Proposição de um método para escolha de interseções semaforizadas candidatas a atualização da tecnologia de controle
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/582 |
Resumo: | The intensive fleet’s increase and the trips generated after the implementation of Trips Generators Poles have made worse the mobility in the urban areas of Brazilian cities. One of the most important items studied by Traffic Engineering are the observed conflicts in intersections, in which some control features can be seen: STOP sign, smallroundabouts and traffic lights. The latest are recommended to be installed by several traffic manuals, based in traffic flows, delay levels and accidents observed in the intersection, though those manuals don’t indicate which traffic light control technology shall be used. This Master Dissertation presents a methodology to hierarchize, in a traffic light network, which intersection must receive an update technology in its traffic control dispositive. The City of Fortaleza’s fixed-time traffic light network is analyzed to produce a rank indicating the intersections that need an up-to-date real-time centralized traffic control instead of fixed-time technology. This work was developed using Multi-Criteria Decision Analyzes (MCDA), allowing the knowledge of the relevant aspects in the decision context, according to the value judgments from the Fortaleza’s Traffic Lights Department (CTAFOR) staff. |
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Proposição de um método para escolha de interseções semaforizadas candidatas a atualização da tecnologia de controleProposition of a method to help choosing wich intersections shall update its traffic light control technologyTransportesControle de tráfegoTrânsito - Sinais e sinalizaçãoThe intensive fleet’s increase and the trips generated after the implementation of Trips Generators Poles have made worse the mobility in the urban areas of Brazilian cities. One of the most important items studied by Traffic Engineering are the observed conflicts in intersections, in which some control features can be seen: STOP sign, smallroundabouts and traffic lights. The latest are recommended to be installed by several traffic manuals, based in traffic flows, delay levels and accidents observed in the intersection, though those manuals don’t indicate which traffic light control technology shall be used. This Master Dissertation presents a methodology to hierarchize, in a traffic light network, which intersection must receive an update technology in its traffic control dispositive. The City of Fortaleza’s fixed-time traffic light network is analyzed to produce a rank indicating the intersections that need an up-to-date real-time centralized traffic control instead of fixed-time technology. This work was developed using Multi-Criteria Decision Analyzes (MCDA), allowing the knowledge of the relevant aspects in the decision context, according to the value judgments from the Fortaleza’s Traffic Lights Department (CTAFOR) staff.O crescente aumento da frota de veículos particulares e a concentração de deslocamentos decorrentes da implantação de Pólos Geradores de Viagens têm comprometido as condições de mobilidade nas áreas urbanas dos municípios brasileiros. Um dos pontos críticos tratados pela Engenharia de Tráfego são os conflitos observados nas interseções em nível, que são tratados com a utilização de dispositivos de controle como a sinalização ‘PARE’, mini-rotatórias e semáforos. Este último recurso é recomendado em vários manuais de tráfego com base nos volumes de tráfego, níveis de atraso e índices de acidentes observados na interseção, sem, entretanto estabelecer qual tecnologia de controle a ser utilizada. Esta pesquisa de mestrado propõe um método para hierarquizar numa rede semafórica, quais interseções devem prioritariamente receber atualização em sua tecnologia de controle. É realizado um estudo de caso na cidade de Fortaleza, onde são analisados semáforos que atualmente possuem uma programação em tempo fixo, identificando aqueles que são prioritários para a substituição pela tecnologia centralizada em tempo real. Este trabalho foi desenvolvido utilizando a metodologia Multicritério de Apoio à Decisão (MCDA), permitindo a identificação dos aspectos considerados relevantes no contexto decisório, segundo o julgamento de valor dos técnicos do Controle de Tráfego em Área de Fortaleza – CTAFOR.Pereira Neto, Waldemiro de AquinoFreitas, Jurislene Araújo2011-07-05T19:41:51Z2011-07-05T19:41:51Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFREITAS, Jurislene Araújo. Proposição de um método para escolha de interseções semaforizadas candidatas a atualização da tecnologia de controle. 2009. 117 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Transportes)-Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/582porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-23T13:50:05Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/582Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:47:27.077883Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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