Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de conta

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Antônia Leandro dos
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37292
Resumo: The present subject aims at child’s play and teachers’ conception about make-believe at Preschool, we also want to bring some elements of their pedagogical practice.Through the focus in this important theme to basic education, child's play, we are looking for growing our knowledge and reflecting about instructor praxis in this stage of education. Our interest in this theme occurred due to understanding child's play in childhood as a fundamental activity to child development. It must be better understood for all those who work with children education.This research is based in the thoughts of Vigotski (2007) and we also use the contribution of authors as Rego (1995) and Kishimoto (2000, 2003, 2010).In our methodology we used semistructured interviews with four Preschool teachers of a public institution in a city located in Cariri. The data analysis shows that interviewed teachers are not clean about child's play and its importance to children. These data aim at the necessity of actions of formation that can propitiate a huge teachers' knowledge about the importance of child's playing and make-believe to children and to people who work in preschool and the importance to the work they develop this stage in education. Keywords:
id UFC-7_34779f6fb0eb31bad2fcafe70f1ad661
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/37292
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de contaEducação infantilBrincadeira de faz de contaProfessora de educação infantil.PreschoolMake-believeThe present subject aims at child’s play and teachers’ conception about make-believe at Preschool, we also want to bring some elements of their pedagogical practice.Through the focus in this important theme to basic education, child's play, we are looking for growing our knowledge and reflecting about instructor praxis in this stage of education. Our interest in this theme occurred due to understanding child's play in childhood as a fundamental activity to child development. It must be better understood for all those who work with children education.This research is based in the thoughts of Vigotski (2007) and we also use the contribution of authors as Rego (1995) and Kishimoto (2000, 2003, 2010).In our methodology we used semistructured interviews with four Preschool teachers of a public institution in a city located in Cariri. The data analysis shows that interviewed teachers are not clean about child's play and its importance to children. These data aim at the necessity of actions of formation that can propitiate a huge teachers' knowledge about the importance of child's playing and make-believe to children and to people who work in preschool and the importance to the work they develop this stage in education. Keywords:O presente trabalho, Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré-escola sobre o faz de conta, tem como objetivo maior investigar as concepções de professoras de pré-escola sobre a brincadeira de faz de conta, trazendo também alguns elementos da sua prática pedagógica relacionada a este assunto. Através do enfoque neste tema tão importante para a educação infantil, o brincar das crianças, procuro aumentar meus conhecimentos e refletir acerca da práxis docente nessa etapa da educação. O interesse por esse tema decorreu da compreensão de que a brincadeira na infância, sendo uma atividade fundamental para todos os aspectos do desenvolvimento infantil, precisa ser melhor compreendida por todos que atuam na educação da criança. Esta investigação se apoiou nos pressupostos teóricos de Vigotski (2007) e contou com a contribuição de autores como Rego (1995) e Kishimoto (2000, 2003 e 2010), entre outros. A metodologia adotada foi de natureza qualitativa, tendo sido realizadas entrevistas semiestruturadas com quatro professoras de pré-escola de uma instituição pública municipal numa cidade da região do Cariri cearense. A análise dos dados indicou que as professoras entrevistadas ainda não possuem clareza sobre o que seja a brincadeira de faz de conta e a sua importância para as aprendizagens e o desenvolvimento das crianças, o que traz consequências negativas para a sua prática pedagógica junto aos alunos. Tais dados apontam para a necessidade de ações de formação que propiciem o maior conhecimento das professoras que atuam na educação infantil acerca da importância do brincar de faz de conta para a criança e para o trabalho que elas desenvolvem nessa etapa da educação.Cruz, Sílvia Helena VieiraSantos, Antônia Leandro dos2018-11-13T17:40:41Z2018-11-13T17:40:41Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Antonia Leandro dos. Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de conta. 2012. 51f. –TCC (Monografia) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Curso de Especialização em Educação Infantil, Polo Cariri (Ce), 2012.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37292porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-08-02T11:25:22Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/37292Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:47:26.383641Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de conta
title Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de conta
spellingShingle Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de conta
Santos, Antônia Leandro dos
Educação infantil
Brincadeira de faz de conta
Professora de educação infantil.
Preschool
Make-believe
title_short Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de conta
title_full Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de conta
title_fullStr Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de conta
title_full_unstemmed Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de conta
title_sort Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de conta
author Santos, Antônia Leandro dos
author_facet Santos, Antônia Leandro dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cruz, Sílvia Helena Vieira
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Antônia Leandro dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação infantil
Brincadeira de faz de conta
Professora de educação infantil.
Preschool
Make-believe
topic Educação infantil
Brincadeira de faz de conta
Professora de educação infantil.
Preschool
Make-believe
description The present subject aims at child’s play and teachers’ conception about make-believe at Preschool, we also want to bring some elements of their pedagogical practice.Through the focus in this important theme to basic education, child's play, we are looking for growing our knowledge and reflecting about instructor praxis in this stage of education. Our interest in this theme occurred due to understanding child's play in childhood as a fundamental activity to child development. It must be better understood for all those who work with children education.This research is based in the thoughts of Vigotski (2007) and we also use the contribution of authors as Rego (1995) and Kishimoto (2000, 2003, 2010).In our methodology we used semistructured interviews with four Preschool teachers of a public institution in a city located in Cariri. The data analysis shows that interviewed teachers are not clean about child's play and its importance to children. These data aim at the necessity of actions of formation that can propitiate a huge teachers' knowledge about the importance of child's playing and make-believe to children and to people who work in preschool and the importance to the work they develop this stage in education. Keywords:
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2018-11-13T17:40:41Z
2018-11-13T17:40:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Antonia Leandro dos. Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de conta. 2012. 51f. –TCC (Monografia) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Curso de Especialização em Educação Infantil, Polo Cariri (Ce), 2012.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37292
identifier_str_mv SANTOS, Antonia Leandro dos. Brincadeiras na educação infantil: as concepções de professoras da pré- escola sobre o faz de conta. 2012. 51f. –TCC (Monografia) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Curso de Especialização em Educação Infantil, Polo Cariri (Ce), 2012.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37292
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028947550535680