Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Sousa, Itamara da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4714
Resumo: This research aimed to assess the learning process of teachers, based on educational workshops concerning health promotion for adolescents. This is a descriptive-qualitative study carried out with eight fundamental education teachers in 2009. A questionnaire was used to collect data regarding the knowledge acquired by teachers in educational workshops and the Collective Subject Speech was used to analyze it. Health understanding was evidenced as a requirement for quality of life and health education as tool to awareness and transformation. Teachers enlarged their knowledge on drugs and their consequences; and concerning adolescents’ biopsychosocial changes they presented satisfactory understanding on the main changes that happened in such phase. We believe that the educational process developed was significant for the construction of future practices of teachers with the students.
id UFC-7_32ac1b184a8c0fb52f8f9e2c9b0898fe
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/4714
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescenteLearning of fundamental education teachers in educational workshops on adolescents’ healthPromoção da SaúdeEducação em SaúdeSaúde do AdolescenteThis research aimed to assess the learning process of teachers, based on educational workshops concerning health promotion for adolescents. This is a descriptive-qualitative study carried out with eight fundamental education teachers in 2009. A questionnaire was used to collect data regarding the knowledge acquired by teachers in educational workshops and the Collective Subject Speech was used to analyze it. Health understanding was evidenced as a requirement for quality of life and health education as tool to awareness and transformation. Teachers enlarged their knowledge on drugs and their consequences; and concerning adolescents’ biopsychosocial changes they presented satisfactory understanding on the main changes that happened in such phase. We believe that the educational process developed was significant for the construction of future practices of teachers with the students.Esta pesquisa buscou verificar o processo de aprendizagem de professoras, a partir de oficinas educativas no que se refere à promoção da saúde dos adolescentes. Trata-se de um estudo qualitativo, realizado com oito professoras do ensino fundamental no ano de 2009. Usou-se um formulário para coletar os dados referentes ao conhecimento adquirido pelas professoras nas oficinas educativas e o Discurso do Sujeito Coletivo para analisá-los. Evidenciou-se a compreensão de saúde como requisito para qualidade de vida e a educação em saúde como ferramenta para conscientizar e transformar. Sobre as drogas, as professoras ampliaram o conhecimento sobre suas consequências, e sobre as transformações biopsicossociais dos adolescentes, apresentaram satisfatório entendimento sobre as principais mudanças ocorridas nesta fase. Acredita-se que o processo educativo desenvolvido foi importante para futuras práticas dos professores junto aos escolares.El objetivo de la investigación fue verificar el proceso del aprendizaje de profesoras a través de talleres educativos en lo que se refire a la promoción de la salud de los adolescentes. Se trata de un estudio cualitativo, con ocho profesoras de la enseñanza básica, durante el año de 2009. Se utilizó una encuesta para recolecctar los datos en relación al conocimiento aprehendido por las profesoras en los talleres educativos y el Discurso del Sujeto Colectivo para el análisis. Se verificó la comprensión de salud como base para la cualidad de vida y educación en salud como herramienta para la tomada de conciencia y el cambio. Acerca de las drogas, las profesoras ampliaron el conocimiento sobre sus consecuencias y los cambios biopsicosociales de los adolescentes, presentaron satisfactoria comprensión sobre las principales transformaciones ocurridas. Se cree que el proceso educativo desarrollado fue significativo para futuras práticas junto a los escolares.Revista RENE2013-03-20T15:42:31Z2013-03-20T15:42:31Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMACHADO, M. F. A. S. ; SOUSA, I. C. Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescente. Rev. Rene, Fortaleza, v. 12, n. 4, p. 716-23, out./dez. 2011.1517-3852 Impressa2175-6783 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4714Machado, Maria de Fátima Antero SousaSousa, Itamara da Costaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-18T12:46:31Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/4714Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-02-18T12:46:31Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescente
Learning of fundamental education teachers in educational workshops on adolescents’ health
title Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescente
spellingShingle Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescente
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
Promoção da Saúde
Educação em Saúde
Saúde do Adolescente
title_short Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescente
title_full Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescente
title_fullStr Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescente
title_full_unstemmed Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescente
title_sort Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescente
author Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
author_facet Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
Sousa, Itamara da Costa
author_role author
author2 Sousa, Itamara da Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
Sousa, Itamara da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Promoção da Saúde
Educação em Saúde
Saúde do Adolescente
topic Promoção da Saúde
Educação em Saúde
Saúde do Adolescente
description This research aimed to assess the learning process of teachers, based on educational workshops concerning health promotion for adolescents. This is a descriptive-qualitative study carried out with eight fundamental education teachers in 2009. A questionnaire was used to collect data regarding the knowledge acquired by teachers in educational workshops and the Collective Subject Speech was used to analyze it. Health understanding was evidenced as a requirement for quality of life and health education as tool to awareness and transformation. Teachers enlarged their knowledge on drugs and their consequences; and concerning adolescents’ biopsychosocial changes they presented satisfactory understanding on the main changes that happened in such phase. We believe that the educational process developed was significant for the construction of future practices of teachers with the students.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2013-03-20T15:42:31Z
2013-03-20T15:42:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MACHADO, M. F. A. S. ; SOUSA, I. C. Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescente. Rev. Rene, Fortaleza, v. 12, n. 4, p. 716-23, out./dez. 2011.
1517-3852 Impressa
2175-6783 On line
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4714
identifier_str_mv MACHADO, M. F. A. S. ; SOUSA, I. C. Aprendizagem de professoras de ensino fundamental em oficinas educativas na saúde do adolescente. Rev. Rene, Fortaleza, v. 12, n. 4, p. 716-23, out./dez. 2011.
1517-3852 Impressa
2175-6783 On line
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4714
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista RENE
publisher.none.fl_str_mv Revista RENE
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806762766041088