Futebol e metáfora na mídia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Luciane Corrêa
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Nascimento, Thiago da Cunha, Flister, Catarina Valle e
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52148
Resumo: According to Lakoff and Johnson (1980), metaphors play not only an esthetic role in our daily lives, but a cognitive role as well. According to them, the essence of metaphors lies in the fact that, through them, we understand a thing or an event by means of something else. Observe the metaphor life is a game, in which we conceptualize life through our concrete experience of playing games. Considering that Brazilian culture has a strong link with soccer, many metaphors and idioms in Portuguese are motivated by the experience with that sport, for example, the use of expressions such as show de bola (a show of ball) and dar um cartão vermelho (to give a red card). We carried out a bottom-up analysis of the Brazilian and German media. Our goal was to discuss the following questions: What other experiential domains does soccer motivate? What other experiential domains motivate the discourse about soccer? We realized that some contexts motivate the use of soccer as source domain, e.g. politics, whereas other contexts motivate the use of soccer as target domain. Our results indicate that the experience with soccer motivate expressions in different domains, such as politics, art and religion and vice-versa, reflecting the remarkable soccer experience in both Brazilian ad German daily lives.
id UFC-7_1ae53215fa068d79744f509b6882723b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52148
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Futebol e metáfora na mídiaLinguística CognitivaSistemas dinâmicos complexosMetáforaCogniçãoFutebolAccording to Lakoff and Johnson (1980), metaphors play not only an esthetic role in our daily lives, but a cognitive role as well. According to them, the essence of metaphors lies in the fact that, through them, we understand a thing or an event by means of something else. Observe the metaphor life is a game, in which we conceptualize life through our concrete experience of playing games. Considering that Brazilian culture has a strong link with soccer, many metaphors and idioms in Portuguese are motivated by the experience with that sport, for example, the use of expressions such as show de bola (a show of ball) and dar um cartão vermelho (to give a red card). We carried out a bottom-up analysis of the Brazilian and German media. Our goal was to discuss the following questions: What other experiential domains does soccer motivate? What other experiential domains motivate the discourse about soccer? We realized that some contexts motivate the use of soccer as source domain, e.g. politics, whereas other contexts motivate the use of soccer as target domain. Our results indicate that the experience with soccer motivate expressions in different domains, such as politics, art and religion and vice-versa, reflecting the remarkable soccer experience in both Brazilian ad German daily lives.Segundo Lakoff e Johnson (1980), a metáfora desempenha no cotidiano, além de uma função estética, também uma função cognitiva. Conforme esses autores, a essência da metáfora reside no fato de que, por meio dela, compreendemos algo ou um evento em termos de outro. Vejamos a metáfora vida é um jogo, em que conceitualizamos vida por meio de nossa experiência concreta com jogo. Considerando que a cultura brasileira possui uma ligação forte com o futebol, muitas metáforas e expressões idiomáticas em português são motivadas pela experiência com esse esporte, por exemplo, o uso de expressões como show de bola e dar um cartão vermelho. Realizamos uma análise botom-up, i.e. da metáfora na língua para o pensamento. Objetivamos discutir as seguintes questões: o futebol vai motivar que outros domínios experienciais? Que domínios experienciais vão motivar o discurso sobre futebol? Descobrimos que alguns contextos motivam o uso de futebol como domínio-fonte, por exemplo, política, enquanto outros contextos motivam o uso de futebol como domínio-alvo. Os resultados apontam como a experiência com o futebol vai motivar expressões em diferentes domínios, como política, arte e religião, e vice-versa, refletindo a marcante experiência do futebol no cotidiano dos povos brasileiro e alemão.Revista (Con)Textos Linguísticos2020-06-05T03:26:13Z2020-06-05T03:26:13Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERREIRA, Luciane Corrêa; NASCIMENTO, Thiago da Cunha; FLISTER, Catarina Valle e. Futebol e metáfora na mídia. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória (ES), v. 8, n. 10.1, p. 231-244, 2014.1982-291Xhttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52148Ferreira, Luciane CorrêaNascimento, Thiago da CunhaFlister, Catarina Valle einfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:26:30Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52148Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:36:46.860415Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Futebol e metáfora na mídia
title Futebol e metáfora na mídia
spellingShingle Futebol e metáfora na mídia
Ferreira, Luciane Corrêa
Linguística Cognitiva
Sistemas dinâmicos complexos
Metáfora
Cognição
Futebol
title_short Futebol e metáfora na mídia
title_full Futebol e metáfora na mídia
title_fullStr Futebol e metáfora na mídia
title_full_unstemmed Futebol e metáfora na mídia
title_sort Futebol e metáfora na mídia
author Ferreira, Luciane Corrêa
author_facet Ferreira, Luciane Corrêa
Nascimento, Thiago da Cunha
Flister, Catarina Valle e
author_role author
author2 Nascimento, Thiago da Cunha
Flister, Catarina Valle e
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Luciane Corrêa
Nascimento, Thiago da Cunha
Flister, Catarina Valle e
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística Cognitiva
Sistemas dinâmicos complexos
Metáfora
Cognição
Futebol
topic Linguística Cognitiva
Sistemas dinâmicos complexos
Metáfora
Cognição
Futebol
description According to Lakoff and Johnson (1980), metaphors play not only an esthetic role in our daily lives, but a cognitive role as well. According to them, the essence of metaphors lies in the fact that, through them, we understand a thing or an event by means of something else. Observe the metaphor life is a game, in which we conceptualize life through our concrete experience of playing games. Considering that Brazilian culture has a strong link with soccer, many metaphors and idioms in Portuguese are motivated by the experience with that sport, for example, the use of expressions such as show de bola (a show of ball) and dar um cartão vermelho (to give a red card). We carried out a bottom-up analysis of the Brazilian and German media. Our goal was to discuss the following questions: What other experiential domains does soccer motivate? What other experiential domains motivate the discourse about soccer? We realized that some contexts motivate the use of soccer as source domain, e.g. politics, whereas other contexts motivate the use of soccer as target domain. Our results indicate that the experience with soccer motivate expressions in different domains, such as politics, art and religion and vice-versa, reflecting the remarkable soccer experience in both Brazilian ad German daily lives.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2020-06-05T03:26:13Z
2020-06-05T03:26:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, Luciane Corrêa; NASCIMENTO, Thiago da Cunha; FLISTER, Catarina Valle e. Futebol e metáfora na mídia. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória (ES), v. 8, n. 10.1, p. 231-244, 2014.
1982-291X
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52148
identifier_str_mv FERREIRA, Luciane Corrêa; NASCIMENTO, Thiago da Cunha; FLISTER, Catarina Valle e. Futebol e metáfora na mídia. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória (ES), v. 8, n. 10.1, p. 231-244, 2014.
1982-291X
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52148
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos
publisher.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028876314476544