Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galindo Neto, Nelson Miguel
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Caetano, Joselany Áfio, Barros, Lívia Moreira, Silva, Telma Marques da, Vasconcelos, Eliane Maria Ribeiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/0013000011pmc
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23212
Resumo: Objective: To develop and validate an educational booklet for preschool and elementary I education teachers on first aid procedures in schools. Methods: Methodological study based on the construction of an educational material with subsequent validation by 22 experts and assessment by 22 teachers. Content validation was established based on the Content Validity Index higher than 0.8. Binomial test considering p equal or higher than 0.8 was used for the proportion of agreement among the experts. Results: The educational booklet containing 44 pages addresses first aid procedures that should be performed for 15 health-related problems. All the items were considered relevant and the Level Content Validity Index presented mean value of 0.96. The booklet was approved by the teachers with an agreement index of 1.0. Conclusion: The booklet was developed and validated and may be used by nursing in health care education with teachers regarding first aid procedures in schools
id UFC-7_0fe6a7e856c899c9397fd7abe90ac19e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/23212
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professoresFirst aid in schools : construction and validation of an educational booklet for teacherEducação em SaúdePrimeiros SocorrosEscolasEstudos de ValidaçãoObjective: To develop and validate an educational booklet for preschool and elementary I education teachers on first aid procedures in schools. Methods: Methodological study based on the construction of an educational material with subsequent validation by 22 experts and assessment by 22 teachers. Content validation was established based on the Content Validity Index higher than 0.8. Binomial test considering p equal or higher than 0.8 was used for the proportion of agreement among the experts. Results: The educational booklet containing 44 pages addresses first aid procedures that should be performed for 15 health-related problems. All the items were considered relevant and the Level Content Validity Index presented mean value of 0.96. The booklet was approved by the teachers with an agreement index of 1.0. Conclusion: The booklet was developed and validated and may be used by nursing in health care education with teachers regarding first aid procedures in schoolsObjetivo: Construir e validar uma cartilha educativa para professores da educação infantil e ensino fundamental I sobre primeiros socorros na escola. Métodos: Estudo metodológico realizado a partir da construção do material educativo, com posterior validação por 22 juízes e avaliação de 22 professores. A validação de conteúdo foi estabelecida a partir do Level Content Validity Index maior que 0,8. Para proporção de concordância entre os juízes foi o utilizado o teste binomial e considerado p igual ou maior que 0,8. Resultados: A cartilha aborda os primeiros socorros que devem ser realizados em 15 agravos e possui 44 páginas. Todos os itens foram avaliados como pertinentes e o Level Content Validity Index possuiu média de 0,96. A cartilha foi aprovada pelos professores com índice de concordância 1,0. Conclusão: A cartilha foi construída e validada e pode ser utilizada pela enfermagem na educação em saúde com professores sobre primeiros socorros na escola.Acta Paulista de Enfermagem2017-06-12T14:03:21Z2017-06-12T14:03:21Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGALINDO NETO, N. M. et al. Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 87-93, 2017.1982-0194 On line0103-2100 Impressohttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23212ark:/83112/0013000011pmcGalindo Neto, Nelson MiguelCaetano, Joselany ÁfioBarros, Lívia MoreiraSilva, Telma Marques daVasconcelos, Eliane Maria Ribeiro deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-05T14:46:55Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/23212Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:22:22.130979Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores
First aid in schools : construction and validation of an educational booklet for teacher
title Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores
spellingShingle Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores
Galindo Neto, Nelson Miguel
Educação em Saúde
Primeiros Socorros
Escolas
Estudos de Validação
title_short Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores
title_full Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores
title_fullStr Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores
title_full_unstemmed Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores
title_sort Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores
author Galindo Neto, Nelson Miguel
author_facet Galindo Neto, Nelson Miguel
Caetano, Joselany Áfio
Barros, Lívia Moreira
Silva, Telma Marques da
Vasconcelos, Eliane Maria Ribeiro de
author_role author
author2 Caetano, Joselany Áfio
Barros, Lívia Moreira
Silva, Telma Marques da
Vasconcelos, Eliane Maria Ribeiro de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galindo Neto, Nelson Miguel
Caetano, Joselany Áfio
Barros, Lívia Moreira
Silva, Telma Marques da
Vasconcelos, Eliane Maria Ribeiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Saúde
Primeiros Socorros
Escolas
Estudos de Validação
topic Educação em Saúde
Primeiros Socorros
Escolas
Estudos de Validação
description Objective: To develop and validate an educational booklet for preschool and elementary I education teachers on first aid procedures in schools. Methods: Methodological study based on the construction of an educational material with subsequent validation by 22 experts and assessment by 22 teachers. Content validation was established based on the Content Validity Index higher than 0.8. Binomial test considering p equal or higher than 0.8 was used for the proportion of agreement among the experts. Results: The educational booklet containing 44 pages addresses first aid procedures that should be performed for 15 health-related problems. All the items were considered relevant and the Level Content Validity Index presented mean value of 0.96. The booklet was approved by the teachers with an agreement index of 1.0. Conclusion: The booklet was developed and validated and may be used by nursing in health care education with teachers regarding first aid procedures in schools
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-12T14:03:21Z
2017-06-12T14:03:21Z
2017
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GALINDO NETO, N. M. et al. Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 87-93, 2017.
1982-0194 On line
0103-2100 Impresso
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23212
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/0013000011pmc
identifier_str_mv GALINDO NETO, N. M. et al. Primeiros socorros na escola : construção e validação de cartilha educativa para professores. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 87-93, 2017.
1982-0194 On line
0103-2100 Impresso
ark:/83112/0013000011pmc
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23212
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Acta Paulista de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Acta Paulista de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373879766188032