Religiosidade na obra de José Saramago: o peso do criador e da criatura em Caim
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58548 |
Resumo: | The research aims to expose the collaborative weight of the creator and the creature in the construction of the aspects of religiosity that modern man faces. In the work Caim one of the last published by José Saramago, the entire process of synthesizing the ideas of the Judeo-Christian tradition returns to its origin, in the restructuring of creation, told from the biblical Genesis. Furthermore, it explains that the reading of philosophical writings, interspersed with literature and critical analysis of religiosity, are not fundamental opposites of religious theological literature. In fact, the approximation of these texts, the dialogue between discourses, at first antagonistic views, and the critical philosophical production collaborate mutually for a maturation of philosophical theology, based on the construction of the mystical individual, situated in the world. This is also the path taken by the religious itinerary, in the construction of a new approach to religion and spirituality. Cain, the biblical character emulated by Saramago in this work, is the figure who bears the responsibility of opposing God and his magnanimous decisions. He dares to point out mistakes and flaws in the construction of an exalted divinity, but that in fact carries unequivocal features - in the views of the Saramaguian narrative - of a certain meanness, irresponsibility and carelessness on the part of the creator, and his actions. |
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Religiosidade na obra de José Saramago: o peso do criador e da criatura em CaimSaramago, José, 1922-2010. Caim: romance - Crítica e interpretaçãoReligiosidade na literaturaCaim (Personagem bíblico) - FicçãoPersonagens e característicasThe research aims to expose the collaborative weight of the creator and the creature in the construction of the aspects of religiosity that modern man faces. In the work Caim one of the last published by José Saramago, the entire process of synthesizing the ideas of the Judeo-Christian tradition returns to its origin, in the restructuring of creation, told from the biblical Genesis. Furthermore, it explains that the reading of philosophical writings, interspersed with literature and critical analysis of religiosity, are not fundamental opposites of religious theological literature. In fact, the approximation of these texts, the dialogue between discourses, at first antagonistic views, and the critical philosophical production collaborate mutually for a maturation of philosophical theology, based on the construction of the mystical individual, situated in the world. This is also the path taken by the religious itinerary, in the construction of a new approach to religion and spirituality. Cain, the biblical character emulated by Saramago in this work, is the figure who bears the responsibility of opposing God and his magnanimous decisions. He dares to point out mistakes and flaws in the construction of an exalted divinity, but that in fact carries unequivocal features - in the views of the Saramaguian narrative - of a certain meanness, irresponsibility and carelessness on the part of the creator, and his actions.A pesquisa tem por finalidade expor o peso colaborativo do criador e da criatura na construção dos aspectos de religiosidade que o homem moderno enfrenta. Na obra Caim, uma das últimas publicadas por José Saramago, todo o processo de sintetização do ideário da tradição judaico-cristã regressa à sua origem, na reestruturação da criação, contada a partir do Gênesis bíblico. Além disso, expõe que as leituras de escritos filosóficos, entremeados de literatura e análise crítica da religiosidade, não são opostos fundamentais da literatura teológica religiosa. Na verdade, a aproximação desses textos, o diálogo entre os discursos, às primeiras vistas antagônicos, e a produção filosófica crítica colaborammutuamente para um amadurecimento da teologia filosófica, baseada na construção do indivíduo místico, situado no mundo. É esse também o caminho percorrido pelo itinerário religioso, na construção de uma nova abordagem da religião e da espiritualidade. Caim, o personagem bíblico emulado por Saramago nesta obra, é a figura que carrega a responsabilidade de contrapor-se a Deus e suas magnânimas decisões. Ele ousa em apontar equívocos e falhas na construção de uma divindade exaltada, mas que na verdade carrega traços inequívocos – nas vistas da narrativa saramaguiana – de certa mesquinhez, irresponsabilidade e descuido por parte do criador, e de suas ações.Fernandes, Geraldo AugustoCarvalho, Victor Júlio Salviano de2021-05-21T14:34:58Z2021-05-21T14:34:58Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCARVALHO, Victor Júlio Salviano de. Religiosidade na obra de José Saramago: o peso do criador e da criatura em Caim. Orientador: Geraldo Augusto Fernandes. 2021. 72 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58548porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-11T12:23:35Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58548Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:28.054972Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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