Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Cristiane Carvalho de Paula
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ribas, Fernanda Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39862
Resumo: This paper aims at describing the configuration of English supervised teaching practice programs in a public university in the state of Minas Gerais (Brazil), taking into consideration some actions and proposals that have been (and will be) developed in the education of future teachers and that attempt to articulate teaching, research and extension. We focus on the results of the extension project “English Course: teacher education”, discussing the contributions and challenges of its development, as well as the preservice teachers’ perceptions concerning their experience of teaching in this project. We are based on the studies of Applied Linguistics that posit language as a social and political practice (CELANI, 2010; LEFFA, 2001), in order to discuss the supervised practice as spaces for the development of educators and preservice teachers, which make it possible the revisiting of studied theories and the ressignification of the teaching-learning processes of ‘the language of the other.
id UFC-7_0a0c8f5a2ad2cdebca6a6af1535fe96b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39862
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professoresSupervised teaching practice in English as a space for the (trans)formation of teachersEstágio supervisionadoLíngua inglesaCursos de extensão universitáriaThis paper aims at describing the configuration of English supervised teaching practice programs in a public university in the state of Minas Gerais (Brazil), taking into consideration some actions and proposals that have been (and will be) developed in the education of future teachers and that attempt to articulate teaching, research and extension. We focus on the results of the extension project “English Course: teacher education”, discussing the contributions and challenges of its development, as well as the preservice teachers’ perceptions concerning their experience of teaching in this project. We are based on the studies of Applied Linguistics that posit language as a social and political practice (CELANI, 2010; LEFFA, 2001), in order to discuss the supervised practice as spaces for the development of educators and preservice teachers, which make it possible the revisiting of studied theories and the ressignification of the teaching-learning processes of ‘the language of the other.Este artigo visa descrever a configuração das disciplinas de estágio supervisionado de língua inglesa, em uma universidade pública mineira, tendo em vista algumas ações e propostas que têm sido (e serão) desenvolvidas na formação dos futuros professores e que buscam articular ensino, pesquisa e extensão. Damos destaque aos resultados do projeto de extensão “Curso de língua inglesa: professores em formação”, discutindo contribuições e desafios em seu desenvolvimento, bem como as percepções dos professores em formação acerca da experiência de docência nesse projeto. Fundamentamo-nos nos estudos em Linguística Aplicada que postulam a linguagem como prática social e política (CELANI, 2010; LEFFA, 2001), a fim de discutir os estágios supervisionados como espaços de formação para educadores e licenciandos que possibilitam a revisitação de teorias estudadas e a ressignificação dos processos de ensino-aprendizagem de uma língua outra.Revista Entrepalavras2019-02-22T12:44:09Z2019-02-22T12:44:09Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBRITO, Cristiane Carvalho de Paula; RIBAS, Fernanda Costa. Estágio supervisionado em Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 244-263, out./dez. 2018.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39862Brito, Cristiane Carvalho de PaulaRibas, Fernanda Costainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:30:37Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39862Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T17:30:37Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores
Supervised teaching practice in English as a space for the (trans)formation of teachers
title Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores
spellingShingle Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores
Brito, Cristiane Carvalho de Paula
Estágio supervisionado
Língua inglesa
Cursos de extensão universitária
title_short Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores
title_full Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores
title_fullStr Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores
title_full_unstemmed Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores
title_sort Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores
author Brito, Cristiane Carvalho de Paula
author_facet Brito, Cristiane Carvalho de Paula
Ribas, Fernanda Costa
author_role author
author2 Ribas, Fernanda Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Cristiane Carvalho de Paula
Ribas, Fernanda Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio supervisionado
Língua inglesa
Cursos de extensão universitária
topic Estágio supervisionado
Língua inglesa
Cursos de extensão universitária
description This paper aims at describing the configuration of English supervised teaching practice programs in a public university in the state of Minas Gerais (Brazil), taking into consideration some actions and proposals that have been (and will be) developed in the education of future teachers and that attempt to articulate teaching, research and extension. We focus on the results of the extension project “English Course: teacher education”, discussing the contributions and challenges of its development, as well as the preservice teachers’ perceptions concerning their experience of teaching in this project. We are based on the studies of Applied Linguistics that posit language as a social and political practice (CELANI, 2010; LEFFA, 2001), in order to discuss the supervised practice as spaces for the development of educators and preservice teachers, which make it possible the revisiting of studied theories and the ressignification of the teaching-learning processes of ‘the language of the other.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-02-22T12:44:09Z
2019-02-22T12:44:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRITO, Cristiane Carvalho de Paula; RIBAS, Fernanda Costa. Estágio supervisionado em Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 244-263, out./dez. 2018.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39862
identifier_str_mv BRITO, Cristiane Carvalho de Paula; RIBAS, Fernanda Costa. Estágio supervisionado em Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 244-263, out./dez. 2018.
2237-6321
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39862
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806706696585216