Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39862 |
Resumo: | This paper aims at describing the configuration of English supervised teaching practice programs in a public university in the state of Minas Gerais (Brazil), taking into consideration some actions and proposals that have been (and will be) developed in the education of future teachers and that attempt to articulate teaching, research and extension. We focus on the results of the extension project “English Course: teacher education”, discussing the contributions and challenges of its development, as well as the preservice teachers’ perceptions concerning their experience of teaching in this project. We are based on the studies of Applied Linguistics that posit language as a social and political practice (CELANI, 2010; LEFFA, 2001), in order to discuss the supervised practice as spaces for the development of educators and preservice teachers, which make it possible the revisiting of studied theories and the ressignification of the teaching-learning processes of ‘the language of the other. |
id |
UFC-7_0a0c8f5a2ad2cdebca6a6af1535fe96b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/39862 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professoresSupervised teaching practice in English as a space for the (trans)formation of teachersEstágio supervisionadoLíngua inglesaCursos de extensão universitáriaThis paper aims at describing the configuration of English supervised teaching practice programs in a public university in the state of Minas Gerais (Brazil), taking into consideration some actions and proposals that have been (and will be) developed in the education of future teachers and that attempt to articulate teaching, research and extension. We focus on the results of the extension project “English Course: teacher education”, discussing the contributions and challenges of its development, as well as the preservice teachers’ perceptions concerning their experience of teaching in this project. We are based on the studies of Applied Linguistics that posit language as a social and political practice (CELANI, 2010; LEFFA, 2001), in order to discuss the supervised practice as spaces for the development of educators and preservice teachers, which make it possible the revisiting of studied theories and the ressignification of the teaching-learning processes of ‘the language of the other.Este artigo visa descrever a configuração das disciplinas de estágio supervisionado de língua inglesa, em uma universidade pública mineira, tendo em vista algumas ações e propostas que têm sido (e serão) desenvolvidas na formação dos futuros professores e que buscam articular ensino, pesquisa e extensão. Damos destaque aos resultados do projeto de extensão “Curso de língua inglesa: professores em formação”, discutindo contribuições e desafios em seu desenvolvimento, bem como as percepções dos professores em formação acerca da experiência de docência nesse projeto. Fundamentamo-nos nos estudos em Linguística Aplicada que postulam a linguagem como prática social e política (CELANI, 2010; LEFFA, 2001), a fim de discutir os estágios supervisionados como espaços de formação para educadores e licenciandos que possibilitam a revisitação de teorias estudadas e a ressignificação dos processos de ensino-aprendizagem de uma língua outra.Revista Entrepalavras2019-02-22T12:44:09Z2019-02-22T12:44:09Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBRITO, Cristiane Carvalho de Paula; RIBAS, Fernanda Costa. Estágio supervisionado em Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 244-263, out./dez. 2018.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39862Brito, Cristiane Carvalho de PaulaRibas, Fernanda Costainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:30:37Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39862Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T17:30:37Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores Supervised teaching practice in English as a space for the (trans)formation of teachers |
title |
Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores |
spellingShingle |
Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores Brito, Cristiane Carvalho de Paula Estágio supervisionado Língua inglesa Cursos de extensão universitária |
title_short |
Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores |
title_full |
Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores |
title_fullStr |
Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores |
title_full_unstemmed |
Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores |
title_sort |
Estágio supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores |
author |
Brito, Cristiane Carvalho de Paula |
author_facet |
Brito, Cristiane Carvalho de Paula Ribas, Fernanda Costa |
author_role |
author |
author2 |
Ribas, Fernanda Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Cristiane Carvalho de Paula Ribas, Fernanda Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estágio supervisionado Língua inglesa Cursos de extensão universitária |
topic |
Estágio supervisionado Língua inglesa Cursos de extensão universitária |
description |
This paper aims at describing the configuration of English supervised teaching practice programs in a public university in the state of Minas Gerais (Brazil), taking into consideration some actions and proposals that have been (and will be) developed in the education of future teachers and that attempt to articulate teaching, research and extension. We focus on the results of the extension project “English Course: teacher education”, discussing the contributions and challenges of its development, as well as the preservice teachers’ perceptions concerning their experience of teaching in this project. We are based on the studies of Applied Linguistics that posit language as a social and political practice (CELANI, 2010; LEFFA, 2001), in order to discuss the supervised practice as spaces for the development of educators and preservice teachers, which make it possible the revisiting of studied theories and the ressignification of the teaching-learning processes of ‘the language of the other. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-02-22T12:44:09Z 2019-02-22T12:44:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BRITO, Cristiane Carvalho de Paula; RIBAS, Fernanda Costa. Estágio supervisionado em Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 244-263, out./dez. 2018. 2237-6321 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39862 |
identifier_str_mv |
BRITO, Cristiane Carvalho de Paula; RIBAS, Fernanda Costa. Estágio supervisionado em Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 244-263, out./dez. 2018. 2237-6321 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1823806706696585216 |