Concepções de mulheres de um assentamento rural acerca da educação em saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ebling, Sandra Beatris Diniz
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Falkemback, Elza Maria Fonseca, Gomes, Vera Lúcia Oliveira, Silva, Marciele Moreira da, Silva, Silvana de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11474
Resumo: This study aimed at understanding the conceptions of women in a rural settlement concerning education in health, focusing on the health of women, in the pursuit of apprehending matters of gender. This is a qualitative study of exploratory and descriptive type, made in a rural settlement of the Workers Without Land Movement in Southern Brazil. Data collection occurred from March to May 2011, through semi-structured interviews with nine women between 35 and 60 years of age residents in the settlement. The thematic analysis was used for the data. There is a multiplicity of opinions, beliefs, feelings, once the concepts of education in health of the settled workers are based on the value of more sensitive educational practices and their needs that transcend the reproductive dimension. Therefore, the peculiarities and diversities around the world of the settled workers must be considered in planning actions of health.
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spelling Concepções de mulheres de um assentamento rural acerca da educação em saúdeConceptions of the women in a rural settlement concerning education in healthEducação em SaúdeTrabalho FemininoGênero e SaúdeThis study aimed at understanding the conceptions of women in a rural settlement concerning education in health, focusing on the health of women, in the pursuit of apprehending matters of gender. This is a qualitative study of exploratory and descriptive type, made in a rural settlement of the Workers Without Land Movement in Southern Brazil. Data collection occurred from March to May 2011, through semi-structured interviews with nine women between 35 and 60 years of age residents in the settlement. The thematic analysis was used for the data. There is a multiplicity of opinions, beliefs, feelings, once the concepts of education in health of the settled workers are based on the value of more sensitive educational practices and their needs that transcend the reproductive dimension. Therefore, the peculiarities and diversities around the world of the settled workers must be considered in planning actions of health.Objetivou-se compreender as concepções de mulheres assentadas em relação à educação em saúde, com foco na saúde da mulher, procurando apreender questões de gênero. Pesquisa qualitativa, do tipo exploratória e descritiva, realizada em um Assentamento do Movimento dos Trabalhadores Sem-Terra no Sul do Brasil. A coleta de dados ocorreu em 2011, por meio de entrevista semiestruturada, com nove mulheres, entre 35 e 60 anos residentes do assentamento. Para o tratamento dos dados, utilizou-se a análise temática. Existe uma multiplicidade de opiniões, crenças, sentimentos, uma vez que as concepções de educação em saúde das assentadas estão pautadas na valorização de práticas educativas mais sensíveis as suas necessidades e que transcendam a dimensão reprodutiva. Portanto, as particularidades e diversidades que rodeia o mundo das assentadas precisam ser consideradas no planejamento das ações em saúde.El objetivo fue comprender las concepciones de mujeres asentadas cuanto a la educación en salud, centrándose en la salud de la mujer, tratando comprender cuestiones de género. Investigación cualitativa, del tipo exploratorio y descriptiva, llevada a cabo en un agrupamiento del Movimiento de los Trabajadores Sin Tierra en el sur del Brasil. La recolección de datos ocurrió entre marzo y mayo de 2011, a través de entrevista semiestructurada, con nueve mujeres, entre 35 y 60 residentes del asentamiento. Para el tratamiento de los datos, se utilizó el análisis temático. Hay multiplicidad de opiniones, creencias, sentimientos, una vez que los conceptos de educación en salud de las asentadas se basan en la valoración de las prácticas educativas más sensibles a sus necesidades y que trascienden la dimensión reproductiva. Por lo tanto, las particularidades y diversidades del mundo de las asentadas deben ser consideradas en la planificación de las acciones de salud.Rev Rene2015-04-20T12:32:36Z2015-04-20T12:32:36Z2014-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfEBLING, S. B. D. et al. Concepções de mulheres de um assentamento rural acerca da educação em saúde. Rev Rene, Fortaleza, v. 15, n. 4, p. 683-690, jul./ago. 2014.2175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11474Ebling, Sandra Beatris DinizFalkemback, Elza Maria FonsecaGomes, Vera Lúcia OliveiraSilva, Marciele Moreira daSilva, Silvana de Oliveiraporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-12T11:45:58Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11474Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:36:19.748496Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
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