Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueiredo, Rita Vieira de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Matias, Avanúzia Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52383
Resumo: This article, based on data from of a survey on the behavior of "bloggers" with intellectual disabilities, conducted by the research group READ - Language Writing Revisited from Federal University of Ceará, aims to analyze the influence that the comments of blog readers can have on the digital literacy practices of the authors (people with intellectual disabilities). During the research, 5 individuals with intellectual disabilities were observed during 15 workshops with approximately 50 minutes each. The recordings of the sessions resulted in a review of their behavior after reading the comments from stakeholders of their respective blogs. Along the feeding of their virtual diaries, the individuals were accompanied by a mediator, whose role was to support them in their approaches. At the beginning of the working sessions the bloggers were eager to see the comments received and to answer them. The comments from the readers provide an opportunity for these people with intellectual disabilities realize the impact of their blogs and interact with a diverse public. No doubt these clues about the effect of the use of the blog stimulate digital literacy practices of people with intellectual disabilities.
id UFC-7_34af36c87d7fc069ea822dd34db43c48
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52383
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoalLetramento digitalDeficiência intelectualBlogThis article, based on data from of a survey on the behavior of "bloggers" with intellectual disabilities, conducted by the research group READ - Language Writing Revisited from Federal University of Ceará, aims to analyze the influence that the comments of blog readers can have on the digital literacy practices of the authors (people with intellectual disabilities). During the research, 5 individuals with intellectual disabilities were observed during 15 workshops with approximately 50 minutes each. The recordings of the sessions resulted in a review of their behavior after reading the comments from stakeholders of their respective blogs. Along the feeding of their virtual diaries, the individuals were accompanied by a mediator, whose role was to support them in their approaches. At the beginning of the working sessions the bloggers were eager to see the comments received and to answer them. The comments from the readers provide an opportunity for these people with intellectual disabilities realize the impact of their blogs and interact with a diverse public. No doubt these clues about the effect of the use of the blog stimulate digital literacy practices of people with intellectual disabilities.Este artigo, criado com base nos dados de uma pesquisa sobre o comportamento de “blogueiros” com deficiência intelectual, conduzida pelo grupo de pesquisa LER – Língua Escrita Revisitada – da Universidade Federal do Ceará, tem como objetivo analisar a influência que os comentários dos leitores de blogs podem exercer sobre as práticas de letramento digital de seus autores (pessoas com deficiência intelectual). Durante a pesquisa, foram observados cinco sujeitos com deficiência intelectual durante 15 sessões de trabalho com cerca de 50 minutos cada. As gravações das sessões possibilitaram uma análise do comportamento desses sujeitos depois de lerem os comentários dos interlocutores de seus respectivos blogs. Ao longo da alimentação de seus diários virtuais, estes sujeitos eram acompanhados por um mediador cujo papel era apoiá-los em suas abordagens. No início das sessões de trabalho, os blogueiros ficavam ansiosos para ver os comentários recebidos e para respondê-los. Os comentários dos leitores proporcionam uma oportunidade para que essas pessoas com deficiência intelectual percebessem o impacto do seus blogs e interagissem com um público diversificado. Esses indícios sobre o efeito do uso do blog, comprovadamente, estimulam práticas de letramento digital de sujeitos com deficiência intelectual.Este artículo, escrito a partir de los datos de una investigación conducida por el grupo de investigación LER – Lengua Escritura Revisada – de la Universidad Federal de Ceará acerca del comportamiento de "blogueros" con discapacidad intelectual, tiene como objetivo analizar la influencia que los comentarios de los lectores de blogs pueden ejercer sobre las prácticas de literacidad digital de sus autores (personas con discapacidad intelectual). Durante la investigación, se observaron cinco sujetos con discapacidad intelectual durante 15 sesiones de trabajo cada una de ellas con duración de, aproximadamente, 50 minutos. Las grabaciones de las sesiones posibilitaron un análisis del comportamiento de esos sujetos tras leer los comentarios de los interlocutores de sus respectivos blogs. A lo largo de la alimentación de sus diarios virtuales, estos sujetos eran acompañados por un mediador cuyo papel era apoyarlos en sus abordajes. Al inicio de las sesiones de trabajo, los blogueros se quedaban ansiosos por ver los comentarios recibidos y para contestarlos. Los comentarios de los lectores proporcionaron una oportunidad para que esas personas con discapacidad intelectual percibieran el impacto de sus blogs e interactuaran con un público diversificado. Estos indicios sobre el efecto del uso del blog, comprobadamente, estimulan prácticas de literacidad digital de sujetos con discapacidad intelectual.Revista e-Curriculum PUC-SP2020-06-15T22:58:19Z2020-06-15T22:58:19Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFIGUEIREDO, Rita Vieira de; MATIAS, Avanúzia Ferreira. Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoal. Revista e-Curriculum PUC-SP, São Paulo (SP), v. 16, n. 1, p. 213–240, jan./mar. 2018.1809-3876http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52383Figueiredo, Rita Vieira deMatias, Avanúzia Ferreiraporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-15T22:58:20Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52383Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:57:09.197849Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoal
title Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoal
spellingShingle Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoal
Figueiredo, Rita Vieira de
Letramento digital
Deficiência intelectual
Blog
title_short Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoal
title_full Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoal
title_fullStr Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoal
title_full_unstemmed Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoal
title_sort Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoal
author Figueiredo, Rita Vieira de
author_facet Figueiredo, Rita Vieira de
Matias, Avanúzia Ferreira
author_role author
author2 Matias, Avanúzia Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiredo, Rita Vieira de
Matias, Avanúzia Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento digital
Deficiência intelectual
Blog
topic Letramento digital
Deficiência intelectual
Blog
description This article, based on data from of a survey on the behavior of "bloggers" with intellectual disabilities, conducted by the research group READ - Language Writing Revisited from Federal University of Ceará, aims to analyze the influence that the comments of blog readers can have on the digital literacy practices of the authors (people with intellectual disabilities). During the research, 5 individuals with intellectual disabilities were observed during 15 workshops with approximately 50 minutes each. The recordings of the sessions resulted in a review of their behavior after reading the comments from stakeholders of their respective blogs. Along the feeding of their virtual diaries, the individuals were accompanied by a mediator, whose role was to support them in their approaches. At the beginning of the working sessions the bloggers were eager to see the comments received and to answer them. The comments from the readers provide an opportunity for these people with intellectual disabilities realize the impact of their blogs and interact with a diverse public. No doubt these clues about the effect of the use of the blog stimulate digital literacy practices of people with intellectual disabilities.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2020-06-15T22:58:19Z
2020-06-15T22:58:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FIGUEIREDO, Rita Vieira de; MATIAS, Avanúzia Ferreira. Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoal. Revista e-Curriculum PUC-SP, São Paulo (SP), v. 16, n. 1, p. 213–240, jan./mar. 2018.
1809-3876
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52383
identifier_str_mv FIGUEIREDO, Rita Vieira de; MATIAS, Avanúzia Ferreira. Letramento digital e interação de jovens com deficiência intelectual a partir do blog pessoal. Revista e-Curriculum PUC-SP, São Paulo (SP), v. 16, n. 1, p. 213–240, jan./mar. 2018.
1809-3876
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52383
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista e-Curriculum PUC-SP
publisher.none.fl_str_mv Revista e-Curriculum PUC-SP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029009604214784