Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44106 |
Resumo: | With the technological advances in several areas it is natural to expect an evolution also in the area of education. Considering the Piagetian theory on the aspects related to the construction of knowledge based on the interactions between the individual, the environment and other individuals, we present in this work a distributed mediation experience with a group of students of a postgraduate discipline. In this discipline interactions are managed by technology. With the experience, we have developed a pedagogical architecture to support the development of reflective thinking. We observe the realization of self-regulation of students’ learning through the critical analysis that takes place during the self-evaluation process. |
id |
UFC-7_2a539d349d40c23b4997717313390fe1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/44106 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagemInformáticaPiaget, Gerald W.EducaçãoWith the technological advances in several areas it is natural to expect an evolution also in the area of education. Considering the Piagetian theory on the aspects related to the construction of knowledge based on the interactions between the individual, the environment and other individuals, we present in this work a distributed mediation experience with a group of students of a postgraduate discipline. In this discipline interactions are managed by technology. With the experience, we have developed a pedagogical architecture to support the development of reflective thinking. We observe the realization of self-regulation of students’ learning through the critical analysis that takes place during the self-evaluation process.Com os avanços tecnológicos em diversas áreas e natural que se espere uma evolução também na área de educação. Considerando a teoria Piagetiana sobre os aspectos relacionados à construção de conhecimento baseado ˜ nas interações entre o indivíduos, o meio e outros indivíduos, apresentamos neste trabalho uma experiência de mediação distribuída realizada com um grupo de alunos de uma disciplina de pós-graduação. Nessa disciplina as interações são geridas pela tecnologia. Com a experiência desenvolvemos uma arquitetura pedagógica para apoiar o desenvolvimento do pensamento reflexivo. Observamos a concretização da auto-regulação da aprendizagem dos estudantes por meio da analise crítica que acontece durante o processo de auto-avaliação realizado.UFSCar2019-07-25T12:11:19Z2019-07-25T12:11:19Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVEIRA, Pedro; MENEZES, Crediné Silva de; BRITO, Jessica; CURY, Davidson. Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagem. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 886-895.2316 8889http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44106Silveira, PedroMenezes, Crediné Silva deBrito, JessicaCury, Davidsonporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-08-26T19:36:07Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44106Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:26:50.093555Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagem |
title |
Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagem |
spellingShingle |
Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagem Silveira, Pedro Informática Piaget, Gerald W. Educação |
title_short |
Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagem |
title_full |
Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagem |
title_fullStr |
Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagem |
title_sort |
Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagem |
author |
Silveira, Pedro |
author_facet |
Silveira, Pedro Menezes, Crediné Silva de Brito, Jessica Cury, Davidson |
author_role |
author |
author2 |
Menezes, Crediné Silva de Brito, Jessica Cury, Davidson |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira, Pedro Menezes, Crediné Silva de Brito, Jessica Cury, Davidson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Informática Piaget, Gerald W. Educação |
topic |
Informática Piaget, Gerald W. Educação |
description |
With the technological advances in several areas it is natural to expect an evolution also in the area of education. Considering the Piagetian theory on the aspects related to the construction of knowledge based on the interactions between the individual, the environment and other individuals, we present in this work a distributed mediation experience with a group of students of a postgraduate discipline. In this discipline interactions are managed by technology. With the experience, we have developed a pedagogical architecture to support the development of reflective thinking. We observe the realization of self-regulation of students’ learning through the critical analysis that takes place during the self-evaluation process. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-07-25T12:11:19Z 2019-07-25T12:11:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVEIRA, Pedro; MENEZES, Crediné Silva de; BRITO, Jessica; CURY, Davidson. Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagem. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 886-895. 2316 8889 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44106 |
identifier_str_mv |
SILVEIRA, Pedro; MENEZES, Crediné Silva de; BRITO, Jessica; CURY, Davidson. Uma experiência de mediação em ecossistemas de aprendizagem. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 886-895. 2316 8889 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028807344390144 |