Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Ladislau Ribeiro do
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54655
Resumo: This article presents the results of a bibliographic review on the practice of Vocational Guidance (OP) in school contexts. The study aimed to identify, analyze, and reflect on the scope, limits, and possibilities of this area of expertise in psychology. The research was carried out through access to the Scientific Electronic Library Online (SciELO) and Virtual Health Library – Psychology (VHL – Psi) databases. The descriptor Vocational Guidance was used, from which it was possible to verify 83 experience reports. Nine articles were selected after applying inclusion and exclusion criteria. Reports of POs held at the meeting between psychology and education had priority. The PO proved to be an important service for students at the period to get a professional choice. At the same time, it has been a strategic instrument to engage an ethical dialogue over psychology and education fields.
id UFC-7_37ca712bc9336934a2c0a35864190018
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/54655
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educaçãoOrientación profesional en un diálogo entre la psicología y la educaciónProfessional guidance in a dialogue between psychology and educationOrientação ProfissionalPsicologia escolar e educacionalEducaçãoThis article presents the results of a bibliographic review on the practice of Vocational Guidance (OP) in school contexts. The study aimed to identify, analyze, and reflect on the scope, limits, and possibilities of this area of expertise in psychology. The research was carried out through access to the Scientific Electronic Library Online (SciELO) and Virtual Health Library – Psychology (VHL – Psi) databases. The descriptor Vocational Guidance was used, from which it was possible to verify 83 experience reports. Nine articles were selected after applying inclusion and exclusion criteria. Reports of POs held at the meeting between psychology and education had priority. The PO proved to be an important service for students at the period to get a professional choice. At the same time, it has been a strategic instrument to engage an ethical dialogue over psychology and education fields.Este artigo apresenta resultados de uma revisão bibliográfica sobre a prática de Orientação Profissional (OP) em contextos escolares. O estudo objetivou identificar, analisar e refletir sobre alcances, limites e possibilidades desta área de atuação em psicologia. O levantamento foi realizado por meio de acesso às bases Scientific Electronic Library Online (SciELO) e Biblioteca Virtual em Saúde – Psicologia (BVS – Psi). Empregou-se o descritor Orientação Vocacional, a partir do qual foi possível verificar 83 relatos de experiência. Após a aplicação de critérios de inclusão e de exclusão, nove artigos foram selecionados. A prioridade foi dada aos relatos de OPs realizadas no encontro entre psicologia e educação. A OP mostrou-se um importante dispositivo de apoio para estudantes em fase de escolha profissional. Ao mesmo tempo que despontou como instrumento estratégico para estabelecer um diálogo ético entre psicologia e educação.Este artículo presenta los resultados de una revisión bibliográfica sobre la práctica de la Orientación Profesional (OP) en contextos escolares. El estudio tuvo como objetivo identificar, analizar y reflexionar sobre el alcance, los límites y las posibilidades de esta área de especialización en psicología. La encuesta se realizó a través del acceso a las bases de datos de la Biblioteca Electrónica Científica en línea (SciELO) y de la Biblioteca Virtual en Salud – Psicología (BVS – Psi). Se utilizó el descriptor Orientación vocacional, del cual fue posible verificar 83 informes de experiencia. Después de aplicar los criterios de inclusión y exclusión, se seleccionaron nueve artículos. Se dio prioridad a los informes de las OP realizadas en la reunión entre psicología y educación. El OP demostró ser un importante dispositivo de apoyo para los estudiantes en la fase de elección profesional. Al mismo tiempo, surgió como un instrumento estratégico para establecer un diálogo ético entre psicología y educación.Revista Educação em Debate2020-10-14T20:55:41Z2020-10-14T20:55:41Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfNASCIMENTO, Ladislau Ribeiro do. Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educação. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 42, n. 82, p. 157-169, maio/ago. 2020.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54655Nascimento, Ladislau Ribeiro doinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:44:22Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54655Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:29:47.184102Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educação
Orientación profesional en un diálogo entre la psicología y la educación
Professional guidance in a dialogue between psychology and education
title Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educação
spellingShingle Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educação
Nascimento, Ladislau Ribeiro do
Orientação Profissional
Psicologia escolar e educacional
Educação
title_short Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educação
title_full Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educação
title_fullStr Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educação
title_full_unstemmed Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educação
title_sort Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educação
author Nascimento, Ladislau Ribeiro do
author_facet Nascimento, Ladislau Ribeiro do
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Ladislau Ribeiro do
dc.subject.por.fl_str_mv Orientação Profissional
Psicologia escolar e educacional
Educação
topic Orientação Profissional
Psicologia escolar e educacional
Educação
description This article presents the results of a bibliographic review on the practice of Vocational Guidance (OP) in school contexts. The study aimed to identify, analyze, and reflect on the scope, limits, and possibilities of this area of expertise in psychology. The research was carried out through access to the Scientific Electronic Library Online (SciELO) and Virtual Health Library – Psychology (VHL – Psi) databases. The descriptor Vocational Guidance was used, from which it was possible to verify 83 experience reports. Nine articles were selected after applying inclusion and exclusion criteria. Reports of POs held at the meeting between psychology and education had priority. The PO proved to be an important service for students at the period to get a professional choice. At the same time, it has been a strategic instrument to engage an ethical dialogue over psychology and education fields.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-14T20:55:41Z
2020-10-14T20:55:41Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NASCIMENTO, Ladislau Ribeiro do. Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educação. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 42, n. 82, p. 157-169, maio/ago. 2020.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54655
identifier_str_mv NASCIMENTO, Ladislau Ribeiro do. Orientação profissional em um diálogo entre psicologia e educação. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 42, n. 82, p. 157-169, maio/ago. 2020.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54655
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028723763445760