Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandão, Tiago Marques
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31700
Resumo: Teaching Acoustics has faced several barriers during high school, for the students, we highlight some aspects, such as learning difficulties, insufficient workload, difficulties in understanding the basic principles of mathematics, lack of understanding in the Portuguese language some teachers who have not mastered the subject, lack of interest by students, approach of the book, issues with high level of difficulty, among other problems. However, the project aims at the promotion of content, avoiding traditionalism, which persists in tracking students, discouraging them, which makes the discipline of physical dreaded by most. Thus, this work aimed to improve the approach to this issue, using experiments, contextualize common in everyday situations, seeking alternatives that facilitates the excellence in teaching acoustics. In addition, the work also served to educate students about the risks that the loudness can cause them health, such as: physical damage to the human ear, heart problems, blood pressure, etc. Nothing better than to introduce the study on noise pollution, theme present in everyday life. Finally, some results brought the fruit of research, aimed at contributing to the development of teaching and learning of sound, thus becoming the subject easy and enjoyable to study.
id UFC-7_18faadf65b2bd371389ec993fe5135f7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/31700
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médioFísica - Estudo e ensinoFísica (Ensino médio)AcústicaOndas sonorasTeaching Acoustics has faced several barriers during high school, for the students, we highlight some aspects, such as learning difficulties, insufficient workload, difficulties in understanding the basic principles of mathematics, lack of understanding in the Portuguese language some teachers who have not mastered the subject, lack of interest by students, approach of the book, issues with high level of difficulty, among other problems. However, the project aims at the promotion of content, avoiding traditionalism, which persists in tracking students, discouraging them, which makes the discipline of physical dreaded by most. Thus, this work aimed to improve the approach to this issue, using experiments, contextualize common in everyday situations, seeking alternatives that facilitates the excellence in teaching acoustics. In addition, the work also served to educate students about the risks that the loudness can cause them health, such as: physical damage to the human ear, heart problems, blood pressure, etc. Nothing better than to introduce the study on noise pollution, theme present in everyday life. Finally, some results brought the fruit of research, aimed at contributing to the development of teaching and learning of sound, thus becoming the subject easy and enjoyable to study.O ensino de Acústica tem enfrentado diversas barreiras durante o Ensino Médio, por parte dos alunos, podemos destacar alguns aspectos, como: dificuldade no aprendizado, carga horária insuficiente, dificuldades em entender os princípios da matemática básica, falta de compreensão na língua portuguesa, alguns professores que não dominam o tema, falta de interesse por parte dos estudantes, abordagem do livro, questões com nível de dificuldade elevada, dentre outros problemas. Porém, esse trabalho visa à dinamização do conteúdo, evitando assim o tradicionalismo, que persiste em acompanhar os estudantes, desestimulando os mesmos, o que torna a disciplina de física temida pela maioria. Assim, buscou-se nesse trabalho aprimorar a abordagem desse assunto, utilizando experimentos, contextualizar situações frequentes no cotidiano, buscando alternativas que facilite a excelência do ensino de Acústica. Além disso, o trabalho serviu também para conscientizar os estudantes em relação aos riscos que a intensidade sonora pode acarretar à saúde deles, como por exemplo: danos físicos ao ouvido humano, problemas cardíacos, pressão arterial, etc. Nada melhor que introduzir o estudo sobre a poluição sonora, tema presente no dia a dia. Finalmente, trouxemos alguns resultados fruto de pesquisas, que visam contribuir para o desenvolvimento do ensino e aprendizagem som, tornando-se assim o tema fácil e prazeroso de estudar.Silva, Marcos Antônio AraújoBrandão, Tiago Marques2018-05-03T22:26:03Z2018-05-03T22:26:03Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBRANDÃO, T. M. Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médio. 2013. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31700porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-16T19:49:17Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/31700Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:25:19.480372Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médio
title Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médio
spellingShingle Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médio
Brandão, Tiago Marques
Física - Estudo e ensino
Física (Ensino médio)
Acústica
Ondas sonoras
title_short Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médio
title_full Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médio
title_fullStr Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médio
title_full_unstemmed Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médio
title_sort Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médio
author Brandão, Tiago Marques
author_facet Brandão, Tiago Marques
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Marcos Antônio Araújo
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandão, Tiago Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Física - Estudo e ensino
Física (Ensino médio)
Acústica
Ondas sonoras
topic Física - Estudo e ensino
Física (Ensino médio)
Acústica
Ondas sonoras
description Teaching Acoustics has faced several barriers during high school, for the students, we highlight some aspects, such as learning difficulties, insufficient workload, difficulties in understanding the basic principles of mathematics, lack of understanding in the Portuguese language some teachers who have not mastered the subject, lack of interest by students, approach of the book, issues with high level of difficulty, among other problems. However, the project aims at the promotion of content, avoiding traditionalism, which persists in tracking students, discouraging them, which makes the discipline of physical dreaded by most. Thus, this work aimed to improve the approach to this issue, using experiments, contextualize common in everyday situations, seeking alternatives that facilitates the excellence in teaching acoustics. In addition, the work also served to educate students about the risks that the loudness can cause them health, such as: physical damage to the human ear, heart problems, blood pressure, etc. Nothing better than to introduce the study on noise pollution, theme present in everyday life. Finally, some results brought the fruit of research, aimed at contributing to the development of teaching and learning of sound, thus becoming the subject easy and enjoyable to study.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2018-05-03T22:26:03Z
2018-05-03T22:26:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRANDÃO, T. M. Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médio. 2013. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31700
identifier_str_mv BRANDÃO, T. M. Ondas sonoras: uma proposta motivacional para o ensino de Física no ensino médio. 2013. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31700
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028796971876352