Intervenção educativa para a promoção do autocuidado de idosos com Diabetes Mellitus
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49791 |
Resumo: | Objective: To evaluate the efficacy of an educational nursing intervention in self-care for older adults who have Diabetes Mellitus. Method: A quasi-experimental study with control and intervention two groups conducted with older adults living with Diabetes Mellitus, attended at Primary Health Care Units of Fortaleza/Ceará. The intervention was a group educational approach with guidelines on diabetes treatment and foot care. The Brazilian adapted version of the Summary of Diabetes Self-Care Activities Questionnaire (SDSCA) was used for evaluating before-and-after self-care. A significance level of 0.05 was considered. Results: 103 older adults participated in the study. There was an increase in self-care for diabetes after the educational intervention related to the aspects: healthy diet (p = 0.027), dietary instruction (p = 0.013) and foot examination (p = 0.012). Conclusion: The performed intervention promoted positive behavioral changes, favoring the adoption of healthy habits and the promotion of selfcare in older adult patients with Diabetes Mellitus. |
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Intervenção educativa para a promoção do autocuidado de idosos com Diabetes MellitusEducational intervention to promote self-care in older adults with diabetes mellitusDiabetes MellitusIdosoAutocuidadoPé DiabéticoCuidados de EnfermagemEducação em SaúdeObjective: To evaluate the efficacy of an educational nursing intervention in self-care for older adults who have Diabetes Mellitus. Method: A quasi-experimental study with control and intervention two groups conducted with older adults living with Diabetes Mellitus, attended at Primary Health Care Units of Fortaleza/Ceará. The intervention was a group educational approach with guidelines on diabetes treatment and foot care. The Brazilian adapted version of the Summary of Diabetes Self-Care Activities Questionnaire (SDSCA) was used for evaluating before-and-after self-care. A significance level of 0.05 was considered. Results: 103 older adults participated in the study. There was an increase in self-care for diabetes after the educational intervention related to the aspects: healthy diet (p = 0.027), dietary instruction (p = 0.013) and foot examination (p = 0.012). Conclusion: The performed intervention promoted positive behavioral changes, favoring the adoption of healthy habits and the promotion of selfcare in older adult patients with Diabetes Mellitus.Objetivo: Avaliar a eficácia de uma intervenção educativa de enfermagem no autocuidado de idosos com Diabetes Mellitus. Método: Estudo quase-experimental com dois grupos, controle e intervenção, realizado com idosos que vivem com Diabetes Mellitus, atendidos em Unidades de Atenção Primária à Saúde do município de Fortaleza/Ceará. A intervenção foi uma abordagem educativa grupal com orientações sobre o tratamento de diabetes e cuidado com os pés. Para a avaliação antes e depois do autocuidado utilizou-se do Questionário de Autocuidado em Diabetes. Foi considerado um nível de significância de 0,05. Resultados: Participaram 103 idosos. Depois da intervenção educativa houve aumento do autocuidado em diabetes relacionado aos aspectos: dieta saudável (p=0,027), orientação alimentar (p=0,013) e exame dos pés (p=0,012). Conclusão: A intervenção realizada promoveu de forma positiva mudanças comportamentais, favorecendo a adoção de hábitos saudáveis e a promoção do autocuidado em pacientes idosos com Diabetes Mellitus.Revista da Escola de Enfermagem da USP2020-01-31T17:33:20Z2020-01-31T17:33:20Z2019-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMARQUES, M. B. et al. Intervenção educativa para a promoção do autocuidado de idosos com Diabetes Mellitus. Rev. esc. enferm. USP, São Paulo, v. 53, p. 1-8, dez. 2019.Print 0080-6234On-line 1980-220Xhttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49791Marques, Marilia BragaCoutinho, Janaína Fonseca VictorMartins, Mariana CavalcanteLopes, Marcos Venícios de OliveiraMaia, Juliana CunhaSilva, Maria Josefina daporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-01-31T17:33:20Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/49791Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:43.407489Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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