Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias Ativas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60753 |
Resumo: | With Industrial Revolution, the division of labor influenced teaching as in order to provide skilled professionals, became fragmented into courses and disciplines. In civil construction, this causes a segregation among the various specialists, even if they work on the same project. BIM was created with the intention of integrating these professionals to optimize the projects. Therefore, the university has the role of adapting itself and offering knowledge according to this philosophy. Therefore, the objective of this study is to propose a pedagogical methodology to the Building Information Modeling course from the Civil Engineering school at Universidade Federal do Ceará. The concepts covered topics such as BIM and some application softwares, the skills of a professional. A survey was carried out on the teaching of BIM in Fortaleza, and then the most coherent innovative methodology for the course was discussed, as well as bibliographical references. The suggestions involved the implementation of Project Based Learning, Flipped Classroom, Case Studies and Peer Instruction, use of simple and concise material. The study proposes a dynamic approach to BIM and constant renovation of the course. |
id |
UFC-7_3c47d3b1e03e5f6a89a7cbcb857991c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/60753 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias AtivasUtilizing active Methodologies for Teaching BIM in Information Modeling and ConstructionMetodologia BIMModelagem de informação da construçãoMetodologias ativasEngenharia civilWith Industrial Revolution, the division of labor influenced teaching as in order to provide skilled professionals, became fragmented into courses and disciplines. In civil construction, this causes a segregation among the various specialists, even if they work on the same project. BIM was created with the intention of integrating these professionals to optimize the projects. Therefore, the university has the role of adapting itself and offering knowledge according to this philosophy. Therefore, the objective of this study is to propose a pedagogical methodology to the Building Information Modeling course from the Civil Engineering school at Universidade Federal do Ceará. The concepts covered topics such as BIM and some application softwares, the skills of a professional. A survey was carried out on the teaching of BIM in Fortaleza, and then the most coherent innovative methodology for the course was discussed, as well as bibliographical references. The suggestions involved the implementation of Project Based Learning, Flipped Classroom, Case Studies and Peer Instruction, use of simple and concise material. The study proposes a dynamic approach to BIM and constant renovation of the course.Com a Revolução Industrial, a divisão do trabalho influenciou o ensino que, para fornecer profissionais especializados, tornou-se fragmentado em cursos e disciplinas. Na construção civil, isso provoca um distanciamento entre os diversos especialistas, mesmo que trabalhem no mesmo projeto. O BIM surgiu com o intuito de integrar esses profissionais para otimizar os empreendimentos. Logo, a universidade tem o papel de adaptar-se e oferecer o conhecimento segundo essa filosofia. Por isso, o objetivo deste estudo é propor uma metodologia pedagógica para a disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) do curso de Engenharia Civil da Universidade Federal do Ceará. Os conceitos utilizados abordam temas como o BIM e alguns softwares de aplicação, as competências de um profissional, as Metodologias Ativas. Realizou-se um levantamento sobre o ensino do BIM em Fortaleza e, em seguida, discutiu-se a metodologia inovadora mais coerente para a MIC, bem como referências bibliográficas. Sugeriu-se a implantação da Aprendizagem Baseada em Projetos, Sala de Aula Invertida, Estudo de Casos e Instrução pelos Colegas, uso de material didático simples e conciso. O estudo propõe uma abordagem dinâmica sobre o BIM e constante renovação da MIC.www.abenge.org.br2021-09-30T13:42:50Z2021-09-30T13:42:50Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfUtilizing Active Methodologies for teaching BIM in Information Modeling and Construction ALENCAR, Cely Martins Santos de; SANTOS, Delis Vieira dos; SILVA, Alexandre Feitosa; CAVALCANTE, Antonio Paulo de Hollanda. Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias Ativas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVI.; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, I., 03 a 06 set. 2018, Salvador-BA. Anais […], Salvador-BA., 2018. Tema: Inovadora para uma Engenharia Sustentável.”http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60753Alencar, Cely Martins Santos deSantos, Delis Vieira dosSilva, Alexandre FeitosaCavalcante, Antonio Paulo de Hollandaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-07T14:21:40Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60753Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:37:54.092985Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias Ativas Utilizing active Methodologies for Teaching BIM in Information Modeling and Construction |
title |
Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias Ativas |
spellingShingle |
Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias Ativas Alencar, Cely Martins Santos de Metodologia BIM Modelagem de informação da construção Metodologias ativas Engenharia civil |
title_short |
Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias Ativas |
title_full |
Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias Ativas |
title_fullStr |
Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias Ativas |
title_full_unstemmed |
Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias Ativas |
title_sort |
Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias Ativas |
author |
Alencar, Cely Martins Santos de |
author_facet |
Alencar, Cely Martins Santos de Santos, Delis Vieira dos Silva, Alexandre Feitosa Cavalcante, Antonio Paulo de Hollanda |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Delis Vieira dos Silva, Alexandre Feitosa Cavalcante, Antonio Paulo de Hollanda |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alencar, Cely Martins Santos de Santos, Delis Vieira dos Silva, Alexandre Feitosa Cavalcante, Antonio Paulo de Hollanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologia BIM Modelagem de informação da construção Metodologias ativas Engenharia civil |
topic |
Metodologia BIM Modelagem de informação da construção Metodologias ativas Engenharia civil |
description |
With Industrial Revolution, the division of labor influenced teaching as in order to provide skilled professionals, became fragmented into courses and disciplines. In civil construction, this causes a segregation among the various specialists, even if they work on the same project. BIM was created with the intention of integrating these professionals to optimize the projects. Therefore, the university has the role of adapting itself and offering knowledge according to this philosophy. Therefore, the objective of this study is to propose a pedagogical methodology to the Building Information Modeling course from the Civil Engineering school at Universidade Federal do Ceará. The concepts covered topics such as BIM and some application softwares, the skills of a professional. A survey was carried out on the teaching of BIM in Fortaleza, and then the most coherent innovative methodology for the course was discussed, as well as bibliographical references. The suggestions involved the implementation of Project Based Learning, Flipped Classroom, Case Studies and Peer Instruction, use of simple and concise material. The study proposes a dynamic approach to BIM and constant renovation of the course. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2021-09-30T13:42:50Z 2021-09-30T13:42:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Utilizing Active Methodologies for teaching BIM in Information Modeling and Construction ALENCAR, Cely Martins Santos de; SANTOS, Delis Vieira dos; SILVA, Alexandre Feitosa; CAVALCANTE, Antonio Paulo de Hollanda. Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias Ativas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVI.; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, I., 03 a 06 set. 2018, Salvador-BA. Anais […], Salvador-BA., 2018. Tema: Inovadora para uma Engenharia Sustentável.” http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60753 |
identifier_str_mv |
Utilizing Active Methodologies for teaching BIM in Information Modeling and Construction ALENCAR, Cely Martins Santos de; SANTOS, Delis Vieira dos; SILVA, Alexandre Feitosa; CAVALCANTE, Antonio Paulo de Hollanda. Ensino de BIM na disciplina Modelagem da Informação e da Construção (MIC) por meio das Metodologias Ativas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVI.; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, I., 03 a 06 set. 2018, Salvador-BA. Anais […], Salvador-BA., 2018. Tema: Inovadora para uma Engenharia Sustentável.” |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60753 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
www.abenge.org.br |
publisher.none.fl_str_mv |
www.abenge.org.br |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028884306722816 |