Facilidades e dificuldades da criança com deficiência visual para o exercício da independência : percepções da família
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8520 |
Resumo: | Objective: to know the perception of family members of children with Visual Impairment about their facilities and difficulties for the exercise of independence. Method: a descriptive study, with a qualitative approach, with Thematic Analysis. Data collection was conducted through recorded semi-structured interviews, with ten family members of blind children of the Education Center for Visually Impaired, from a city in Brazilian South. The research project was approved by the Ethics Research Committee of the FURG by means of the CAAE nº 23116.002937/2011-89. Results: from the analysis of the interviews, the two categories have emerged << Perceptions about the facilities of the child with VI for the exercise of independence and >> << Perceptions about the difficulties of children with VI for the exercise of independence >>. Conclusion: it was possible to verify that the formation of a support network focused on the inclusion and accessibility of the child with VI can assist her in acquiring its independence, qualifying its living. |
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Facilidades e dificuldades da criança com deficiência visual para o exercício da independência : percepções da famíliaFacilities and difficulties of the child with visual impairment for the exercise of independence : perceptions of the familyDeficiência VisualCriançaObjective: to know the perception of family members of children with Visual Impairment about their facilities and difficulties for the exercise of independence. Method: a descriptive study, with a qualitative approach, with Thematic Analysis. Data collection was conducted through recorded semi-structured interviews, with ten family members of blind children of the Education Center for Visually Impaired, from a city in Brazilian South. The research project was approved by the Ethics Research Committee of the FURG by means of the CAAE nº 23116.002937/2011-89. Results: from the analysis of the interviews, the two categories have emerged << Perceptions about the facilities of the child with VI for the exercise of independence and >> << Perceptions about the difficulties of children with VI for the exercise of independence >>. Conclusion: it was possible to verify that the formation of a support network focused on the inclusion and accessibility of the child with VI can assist her in acquiring its independence, qualifying its living.Objetivo: conhecer a percepção de familiares de crianças com Deficiência Visual acerca de suas facilidades e dificuldades para o exercício da independência. Método: estudo descritivo, de abordagem qualitativa, com Análise Temática. A coleta de dados foi realizada por meio de entrevistas semiestruturadas gravadas, com dez familiares de crianças cegas do Centro de Educação para Deficientes Visuais, de uma cidade do sul do Brasil. O projeto de pesquisa foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa da FURG e mediante CAAE nº 23116.002937/2011-89. Resultados: a partir das análises das entrevistas, emergiram as duas categorias << Percepções acerca das facilidades da criança com DV para o exercício da independência >> e << Percepções acerca das dificuldades da criança com DV para o exercício da independência >>. Conclusão: foi possível verificar que a formação de uma rede de apoio voltada para a inclusão e a acessibilidade da criança com DV pode auxiliá-la na aquisição de sua independência, qualificando o seu viver.Objetivo: conocer la percepción de familiares de niños con Discapacidad Visual acerca de sus facilidades y dificultades para el ejercicio de la independencia. Método: estudio descriptivo, de enfoque cualitativo, con Análisis Temático. La recolección de datos fue realizada a través de entrevistas semiestructuradas grabadas, con diez familiares de niños ciegos del Centro de Educación para Discapacitados Visuales, de una ciudad del sur del Brasil. El proyecto de investigación fue aprobado por el Comité de Ética de Investigación de la FURG y por el CAAE n° 23116.002937/2011-89. Resultados: a partir del análisis de las entrevistas, emergieron las dos categorías << Percepciones acerca de las facilidades del niño con DV para el ejercicio de la independencia >> y <<Percepciones acerca de las dificultades del niño con DV para el ejercicio de la independencia>>. Conclusión: se verificó que la formación de una red de apoyo centrado para la inclusión y la accesibilidad del niño con DV puede ayudarla en la adquisición de su independencia, calificando su vivir.Revista de Enfermagem UFPE On Line2014-07-22T11:16:28Z2014-07-22T11:16:28Z2013-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPINTANEL, A. C. et al. Facilidades e dificuldades da criança com deficiência visual para o exercício da independência : percepções da família. Rev. enferm. UFPE on line., Recife, v.7, n. 1, p. 119-27, jan., 2013.1981-8963 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8520Pintanel, Aline CampeloGomes, Giovana CalcagnoXavier, Daiani ModernelFonseca, Adriana Dora daporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-14T11:31:14Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/8520Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:27.948361Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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