Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Felipe Néo dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sá Neto, Francisco Pereira, Venâncio, Luciana, Sanchez Neto, Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62672
Resumo: This paper consists of a collective experience report, where we needed to adapt the physical education classes atonemunicipal school in Fortaleza/CE to new demands and challenges due to the social isolation decisions caused bytheCovid-19 (SARS-CoV-2)pandemic. Thus, it was necessary to reflect uponsearchingstrategies to teach remotely. The paperaims to present the advances and limitations during the pandemic context which the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID) in Physical Education is carried out, altogether with a supervising teacher, in anelementary education field-school . It is concluded that even in the face of the complexities provided by remote teaching, the collaborative partnership exercised by the school teacher and the PIBID fellows has been successful in improving the attendance and achieving greater involvement of the students present in the classes in synchronous meetings, as well as enabling moments of dialogues, active listening and interaction.
id UFC-7_17f386a2cb375dcb088b7ef7044c663e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/62672
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBIDPossibilities for intervention and assessment in school physical education in remote teaching: collaborative partnership through PIBIDEnsinoDocênciaPandemiaPossibilidadesLimitaçõesTeachingTeacher workPandemicPossibilitiesLimitationsThis paper consists of a collective experience report, where we needed to adapt the physical education classes atonemunicipal school in Fortaleza/CE to new demands and challenges due to the social isolation decisions caused bytheCovid-19 (SARS-CoV-2)pandemic. Thus, it was necessary to reflect uponsearchingstrategies to teach remotely. The paperaims to present the advances and limitations during the pandemic context which the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID) in Physical Education is carried out, altogether with a supervising teacher, in anelementary education field-school . It is concluded that even in the face of the complexities provided by remote teaching, the collaborative partnership exercised by the school teacher and the PIBID fellows has been successful in improving the attendance and achieving greater involvement of the students present in the classes in synchronous meetings, as well as enabling moments of dialogues, active listening and interaction.Essa pesquisa consiste em um relato de experiência coletiva, onde precisamos adaptar as aulas de educação física de uma escola municipal de Fortaleza/CE a novas demandas e desafios devido a pandemia e as decisões de isolamento social causadas pela COVID-19 (SARS-CoV-2).Desse modo, foi necessário refletir em busca de estratégias para lecionar remotamente. Temcomo objetivo apresentar os avanços e as limitações durante o contexto pandêmico em que ocorre a realização do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID)de Educação Física, junto a um professor supervisor,em uma escola-campo, do ensino fundamentalII. Conclui-se que mesmo diante das complexidades proporcionadas pelo ensino remoto, a parceria colaborativa exercida pelo docente e bolsistas do PIBID tem adquirido êxito ao melhorar a assiduidade e maior envolvimento dos/as alunos/as presentes nas aulas síncronas em tempo real, bem como possibilitar momentos de diálogos, de escuta ativa e de interação.Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional2021-12-02T16:11:09Z2021-12-02T16:11:09Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, Felipe Néo dos et al. Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62672Santos, Felipe Néo dosSá Neto, Francisco PereiraVenâncio, LucianaSanchez Neto, Luizporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-02T16:11:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62672Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:42:47.990587Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID
Possibilities for intervention and assessment in school physical education in remote teaching: collaborative partnership through PIBID
title Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID
spellingShingle Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID
Santos, Felipe Néo dos
Ensino
Docência
Pandemia
Possibilidades
Limitações
Teaching
Teacher work
Pandemic
Possibilities
Limitations
title_short Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID
title_full Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID
title_fullStr Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID
title_full_unstemmed Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID
title_sort Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID
author Santos, Felipe Néo dos
author_facet Santos, Felipe Néo dos
Sá Neto, Francisco Pereira
Venâncio, Luciana
Sanchez Neto, Luiz
author_role author
author2 Sá Neto, Francisco Pereira
Venâncio, Luciana
Sanchez Neto, Luiz
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Felipe Néo dos
Sá Neto, Francisco Pereira
Venâncio, Luciana
Sanchez Neto, Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Docência
Pandemia
Possibilidades
Limitações
Teaching
Teacher work
Pandemic
Possibilities
Limitations
topic Ensino
Docência
Pandemia
Possibilidades
Limitações
Teaching
Teacher work
Pandemic
Possibilities
Limitations
description This paper consists of a collective experience report, where we needed to adapt the physical education classes atonemunicipal school in Fortaleza/CE to new demands and challenges due to the social isolation decisions caused bytheCovid-19 (SARS-CoV-2)pandemic. Thus, it was necessary to reflect uponsearchingstrategies to teach remotely. The paperaims to present the advances and limitations during the pandemic context which the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID) in Physical Education is carried out, altogether with a supervising teacher, in anelementary education field-school . It is concluded that even in the face of the complexities provided by remote teaching, the collaborative partnership exercised by the school teacher and the PIBID fellows has been successful in improving the attendance and achieving greater involvement of the students present in the classes in synchronous meetings, as well as enabling moments of dialogues, active listening and interaction.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-02T16:11:09Z
2021-12-02T16:11:09Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Felipe Néo dos et al. Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62672
identifier_str_mv SANTOS, Felipe Néo dos et al. Possibilidades de intervenção e de avaliação em educação física escolar no ensino remoto: parceria colaborativa por meio do PIBID. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1, 2021.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62672
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional
publisher.none.fl_str_mv Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028916683603968