Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62672 |
Resumo: | This paper consists of a collective experience report, where we needed to adapt the physical education classes atonemunicipal school in Fortaleza/CE to new demands and challenges due to the social isolation decisions caused bytheCovid-19 (SARS-CoV-2)pandemic. Thus, it was necessary to reflect uponsearchingstrategies to teach remotely. The paperaims to present the advances and limitations during the pandemic context which the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID) in Physical Education is carried out, altogether with a supervising teacher, in anelementary education field-school . It is concluded that even in the face of the complexities provided by remote teaching, the collaborative partnership exercised by the school teacher and the PIBID fellows has been successful in improving the attendance and achieving greater involvement of the students present in the classes in synchronous meetings, as well as enabling moments of dialogues, active listening and interaction. |
id |
UFC-7_17f386a2cb375dcb088b7ef7044c663e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/62672 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBIDPossibilities for intervention and assessment in school physical education in remote teaching: collaborative partnership through PIBIDEnsinoDocênciaPandemiaPossibilidadesLimitaçõesTeachingTeacher workPandemicPossibilitiesLimitationsThis paper consists of a collective experience report, where we needed to adapt the physical education classes atonemunicipal school in Fortaleza/CE to new demands and challenges due to the social isolation decisions caused bytheCovid-19 (SARS-CoV-2)pandemic. Thus, it was necessary to reflect uponsearchingstrategies to teach remotely. The paperaims to present the advances and limitations during the pandemic context which the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID) in Physical Education is carried out, altogether with a supervising teacher, in anelementary education field-school . It is concluded that even in the face of the complexities provided by remote teaching, the collaborative partnership exercised by the school teacher and the PIBID fellows has been successful in improving the attendance and achieving greater involvement of the students present in the classes in synchronous meetings, as well as enabling moments of dialogues, active listening and interaction.Essa pesquisa consiste em um relato de experiência coletiva, onde precisamos adaptar as aulas de educação física de uma escola municipal de Fortaleza/CE a novas demandas e desafios devido a pandemia e as decisões de isolamento social causadas pela COVID-19 (SARS-CoV-2).Desse modo, foi necessário refletir em busca de estratégias para lecionar remotamente. Temcomo objetivo apresentar os avanços e as limitações durante o contexto pandêmico em que ocorre a realização do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID)de Educação Física, junto a um professor supervisor,em uma escola-campo, do ensino fundamentalII. Conclui-se que mesmo diante das complexidades proporcionadas pelo ensino remoto, a parceria colaborativa exercida pelo docente e bolsistas do PIBID tem adquirido êxito ao melhorar a assiduidade e maior envolvimento dos/as alunos/as presentes nas aulas síncronas em tempo real, bem como possibilitar momentos de diálogos, de escuta ativa e de interação.Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional2021-12-02T16:11:09Z2021-12-02T16:11:09Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, Felipe Néo dos et al. Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62672Santos, Felipe Néo dosSá Neto, Francisco PereiraVenâncio, LucianaSanchez Neto, Luizporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-02T16:11:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62672Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:42:47.990587Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID Possibilities for intervention and assessment in school physical education in remote teaching: collaborative partnership through PIBID |
title |
Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID |
spellingShingle |
Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID Santos, Felipe Néo dos Ensino Docência Pandemia Possibilidades Limitações Teaching Teacher work Pandemic Possibilities Limitations |
title_short |
Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID |
title_full |
Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID |
title_fullStr |
Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID |
title_full_unstemmed |
Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID |
title_sort |
Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID |
author |
Santos, Felipe Néo dos |
author_facet |
Santos, Felipe Néo dos Sá Neto, Francisco Pereira Venâncio, Luciana Sanchez Neto, Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Sá Neto, Francisco Pereira Venâncio, Luciana Sanchez Neto, Luiz |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Felipe Néo dos Sá Neto, Francisco Pereira Venâncio, Luciana Sanchez Neto, Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Docência Pandemia Possibilidades Limitações Teaching Teacher work Pandemic Possibilities Limitations |
topic |
Ensino Docência Pandemia Possibilidades Limitações Teaching Teacher work Pandemic Possibilities Limitations |
description |
This paper consists of a collective experience report, where we needed to adapt the physical education classes atonemunicipal school in Fortaleza/CE to new demands and challenges due to the social isolation decisions caused bytheCovid-19 (SARS-CoV-2)pandemic. Thus, it was necessary to reflect uponsearchingstrategies to teach remotely. The paperaims to present the advances and limitations during the pandemic context which the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID) in Physical Education is carried out, altogether with a supervising teacher, in anelementary education field-school . It is concluded that even in the face of the complexities provided by remote teaching, the collaborative partnership exercised by the school teacher and the PIBID fellows has been successful in improving the attendance and achieving greater involvement of the students present in the classes in synchronous meetings, as well as enabling moments of dialogues, active listening and interaction. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-02T16:11:09Z 2021-12-02T16:11:09Z 2021 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Felipe Néo dos et al. Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1, 2021. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62672 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Felipe Néo dos et al. Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1, 2021. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62672 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028916683603968 |