Excesso de peso e equilíbrio de escolares: estudo de caso controle
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/29891 |
Resumo: | The aim of this study was to evaluate the influence of body mass index in the postural balance of school children. Casecontrol study involving 128 students from six to nine years, divided in the case (over weight) and control (eutrophic) groups, each with 64 people. Evaluation of static and dynamic balance was accessed by Fonseca´s Psychomotor Battery; body mass was calculated by BMI. Statistical analysis was done by simple frequencies, relative, absolute numbers and the chi-square test, with significance of 5%. Most of the students performs better in dynamic equilibrium than in the static. Significant differences were found only for the subtask of standing tiptoe in static equilibrium (p<.05), with no significant differences in other variables. |
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Excesso de peso e equilíbrio de escolares: estudo de caso controleOverweight and balance in school children: case control studyÍndice de Massa CorporalEquilíbrio PosturalCriançaThe aim of this study was to evaluate the influence of body mass index in the postural balance of school children. Casecontrol study involving 128 students from six to nine years, divided in the case (over weight) and control (eutrophic) groups, each with 64 people. Evaluation of static and dynamic balance was accessed by Fonseca´s Psychomotor Battery; body mass was calculated by BMI. Statistical analysis was done by simple frequencies, relative, absolute numbers and the chi-square test, with significance of 5%. Most of the students performs better in dynamic equilibrium than in the static. Significant differences were found only for the subtask of standing tiptoe in static equilibrium (p<.05), with no significant differences in other variables.O objetivo do estudo foi avaliar a influência do índice de massa corporal no equilíbrio de escolares. Estudo de caso controle em que participaram 128 escolares de seis a nove anos, divididos em grupo caso (excesso de peso) e controle (eutróficos), cada um com 64 pessoas. Na avaliação de equilíbrio estático e dinâmico foi utilizada a Bateria Psicomotora. O IMC foi utilizado como indicador do estado nutricional. Para a análise estatística usou-se números absolutos, frequências e porcentagens, e na o teste de Qui Quadrado para comparação entre os grupos, com nível de significância de 5%. A maioria dos escolares apresenta melhor perfil psicomotor para o fator equilíbrio dinâmico do que no estático. A massa corporal dos escolares influenciou apenas na subtarefa de ficar na ponta dos pés no equilíbrio estático.Journal of Infection and Public Health2018-02-23T13:35:59Z2018-02-23T13:35:59Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARDOSO, L. P. et al. Excesso de peso e equilíbrio de escolares: estudo de caso controle. Journal of Physical Education, v. 28, e2827, 2017.2448-2455http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/29891Cardoso, Lukas de PaulaPereira, KarinaBertoncello, DernivalCastro, Shamyr Sulyvan deFonseca, Luiza Lara MoreiraWalsh, Isabel Aparecida Porcatti deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-30T13:44:08Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/29891Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:05.749397Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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