Análise exploratória de acidentes com pedestres em zonas de tráfego de Fortaleza
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
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Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46984 |
Resumo: | The development of long term studies related to road safety improvement has become a common practice in Brazil and abroad. This Under Graduation Project presents an exploratory analysis of variables related to pedestrian accidents in areas of the city of Fortaleza-Brazil. Firstly, a 283 traffic zones database was consolidated with variables that represent land use, road geometry and operation and socioeconomics characteristics. Previous studies indicate that analysis made in traffic zones presents better results when the spatial factor is considered. To achieve the main goal, which was to investigate the relationship between the collected variables and the pedestrian accidents, three steps were followed: i) exploratory non spatial data analysis, ii) exploratory spatial data analysis, and iii) comparison of Accidents Prediction Models (APM) using binomial negative distribution and spatial dependence. The results showed that the variables related to trip generation and constant pedestrian flow are linked to the frequency of pedestrian accidents. The spatial dependence of the accidents was analyzed and proven. The comparison of parameters and residuals distribution between APM binomial negative and spatial confirmed that the use of spatial factors in area APM is highly significant to increase the model fitness. |
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Análise exploratória de acidentes com pedestres em zonas de tráfego de FortalezaSegurança viáriaAnálise exploratóriaAnálise exploratória espacialModelos de previsão de acidentesAcidentes de trânsitoThe development of long term studies related to road safety improvement has become a common practice in Brazil and abroad. This Under Graduation Project presents an exploratory analysis of variables related to pedestrian accidents in areas of the city of Fortaleza-Brazil. Firstly, a 283 traffic zones database was consolidated with variables that represent land use, road geometry and operation and socioeconomics characteristics. Previous studies indicate that analysis made in traffic zones presents better results when the spatial factor is considered. To achieve the main goal, which was to investigate the relationship between the collected variables and the pedestrian accidents, three steps were followed: i) exploratory non spatial data analysis, ii) exploratory spatial data analysis, and iii) comparison of Accidents Prediction Models (APM) using binomial negative distribution and spatial dependence. The results showed that the variables related to trip generation and constant pedestrian flow are linked to the frequency of pedestrian accidents. The spatial dependence of the accidents was analyzed and proven. The comparison of parameters and residuals distribution between APM binomial negative and spatial confirmed that the use of spatial factors in area APM is highly significant to increase the model fitness.O desenvolvimento de estudos em longo prazo de segurança viária para melhoria das condições aos usuários de trânsito vem se tornando uma prática comum no Brasil e fora dele. Este Projeto de Graduação apresenta uma análise exploratória das variáveis relacionadas à ocorrência de atropelamentos em áreas de Fortaleza. A princípio, um banco de dados de 283 zonas de tráfego foi consolidado com variáveis representando o uso do solo, a geometria e operação das vias e características socioeconômicas. Estudos anteriores indicam que análises realizadas em área apresentam melhores resultados quando incorporado o fator espacial da amostra. Objetivando o levantamento de hipóteses sobre essas variáveis, a análise foi realizada em três etapas: i) análise exploratória não espacial dos dados, ii) análise exploratória espacial dos dados, e iii) comparação de Modelos de Previsão de Acidentes (MPA) binomiais negativos e espaciais. Os resultados indicaram que variáveis relacionadas à geração de viagens e ao constante movimento de pedestres estão ligadas à ocorrência de atropelamentos. A dependência espacial dos acidentes foi analisada e confirmada. A comparação dos parâmetros e da distribuição de resíduos entre MPA binomiais negativos e espaciais confirmou que a utilização de fatores espaciais em análises em área é de extrema significância para a obtenção de modelos mais ajustados.Cunto, José CraveiroSobreira, Lucas Tito Pereira2019-10-22T18:05:02Z2019-10-22T18:05:02Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOBREIRA, Lucas Tito Pereira. Análise Exploratória de Acidentes com Pedestres em Zonas de Tráfego de Fortaleza. 2016. 77 f. Monografia (Graduação em Engenharia Civil) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46984ark:/83112/001300001whcwporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-22T18:05:02Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46984Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:54:53.653465Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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