Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62501 |
Resumo: | Didactics are pertinent to the specific knowledge of each area, corresponding to the notion of specific subject didactics (Fachdidaktik). The objective of this article is to analyze the educational challenges related to didactics and social justice during the initial teacher education in physical education. We have investigated qualitatively the context of the undergraduate degree course in physical education teaching at the Federal University of Ceará. The discipline “didactics and physical education” is included in the curricular matrix as mandatory in the course, in the day and night cohorts. The discipline planning was related to social justice, with effective participation of students and monitors from the teaching initiation program. The main themes pointed out were: (in)equity; racism; criticality, reflection and empowerment; prominence of the place of speech and sensitive listening as necessary knowledge |
id |
UFC-7_0ffd225260f066ab1d95e443bd106b0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/62501 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça socialself educative themes and challenges for physical education teachers towards didactics and social justiceColaboraçãoCriticidadeComplexidadeCurrículoInterseccionalidadesCollaborationCriticalityComplexityCurriculumIntersectionalityDidactics are pertinent to the specific knowledge of each area, corresponding to the notion of specific subject didactics (Fachdidaktik). The objective of this article is to analyze the educational challenges related to didactics and social justice during the initial teacher education in physical education. We have investigated qualitatively the context of the undergraduate degree course in physical education teaching at the Federal University of Ceará. The discipline “didactics and physical education” is included in the curricular matrix as mandatory in the course, in the day and night cohorts. The discipline planning was related to social justice, with effective participation of students and monitors from the teaching initiation program. The main themes pointed out were: (in)equity; racism; criticality, reflection and empowerment; prominence of the place of speech and sensitive listening as necessary knowledgeHá pertinência da didática aos saberes específicos de cada área, correspondendo à noção de didática dos conteúdos específicos (Fachdidaktik). O objetivo deste artigo é analisar os desafios formativos sobre a temática relacionada à didática e justiça social durante a formação inicial em educação física. Investigamos qualitativamente o contexto situado do curso de licenciatura em educação física da Universidade Federal do Ceará. A disciplina “didática e educação física” consta na matriz curricular como obrigatória no curso, nos períodos diurno e noturno. O planejamento da disciplina foi relacionado à justiça social, com participação efetiva dəs estudantes e monitores do programa de iniciação à docência. Os principais temas apontados foram: (in)equidade; racismo; criticidade, reflexão e empoderamento; proeminência do lugar de fala e da escuta sensível como saberes necessáriosCenas Educacionais2021-11-25T17:44:38Z2021-11-25T17:44:38Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVENANCIO, Luciana et al. Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça social. Cenas Educacionais, Caetité, v. 4, n.10, p. 1-40, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62501Venâncio, LucianaBruno, Brena DiasSilva, Iury Crislano de CastroFlor, Breno José Mascarenhas Sá deGonçalves, YasminSanches Neto, Luizporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-25T18:06:55Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62501Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:46:29.973030Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça social self educative themes and challenges for physical education teachers towards didactics and social justice |
title |
Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça social |
spellingShingle |
Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça social Venâncio, Luciana Colaboração Criticidade Complexidade Currículo Interseccionalidades Collaboration Criticality Complexity Curriculum Intersectionality |
title_short |
Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça social |
title_full |
Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça social |
title_fullStr |
Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça social |
title_full_unstemmed |
Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça social |
title_sort |
Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça social |
author |
Venâncio, Luciana |
author_facet |
Venâncio, Luciana Bruno, Brena Dias Silva, Iury Crislano de Castro Flor, Breno José Mascarenhas Sá de Gonçalves, Yasmin Sanches Neto, Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Bruno, Brena Dias Silva, Iury Crislano de Castro Flor, Breno José Mascarenhas Sá de Gonçalves, Yasmin Sanches Neto, Luiz |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Venâncio, Luciana Bruno, Brena Dias Silva, Iury Crislano de Castro Flor, Breno José Mascarenhas Sá de Gonçalves, Yasmin Sanches Neto, Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Colaboração Criticidade Complexidade Currículo Interseccionalidades Collaboration Criticality Complexity Curriculum Intersectionality |
topic |
Colaboração Criticidade Complexidade Currículo Interseccionalidades Collaboration Criticality Complexity Curriculum Intersectionality |
description |
Didactics are pertinent to the specific knowledge of each area, corresponding to the notion of specific subject didactics (Fachdidaktik). The objective of this article is to analyze the educational challenges related to didactics and social justice during the initial teacher education in physical education. We have investigated qualitatively the context of the undergraduate degree course in physical education teaching at the Federal University of Ceará. The discipline “didactics and physical education” is included in the curricular matrix as mandatory in the course, in the day and night cohorts. The discipline planning was related to social justice, with effective participation of students and monitors from the teaching initiation program. The main themes pointed out were: (in)equity; racism; criticality, reflection and empowerment; prominence of the place of speech and sensitive listening as necessary knowledge |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-25T17:44:38Z 2021-11-25T17:44:38Z 2021 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VENANCIO, Luciana et al. Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça social. Cenas Educacionais, Caetité, v. 4, n.10, p. 1-40, 2021. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62501 |
identifier_str_mv |
VENANCIO, Luciana et al. Temas e desafios (auto)formativos para professores de educação física à luz da didática e da justiça social. Cenas Educacionais, Caetité, v. 4, n.10, p. 1-40, 2021. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62501 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenas Educacionais |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenas Educacionais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028941567361024 |