Histórico da normatização da telessaúde e os impactos da regulação da teleconsultoria na atenção primária em Minas Gerais
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54515 |
Resumo: | Introduction: Teleconsulting has countless benefits and its use improves and qualifies patient care, but it is necessary to discuss conditions of use within the standardization framework, with the purpose of integrating the system into practice. Methods: This is a crosssectional study, with analysis of indicators before and after an intervention, and application of a structured questionnaire to health professionals and teleconsultants. Results: We analyzed 6,232 teleconsultations. It was possible to state that the resolution increased the utilization, but it was identified low quality. The professional category that most used were nurses 39.83%. 36 areas of health were requested. The most requested specialties were nursing, 12.56%. Of the 143 professionals who answered the questionnaire, 36.36% were nurses, and the most used electronic access was the cell phone with 61.53%. According to the 13 Teleconsultants who answered the questionnaire, it was identified that they rarely receive teleconsultations formulated with complete data. Conclusion: The data found in this study suggests the reality of the state of Minas Gerais. The low use of teleconsultation is a panorama of national demand, requiring investments to promote and disseminate telehealth practices and multifaceted actions to address the problems. |
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Histórico da normatização da telessaúde e os impactos da regulação da teleconsultoria na atenção primária em Minas GeraisHistory of telehealth regulation and the impacts of teleconsultation regulation on primary care in minas geraisConsulta RemotaControle Social FormalAtenção Primária à SaúdeIntroduction: Teleconsulting has countless benefits and its use improves and qualifies patient care, but it is necessary to discuss conditions of use within the standardization framework, with the purpose of integrating the system into practice. Methods: This is a crosssectional study, with analysis of indicators before and after an intervention, and application of a structured questionnaire to health professionals and teleconsultants. Results: We analyzed 6,232 teleconsultations. It was possible to state that the resolution increased the utilization, but it was identified low quality. The professional category that most used were nurses 39.83%. 36 areas of health were requested. The most requested specialties were nursing, 12.56%. Of the 143 professionals who answered the questionnaire, 36.36% were nurses, and the most used electronic access was the cell phone with 61.53%. According to the 13 Teleconsultants who answered the questionnaire, it was identified that they rarely receive teleconsultations formulated with complete data. Conclusion: The data found in this study suggests the reality of the state of Minas Gerais. The low use of teleconsultation is a panorama of national demand, requiring investments to promote and disseminate telehealth practices and multifaceted actions to address the problems.Introdução: A teleconsultoria tem inúmeros benefícios e seu uso melhora e qualifica o atendimento dos pacientes, mas é preciso discutir as suas condições de uso dentro da estrutura de normatização, com o propósito de integrar o sistema na prática. Métodos: Trata-se de um estudo transversal, com análise de indicadores antes e depois de uma intervenção, e aplicação de questionário estruturado em profissionais de saúde e Teleconsultores. Resultados: Foram analisadas 6.232 teleconsultorias. Foi possível afirmar que a resolução aumentou a utilização desse método de atendimento, porém identificou-se uma baixa qualidade do mesmo. A categoria profissional que mais as utilizou foram os enfermeiros, 39,83% do total. Foram requisitadas 36 áreas da saúde. Dos 143 profissionais que responderam o questionário, 36,36% eram enfermeiros; o acesso eletrônico mais utilizado foi o celular, com 61,53% das respostas e, dos 13 Teleconsultores que responderam o questionário, identificou-se que raramente as teleconsultorias foram formuladas com dados completos. Conclusão: Os dados encontrados neste estudo sugerem a realidade do estado de Minas Gerais. A baixa utilização da teleconsultoria é um panorama da demanda nacional, sendo necessários investimentos para promoção e divulgação das práticas de Telessaúde e ações multifacetadas no enfrentamento dos problemas.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2020-10-07T20:23:42Z2020-10-07T20:23:42Z2020-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVINHAL, W. C. ; ARAÚJO, D. V. ; ARANHA, R. N. Histórico da normatização da telessaúde e os impactos da regulação da teleconsultoria na atenção primária em Minas Gerais. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 2, p. 58-71, abr./jul. 2020.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54515Vinhal, Wanessa CamposAraújo, Denizar ViannaAranha, Renata Nunesporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-07T20:23:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54515Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:46:34.263630Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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