As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46792 |
Resumo: | In this study, we will make a historical rescue of the policies of professional education in Brazil, aiming to identify the conception of qualification proposed by the policies of professional education. We will start from The history of professional education from Brazil Colônia until the year 2000, glimpsing the qualification process in each decade until we reach national program of access to technical education (Pronatec). Such discussions will be subsidized by Manfredi (2002), Libâneo (2001), Cunha (2000a) and Ferreti (1997). It is possible to perceive that the technicist perspective persists today, mainly through the qualification programs, like the Pronatec, since the qualification, in general, is fast and focused on the productive processes. |
id |
UFC-7_3fdba8e40d336ff059b61683f066c6e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/46792 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadoresPolíticasEducação ProfissionalQualificaçãoTrabalhadoresIn this study, we will make a historical rescue of the policies of professional education in Brazil, aiming to identify the conception of qualification proposed by the policies of professional education. We will start from The history of professional education from Brazil Colônia until the year 2000, glimpsing the qualification process in each decade until we reach national program of access to technical education (Pronatec). Such discussions will be subsidized by Manfredi (2002), Libâneo (2001), Cunha (2000a) and Ferreti (1997). It is possible to perceive that the technicist perspective persists today, mainly through the qualification programs, like the Pronatec, since the qualification, in general, is fast and focused on the productive processes.Neste estudo, faremos um resgate histórico das políticas de educação profissional no Brasil, visando identificar a concepção de qualificação proposta pelas políticas de educação profissional. Partiremos da história da educação profissional desde o Brasil Colônia até os anos 2000, vislumbrando o processo de qualificação em cada década até chegarmos ao Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico (Pronatec). Tais discussões serão subsidiadas por Manfredi (2002), Libâneo (2001), Cunha (2000a) e Ferreti (1997). É possível perceber que a perspectiva tecnicista persiste atualmente, principalmente através dos programas de qualificação, a exemplo do Pronatec, tendo em vista que a qualificação, de modo geral, é rápida e focada nos processos produtivos.Revista Labor2019-10-15T15:23:12Z2019-10-15T15:23:12Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUSA, Tássia Pinheiro de; SALES, Francisco José Lima. As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadores. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 21, p. 98-118, jan./jun. 2019.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46792Sousa, Tássia Pinheiro deSales, Francisco José Limainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:21:52Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46792Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:37:15.774582Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadores |
title |
As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadores |
spellingShingle |
As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadores Sousa, Tássia Pinheiro de Políticas Educação Profissional Qualificação Trabalhadores |
title_short |
As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadores |
title_full |
As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadores |
title_fullStr |
As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadores |
title_full_unstemmed |
As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadores |
title_sort |
As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadores |
author |
Sousa, Tássia Pinheiro de |
author_facet |
Sousa, Tássia Pinheiro de Sales, Francisco José Lima |
author_role |
author |
author2 |
Sales, Francisco José Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Tássia Pinheiro de Sales, Francisco José Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Educação Profissional Qualificação Trabalhadores |
topic |
Políticas Educação Profissional Qualificação Trabalhadores |
description |
In this study, we will make a historical rescue of the policies of professional education in Brazil, aiming to identify the conception of qualification proposed by the policies of professional education. We will start from The history of professional education from Brazil Colônia until the year 2000, glimpsing the qualification process in each decade until we reach national program of access to technical education (Pronatec). Such discussions will be subsidized by Manfredi (2002), Libâneo (2001), Cunha (2000a) and Ferreti (1997). It is possible to perceive that the technicist perspective persists today, mainly through the qualification programs, like the Pronatec, since the qualification, in general, is fast and focused on the productive processes. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-15T15:23:12Z 2019-10-15T15:23:12Z 2019 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUSA, Tássia Pinheiro de; SALES, Francisco José Lima. As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadores. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 21, p. 98-118, jan./jun. 2019. 1983-5000 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46792 |
identifier_str_mv |
SOUSA, Tássia Pinheiro de; SALES, Francisco José Lima. As políticas de educação profissional no Brasil e a qualificação dos trabalhadores. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 21, p. 98-118, jan./jun. 2019. 1983-5000 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46792 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Labor |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Labor |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028879828254720 |