A implementação da Lei nº 10.639/2003 numa escola municipal do interior da Bahia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, Silvano da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santos, Sara de Jesus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52198
Resumo: In this study we analyzed the implementation of Act 10.639/2003 in a municipal school in Jequié/Bahia, giving special attention to the main challenges faced by educators in carrying out this task. Qualitative methodology was used to collect data, using the semi-structured interview technique and the reading of the School’s Political Pedagogical Project, thus allowing us a critical and reflective look at the links that involve the discussion and the implementation of said subject matter in this space. It was noted that the lack of pedagogical materials for the development of the discussions on the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture is still a problem that the institution faces. In this sense, it was emphasized that the continuing education of educators is crucial for the teaching of this theme to be more forceful in the school environment, especially in the production of didactic materials to be worked on in the daily classroom. It is understood that well-trained professionals, also in the theme of ethnic-racial relations ship, could be cooperate in the recognition, valorization and strengthening of the contributions of the African matrix in the formation of the Brazilian nation, thus overcoming prejudice and racism that are still impregnated in our society.
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spelling A implementação da Lei nº 10.639/2003 numa escola municipal do interior da BahiaThe implementation of act 10.639/2003 in a municipal school of the interior of BahiaEducaçãoEscola municipalRelações étnico-raciaisIn this study we analyzed the implementation of Act 10.639/2003 in a municipal school in Jequié/Bahia, giving special attention to the main challenges faced by educators in carrying out this task. Qualitative methodology was used to collect data, using the semi-structured interview technique and the reading of the School’s Political Pedagogical Project, thus allowing us a critical and reflective look at the links that involve the discussion and the implementation of said subject matter in this space. It was noted that the lack of pedagogical materials for the development of the discussions on the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture is still a problem that the institution faces. In this sense, it was emphasized that the continuing education of educators is crucial for the teaching of this theme to be more forceful in the school environment, especially in the production of didactic materials to be worked on in the daily classroom. It is understood that well-trained professionals, also in the theme of ethnic-racial relations ship, could be cooperate in the recognition, valorization and strengthening of the contributions of the African matrix in the formation of the Brazilian nation, thus overcoming prejudice and racism that are still impregnated in our society.Neste estudo, foi analisada a implementação da Lei no 10.639/2003 numa escola municipal de Jequié (BA), dando-se especial atenção aos principais desafios enfrentados pelos educadores na realização de tal tarefa. Para a coleta de dados foi utilizada a metodologia qualitativa, com uso da técnica de entrevista semi estruturada e leitura do projeto político-pedagógico da escola, permitindo assim um olhar crítico e reflexivo acerca dos enlaces que envolvem a discussão e a efetivação da referida temática neste espaço. Notou-se que a falta de materiais pedagógicos para o desenvolvimento das discussões sobre o ensino de História e Cultura Africana e Afrobrasileira ainda é um problema que a instituição enfrenta. Nesse sentido, destacou- -se que a formação continuada dos educadores é crucial para que o ensino dessa temática seja mais contundente no ambiente escolar, especialmente na produção de materiais didáticos para serem trabalhados no cotidiano das aulas. Compreende-se que profissionais bem formados também na temática das relações étnico-raciais podem cooperar para o reconhecimento, a valorização e o fortalecimento das contribuições de matriz africana na formação da nação brasileira, superando assim o preconceito e o racismo que ainda estão impregnados em nossa sociedade.En este estudio se hizo un análisis de la implementación de la Ley 10.639/2003 en una escuela municipal de Jequié/Bahia, dando atención especial a los principales desafíos enfrentados por los educadores en la realización de tal tarea. Para la recolección de datos se utilizó la metodología cualitativa, con uso de la técnica de entrevista semiestructurada y la lectura del Proyecto Político Pedagógico de la escuela, permitiéndonos así una mirada crítica y reflexiva acerca de los enlaces que envuelven la discusión y la efectividad de la referida temática en este espacio. Se notó que la falta de materiales pedagógicos para el desarrollo de las discusiones sobre la enseñanza de historia y cultura africana y afro-brasileña sigue siendo un problema que la institución enfrenta. En este sentido, se destacó que la formación continuada de los educadores es crucial para que la enseñanza de esta temática sea más contundente en el ambiente escolar, especialmente en la producción de materiales didácticos para ser trabajados en el cotidiano de las clases. Se entiende que profesionales bien formados, también en la temática de las relaciones étnicoraciales, pueden cooperar para el reconocimiento, la valorización y el fortalecimiento de las contribuciones de matriz africana en la formación de la nación brasileña, superando así el prejuicio y el racismo que aún están impregnados en nuestra sociedad.Revista Educação Em Debate2020-06-08T15:57:29Z2020-06-08T15:57:29Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCONCEIÇÃO, Silvano da; SANTOS, Sara de Jesus. A implementação da Lei nº 10.639/2003 numa escola municipal do interior da Bahia. 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