Desafios da Linguística Textual no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Mônica Magalhães
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Brito, Mariza Angélica Paiva, Custódio Filho, Valdinar, Silva, Valney Veras da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51416
Resumo: This article presents a panoramic view of main aspects in studies on Text Linguistics conducted in Brazil. We start from a general explanation, in which it is emphasized how this field of investigation is conducted in our country. Two main points are addressed: the cognitive and the discursive dimension. Those two points are treated in their relation with correlate scientific fields, such as Sociocognitivism, Analysis of Critical Discourse and the discussion about enunciative heterogeneity. The paper ends with some thoughts about the contributions Text Linguistics gives to teaching and learning of Portuguese practiced in Brazil.
id UFC-7_1d819ef103ec28ad7088081af2e777ec
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51416
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Desafios da Linguística Textual no BrasilLinguística TextualSociocognitivismoAnálise Crítica do DiscursoLíngua Portuguesa - Estudo e ensinoThis article presents a panoramic view of main aspects in studies on Text Linguistics conducted in Brazil. We start from a general explanation, in which it is emphasized how this field of investigation is conducted in our country. Two main points are addressed: the cognitive and the discursive dimension. Those two points are treated in their relation with correlate scientific fields, such as Sociocognitivism, Analysis of Critical Discourse and the discussion about enunciative heterogeneity. The paper ends with some thoughts about the contributions Text Linguistics gives to teaching and learning of Portuguese practiced in Brazil.Este artigo apresenta uma visão panorâmica dos principais aspectos tratados nos estudos em Linguística Textual efetivados no Brasil. Parte-se de uma explanação geral na qual se salienta o caráter peculiar que a disciplina assume no País, investindo em dois grandes eixos – a dimensão cognitiva e a dimensão discursiva. Essas duas dimensões são, em seguida, tratadas em suas relações com áreas afins, como o Sociocognitivismo, a Análise do Discurso Crítica e a reflexão sobre heterogeneidades enunciativas. A discussão encerra com alguns apontamentos sobre as contribuições da Linguística Textual para o ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa praticado no Brasil.Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares2020-04-24T14:22:21Z2020-04-24T14:22:21Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCAVALCANTE, Mônica Magalhães; BRITO, Mariza Angélica Paiva; CUSTÓDIO FILHO, Valdinar; SILVA, Valney Veras da. Desafios da Linguística Textual no Brasil. Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares, Rio de Janeiro (RJ), edição 18, ano 9, n. 1, p. 07-25, fev. 2016.2317-1456http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51416Cavalcante, Mônica MagalhãesBrito, Mariza Angélica PaivaCustódio Filho, ValdinarSilva, Valney Veras dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:39:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51416Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T18:39:09Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Desafios da Linguística Textual no Brasil
title Desafios da Linguística Textual no Brasil
spellingShingle Desafios da Linguística Textual no Brasil
Cavalcante, Mônica Magalhães
Linguística Textual
Sociocognitivismo
Análise Crítica do Discurso
Língua Portuguesa - Estudo e ensino
title_short Desafios da Linguística Textual no Brasil
title_full Desafios da Linguística Textual no Brasil
title_fullStr Desafios da Linguística Textual no Brasil
title_full_unstemmed Desafios da Linguística Textual no Brasil
title_sort Desafios da Linguística Textual no Brasil
author Cavalcante, Mônica Magalhães
author_facet Cavalcante, Mônica Magalhães
Brito, Mariza Angélica Paiva
Custódio Filho, Valdinar
Silva, Valney Veras da
author_role author
author2 Brito, Mariza Angélica Paiva
Custódio Filho, Valdinar
Silva, Valney Veras da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Mônica Magalhães
Brito, Mariza Angélica Paiva
Custódio Filho, Valdinar
Silva, Valney Veras da
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística Textual
Sociocognitivismo
Análise Crítica do Discurso
Língua Portuguesa - Estudo e ensino
topic Linguística Textual
Sociocognitivismo
Análise Crítica do Discurso
Língua Portuguesa - Estudo e ensino
description This article presents a panoramic view of main aspects in studies on Text Linguistics conducted in Brazil. We start from a general explanation, in which it is emphasized how this field of investigation is conducted in our country. Two main points are addressed: the cognitive and the discursive dimension. Those two points are treated in their relation with correlate scientific fields, such as Sociocognitivism, Analysis of Critical Discourse and the discussion about enunciative heterogeneity. The paper ends with some thoughts about the contributions Text Linguistics gives to teaching and learning of Portuguese practiced in Brazil.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2020-04-24T14:22:21Z
2020-04-24T14:22:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CAVALCANTE, Mônica Magalhães; BRITO, Mariza Angélica Paiva; CUSTÓDIO FILHO, Valdinar; SILVA, Valney Veras da. Desafios da Linguística Textual no Brasil. Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares, Rio de Janeiro (RJ), edição 18, ano 9, n. 1, p. 07-25, fev. 2016.
2317-1456
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51416
identifier_str_mv CAVALCANTE, Mônica Magalhães; BRITO, Mariza Angélica Paiva; CUSTÓDIO FILHO, Valdinar; SILVA, Valney Veras da. Desafios da Linguística Textual no Brasil. Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares, Rio de Janeiro (RJ), edição 18, ano 9, n. 1, p. 07-25, fev. 2016.
2317-1456
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51416
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares
publisher.none.fl_str_mv Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935788027150336