Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torres, Fábio Fernandes
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Moura, Lorena Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52456
Resumo: This article discusses the literacy levels of 3rd year high school students from a public school in Ipiranga - PI, based on literacy tests and the theoretical contributions of Soares (2012), Mortatti (2004), Sousa, Corti and Mendonça (2012) ), Bunzen and Mendonça (2006) and Matêncio (1994). Questionnaires were applied to the teachers to verify their conceptions of literacy and some tests were applied to the students to check the levels of literacy. The results have showed that (a) teachers recognize the ways of developing the literacy of students, but their teaching practices are still focused on the appropriation of decontextualized linguistic signs and (b) students present a satisfactory performance in reading information present on the textual surface, which corresponds to a basic and intermediate level of literacy, but they have difficulties in establishing a relation of meaning between the text and the broad context, by knowledge accumulated.
id UFC-7_3cb38648b7a9aee8ec0596024bd7d1a2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52456
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º anoLetramentoEscritaLeituraLinguística - Aspectos sociaisThis article discusses the literacy levels of 3rd year high school students from a public school in Ipiranga - PI, based on literacy tests and the theoretical contributions of Soares (2012), Mortatti (2004), Sousa, Corti and Mendonça (2012) ), Bunzen and Mendonça (2006) and Matêncio (1994). Questionnaires were applied to the teachers to verify their conceptions of literacy and some tests were applied to the students to check the levels of literacy. The results have showed that (a) teachers recognize the ways of developing the literacy of students, but their teaching practices are still focused on the appropriation of decontextualized linguistic signs and (b) students present a satisfactory performance in reading information present on the textual surface, which corresponds to a basic and intermediate level of literacy, but they have difficulties in establishing a relation of meaning between the text and the broad context, by knowledge accumulated.Este artigo discute os níveis de letramento de alunos do 3º ano Ensino Médio de uma escola pública de Ipiranga - PI, baseado em testes de letramento e nas contribuições teóricas de Soares (2012), Mortatti (2004), Sousa, Corti e Mendonça (2012), Bunzen e Mendonça (2006) e Matêncio (1994). Foram aplicados questionários aos docentes para verificar suas concepções de letramento e alguns testes aos alunos para verificar os níveis de letramento. Os resultados demonstraram que (a) os professores reconhecem as formas de desenvolver o letramento dos discentes, mas suas práticas docentes ainda estão focadas na apropriação de signos linguísticos descontextualizados e (b) os alunos apresentam desempenho satisfatório na leitura de informações presentes na superfície textual, o que corresponde a um nível de letramento básico e intermediário, mas têm dificuldades de estabelecer uma relação de sentido entre o texto e o contexto amplo, acionando conhecimentos acumulados.Revista Linguagem em Foco2020-06-19T03:02:52Z2020-06-19T03:02:52Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTORRES, Fábio Fernandes; MOURA, Lorena Silva. Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 8, n. 1, p. 67-78, 2016.2674-8266http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52456Torres, Fábio FernandesMoura, Lorena Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:29:48Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52456Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:48:57.445614Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano
title Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano
spellingShingle Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano
Torres, Fábio Fernandes
Letramento
Escrita
Leitura
Linguística - Aspectos sociais
title_short Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano
title_full Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano
title_fullStr Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano
title_full_unstemmed Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano
title_sort Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano
author Torres, Fábio Fernandes
author_facet Torres, Fábio Fernandes
Moura, Lorena Silva
author_role author
author2 Moura, Lorena Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Torres, Fábio Fernandes
Moura, Lorena Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento
Escrita
Leitura
Linguística - Aspectos sociais
topic Letramento
Escrita
Leitura
Linguística - Aspectos sociais
description This article discusses the literacy levels of 3rd year high school students from a public school in Ipiranga - PI, based on literacy tests and the theoretical contributions of Soares (2012), Mortatti (2004), Sousa, Corti and Mendonça (2012) ), Bunzen and Mendonça (2006) and Matêncio (1994). Questionnaires were applied to the teachers to verify their conceptions of literacy and some tests were applied to the students to check the levels of literacy. The results have showed that (a) teachers recognize the ways of developing the literacy of students, but their teaching practices are still focused on the appropriation of decontextualized linguistic signs and (b) students present a satisfactory performance in reading information present on the textual surface, which corresponds to a basic and intermediate level of literacy, but they have difficulties in establishing a relation of meaning between the text and the broad context, by knowledge accumulated.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2020-06-19T03:02:52Z
2020-06-19T03:02:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TORRES, Fábio Fernandes; MOURA, Lorena Silva. Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 8, n. 1, p. 67-78, 2016.
2674-8266
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52456
identifier_str_mv TORRES, Fábio Fernandes; MOURA, Lorena Silva. Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 8, n. 1, p. 67-78, 2016.
2674-8266
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52456
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco
publisher.none.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028957473210368