(Per) cursos de olhares de si: entre o Teatro do Oprimido e a Mímese corpórea no processo de ensino-aprendizagem
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45587 |
Resumo: | (Per) courses for look at oneself between the Theater of the Oppressed and Corporeal Mímese in the teaching process-learning is a research developed with teenagers between 14 and 18 year old in a professional school of the public network of Fortaleza that through dialogues in the classroom and/or school corners, exposed moments of oppression experienced by them. Given this, began a "experience", based on the Theater of the Oppressed, the Corporeal Mímese and practices provided by readings freireanas, unleashing the creation of scenes and denunciations video, especially issues such as sexual harassment and homophobia. The choice of this theme was made as opposed proposal to the mechanist and professional education model to which we do, or want us part of this model, an education whose humanized side becomes secondary in favor of a more accurate and technicalities. Thus, we start from the constant dialogue between lived contexts by the authors and their new meanings to the present day in a reflexive construction on the observation of ourselves and the postures that we take ahead of what is made of us interconnected in a unique component: the body with its expressions as a means of revolution |
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(Per) cursos de olhares de si: entre o Teatro do Oprimido e a Mímese corpórea no processo de ensino-aprendizagem(Per) courses for look at oneself: between The theater of the Oppressed and Corporeal mímese in the teaching process-learningEnsino-aprendizagemTeatro do OprimidoDialogicidade(Per) courses for look at oneself between the Theater of the Oppressed and Corporeal Mímese in the teaching process-learning is a research developed with teenagers between 14 and 18 year old in a professional school of the public network of Fortaleza that through dialogues in the classroom and/or school corners, exposed moments of oppression experienced by them. Given this, began a "experience", based on the Theater of the Oppressed, the Corporeal Mímese and practices provided by readings freireanas, unleashing the creation of scenes and denunciations video, especially issues such as sexual harassment and homophobia. The choice of this theme was made as opposed proposal to the mechanist and professional education model to which we do, or want us part of this model, an education whose humanized side becomes secondary in favor of a more accurate and technicalities. Thus, we start from the constant dialogue between lived contexts by the authors and their new meanings to the present day in a reflexive construction on the observation of ourselves and the postures that we take ahead of what is made of us interconnected in a unique component: the body with its expressions as a means of revolution(Per) cursos de olhares de si: entre o Teatro do Oprimido e a Mímese Corpórea no processo de Ensino-Aprendizagem é uma pesquisa desenvolvida com adolescentes entre 14 e 18 anos de idade dentro de uma escola de ensino profissional da rede pública de Fortaleza que por meio da dialogicidade em sala de aula e/ou recantos escolares, expuseram momentos de opressões vividos por eles e elas. Diante disto, iniciou-se um “experienciar”, tendo como base o Teatro do Oprimido, a Mímese Corpórea e vivências proporcionadas pelas leituras de obras freireanas, desencadeando a criação de cenas e vídeos denunciativos, principalmente de assuntos como o Assédio Sexual e a Homofobia. A escolha deste título se deu como proposta oposta ao modelo de educação mecanicista e profissional do qual fazemos ou que querem que façamos parte, uma educação cujo lado humanizado torna-se secundário em prol de uma educação mais exata e tecnicista. Assim, partimos do constante diálogo entre os contextos vívidos pelos autores e as suas ressignificações aos dias de hoje numa construção reflexiva acerca da observação de si e das posturas que tomamos à frente do que é feito de nós interligadas num único componente: o corpo com suas expressões como meio de revoluçãoVásquez, Héctor Andrés BrionesHolanda, Bianca Rodrigues2019-09-09T13:17:39Z2019-09-09T13:17:39Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfHOLANDA, Bianca Rodrigues. (Per) cursos de olhares de si: entre o Teatro do Oprimido e a Mímese corpórea no processo de ensino-aprendizagem. 2018. 128f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Instituto de Cultura e Arte, Programa de Pós-Graduação Profissional em Artes, Fortaleza, 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45587porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-09T13:17:39Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/45587Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:22:59.944277Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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