação social
Processo de aprendizagem
Valorização da vivência
topic Educação
Educação - transformação social
Processo de aprendizagem
Valorização da vivência
description The learning process is inherent to living beings, especially human beings, it is continuous from the beginning of existence to its end and formal education is an important part of this process, but it is not limited to it. The article seeks to highlight the transformative action of education in the reality of people, based on a broad debate about education and its transforming power, as well as the use of it in the context of a project applied in municipalities in the Central Hinterland of Ceará. Project that seeks the commitment to awaken in its graduates a reflection about a liberating education. The project is in line with the liberating learning methodology by seeking to train individuals aware of their realities and make them part of the learning process for change. However, social transformation, through education, does not happen effectively if all methodological forms, whether practical or human and critical formation, are not in line with pedagogical practice. As a conclusion, there was a significant impact on the reality of students and of municipalities reached by the program, showing that a liberating pedagogy turns young people into protagonists of their social reality.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-04-29T15:42:20Z
2020-04-29T15:42:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FEIJÓ, Jerciano Pinheiro; XAVIER, Antonio Eudes; ARRAIS NETO, Enéas de Araújo. A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do Ceará. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 22, p. 103-113, jul./dez. 2019.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51504
identifier_str_mv FEIJÓ, Jerciano Pinheiro; XAVIER, Antonio Eudes; ARRAIS NETO, Enéas de Araújo. A educação como instrumento de transformação da realidade: uma aplicação no Sertão Central do Ceará. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 22, p. 103-113, jul./dez. 2019.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51504
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935822727675904