Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52456 |
Resumo: | This article discusses the literacy levels of 3rd year high school students from a public school in Ipiranga - PI, based on literacy tests and the theoretical contributions of Soares (2012), Mortatti (2004), Sousa, Corti and Mendonça (2012) ), Bunzen and Mendonça (2006) and Matêncio (1994). Questionnaires were applied to the teachers to verify their conceptions of literacy and some tests were applied to the students to check the levels of literacy. The results have showed that (a) teachers recognize the ways of developing the literacy of students, but their teaching practices are still focused on the appropriation of decontextualized linguistic signs and (b) students present a satisfactory performance in reading information present on the textual surface, which corresponds to a basic and intermediate level of literacy, but they have difficulties in establishing a relation of meaning between the text and the broad context, by knowledge accumulated. |
id |
UFC-7_3cb38648b7a9aee8ec0596024bd7d1a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/52456 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º anoLetramentoEscritaLeituraLinguística - Aspectos sociaisThis article discusses the literacy levels of 3rd year high school students from a public school in Ipiranga - PI, based on literacy tests and the theoretical contributions of Soares (2012), Mortatti (2004), Sousa, Corti and Mendonça (2012) ), Bunzen and Mendonça (2006) and Matêncio (1994). Questionnaires were applied to the teachers to verify their conceptions of literacy and some tests were applied to the students to check the levels of literacy. The results have showed that (a) teachers recognize the ways of developing the literacy of students, but their teaching practices are still focused on the appropriation of decontextualized linguistic signs and (b) students present a satisfactory performance in reading information present on the textual surface, which corresponds to a basic and intermediate level of literacy, but they have difficulties in establishing a relation of meaning between the text and the broad context, by knowledge accumulated.Este artigo discute os níveis de letramento de alunos do 3º ano Ensino Médio de uma escola pública de Ipiranga - PI, baseado em testes de letramento e nas contribuições teóricas de Soares (2012), Mortatti (2004), Sousa, Corti e Mendonça (2012), Bunzen e Mendonça (2006) e Matêncio (1994). Foram aplicados questionários aos docentes para verificar suas concepções de letramento e alguns testes aos alunos para verificar os níveis de letramento. Os resultados demonstraram que (a) os professores reconhecem as formas de desenvolver o letramento dos discentes, mas suas práticas docentes ainda estão focadas na apropriação de signos linguísticos descontextualizados e (b) os alunos apresentam desempenho satisfatório na leitura de informações presentes na superfície textual, o que corresponde a um nível de letramento básico e intermediário, mas têm dificuldades de estabelecer uma relação de sentido entre o texto e o contexto amplo, acionando conhecimentos acumulados.Revista Linguagem em Foco2020-06-19T03:02:52Z2020-06-19T03:02:52Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTORRES, Fábio Fernandes; MOURA, Lorena Silva. Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 8, n. 1, p. 67-78, 2016.2674-8266http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52456Torres, Fábio FernandesMoura, Lorena Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:29:48Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52456Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:48:57.445614Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano |
title |
Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano |
spellingShingle |
Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano Torres, Fábio Fernandes Letramento Escrita Leitura Linguística - Aspectos sociais |
title_short |
Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano |
title_full |
Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano |
title_fullStr |
Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano |
title_full_unstemmed |
Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano |
title_sort |
Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano |
author |
Torres, Fábio Fernandes |
author_facet |
Torres, Fábio Fernandes Moura, Lorena Silva |
author_role |
author |
author2 |
Moura, Lorena Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Torres, Fábio Fernandes Moura, Lorena Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Escrita Leitura Linguística - Aspectos sociais |
topic |
Letramento Escrita Leitura Linguística - Aspectos sociais |
description |
This article discusses the literacy levels of 3rd year high school students from a public school in Ipiranga - PI, based on literacy tests and the theoretical contributions of Soares (2012), Mortatti (2004), Sousa, Corti and Mendonça (2012) ), Bunzen and Mendonça (2006) and Matêncio (1994). Questionnaires were applied to the teachers to verify their conceptions of literacy and some tests were applied to the students to check the levels of literacy. The results have showed that (a) teachers recognize the ways of developing the literacy of students, but their teaching practices are still focused on the appropriation of decontextualized linguistic signs and (b) students present a satisfactory performance in reading information present on the textual surface, which corresponds to a basic and intermediate level of literacy, but they have difficulties in establishing a relation of meaning between the text and the broad context, by knowledge accumulated. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2020-06-19T03:02:52Z 2020-06-19T03:02:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TORRES, Fábio Fernandes; MOURA, Lorena Silva. Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 8, n. 1, p. 67-78, 2016. 2674-8266 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52456 |
identifier_str_mv |
TORRES, Fábio Fernandes; MOURA, Lorena Silva. Letramento no ensino médio: resultado de testes com alunos do 3º ano. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza (CE), v. 8, n. 1, p. 67-78, 2016. 2674-8266 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52456 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028957473210368 |