O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Ronaldo Célio
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6339
Resumo: Considered as priority, especially, in the beginning of the life, the pré-school has great weight in the individual's educational and social formation when he frequents the school earlier. The literacy integrates a democratic dimension of the function of the school. This because the socialization of the writing, interferes in the widest problem of the school failure, lived by a great contingent of students originating from of the popular layers, that frequent the Brazilian public schools. The literary revision that treats of the contribution of the study and of researches that appear for the importance of inserting the child earlier, he/she is a consent in that many educators believe to be that very important attitude for the development social, cognitive and of easier and useful learning for the child. With the objective of evaluating the importance of the pre-school in the child's development cognitive, educational and social before arriving the initial series at the school, where that learning can help her/it to learn with more easiness and larger agility, once he/she brings with itself a load of acquired knowledge in the pre-school. The methodology used in the elaboration of that work it was based in studies of bibliographical character in books, goods and works that treat of the theme, whose larger purpose is of emphasizing the importance of inserting the child in the pre-school as part of your learning.
id UFC-7_38e6b83aba27ff70336b70289324b0e7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/6339
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de casoAlfabetizaçãoSocializaçãoConsidered as priority, especially, in the beginning of the life, the pré-school has great weight in the individual's educational and social formation when he frequents the school earlier. The literacy integrates a democratic dimension of the function of the school. This because the socialization of the writing, interferes in the widest problem of the school failure, lived by a great contingent of students originating from of the popular layers, that frequent the Brazilian public schools. The literary revision that treats of the contribution of the study and of researches that appear for the importance of inserting the child earlier, he/she is a consent in that many educators believe to be that very important attitude for the development social, cognitive and of easier and useful learning for the child. With the objective of evaluating the importance of the pre-school in the child's development cognitive, educational and social before arriving the initial series at the school, where that learning can help her/it to learn with more easiness and larger agility, once he/she brings with itself a load of acquired knowledge in the pre-school. The methodology used in the elaboration of that work it was based in studies of bibliographical character in books, goods and works that treat of the theme, whose larger purpose is of emphasizing the importance of inserting the child in the pre-school as part of your learning.Considerada como prioridade, em especial, no início da vida, a pré-escola tem grande peso na formação educacional e social do indivíduo quando ele freqüenta a escola mais cedo. A alfabetização integra uma dimensão democrática da função da escola. Isto porque a socialização da escrita insere-se na problemática mais ampla do fracasso escolar, vivenciado por um grande contingente de alunos oriundos das camadas populares, que freqüentam as escolas públicas brasileiras. A revisão literária que trata da contribuição do estudo e de pesquisas que apontam para a importância de inserir a criança mais cedo se encontra no consenso em que muitos educadores acreditam ser essa atitude muito importante para o desenvolvimento social, cognitivo e de aprendizagem mais fácil e útil para a criança. Com o objetivo de avaliar a importância da pré-escola no desenvolvimento cognitivo, educacional e social da criança antes de chegar às séries iniciais na escola, onde esse aprendizado poderá ajudá-la a aprender com mais facilidade e maior desenvoltura, uma vez que traz consigo uma carga de conhecimentos adquiridos na pré-escola. A metodologia utilizada na elaboração desse trabalho fundamentou-se na análise da Prova Brasil. aplicada aos alunos de séries finais de ciclos da Educação básica – 4ª e 8ª série do Ensino Fundamental – das escolas públicas urbanas, com mais de 20 alunos na série. O propósito maior é de enfatizar a importância de inserir a criança na pré-escola como parte de seu aprendizado.Corrêa, Márcio VerasPereira, Ronaldo Célio2013-10-23T17:26:29Z2013-10-23T17:26:29Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPEREIRA, Ronaldo Célio. O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de caso. 2012. 36 f. Dissertação (mestrado profissional em economia do setor público) - Programa de Pós Graduação em Economia, CAEN, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza-CE, 2012.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6339porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-17T19:08:44Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/6339Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-08-17T19:08:44Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de caso
title O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de caso
spellingShingle O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de caso
Pereira, Ronaldo Célio
Alfabetização
Socialização
title_short O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de caso
title_full O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de caso
title_fullStr O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de caso
title_full_unstemmed O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de caso
title_sort O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de caso
author Pereira, Ronaldo Célio
author_facet Pereira, Ronaldo Célio
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Corrêa, Márcio Veras
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Ronaldo Célio
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Socialização
topic Alfabetização
Socialização
description Considered as priority, especially, in the beginning of the life, the pré-school has great weight in the individual's educational and social formation when he frequents the school earlier. The literacy integrates a democratic dimension of the function of the school. This because the socialization of the writing, interferes in the widest problem of the school failure, lived by a great contingent of students originating from of the popular layers, that frequent the Brazilian public schools. The literary revision that treats of the contribution of the study and of researches that appear for the importance of inserting the child earlier, he/she is a consent in that many educators believe to be that very important attitude for the development social, cognitive and of easier and useful learning for the child. With the objective of evaluating the importance of the pre-school in the child's development cognitive, educational and social before arriving the initial series at the school, where that learning can help her/it to learn with more easiness and larger agility, once he/she brings with itself a load of acquired knowledge in the pre-school. The methodology used in the elaboration of that work it was based in studies of bibliographical character in books, goods and works that treat of the theme, whose larger purpose is of emphasizing the importance of inserting the child in the pre-school as part of your learning.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2013-10-23T17:26:29Z
2013-10-23T17:26:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PEREIRA, Ronaldo Célio. O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de caso. 2012. 36 f. Dissertação (mestrado profissional em economia do setor público) - Programa de Pós Graduação em Economia, CAEN, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza-CE, 2012.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6339
identifier_str_mv PEREIRA, Ronaldo Célio. O impacto da pré-escola no aproveitamento estudantil: um estudo de caso. 2012. 36 f. Dissertação (mestrado profissional em economia do setor público) - Programa de Pós Graduação em Economia, CAEN, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza-CE, 2012.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6339
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935819682611200