Motivação do trabalho em uma empresa pública: um estudo de caso na Autarquia Municipal de Trânsito
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30063 |
Resumo: | This study aims to analyze the motivation of employees Autarquia Municipal de Trânsito, Serviços Públicos e Cidadania (AMC). The motivation is present in the history of the organizations since that they exist. The theme is indeed puzzling because the same time that can be considered truly subjective is also a determining factor for differentiated performance that leads to the success of organizations. There are several theories about the motivation, which are analyzed according to each author. Inside one of the existing theories demonstrates an interesting approach: it is the Herzberg Theory. According to it, there are two classes of factors that influence the motivation of employees: the motivational factors and hygiene factors. The motivational factors are related to the content of the work, like stimulus level to the creativity, use the potential of the employee, among others. As for the hygiene factors are related to the work environment, as security conditions, style of supervision, among others. It is important to note the relationship of the ideal situation showed in theory with the results obtained in organizations, for both case the study was conducted on AMC. After development of exploratory research with literature and case study, it was possible to conclude that the high level of satisfaction within the parameters raised by Herzberg leads to high performance behaviors that lead to different results the organization. |
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Motivação do trabalho em uma empresa pública: um estudo de caso na Autarquia Municipal de TrânsitoMotivação no trabalhoMotivação (Psicologia)Administração públicaThis study aims to analyze the motivation of employees Autarquia Municipal de Trânsito, Serviços Públicos e Cidadania (AMC). The motivation is present in the history of the organizations since that they exist. The theme is indeed puzzling because the same time that can be considered truly subjective is also a determining factor for differentiated performance that leads to the success of organizations. There are several theories about the motivation, which are analyzed according to each author. Inside one of the existing theories demonstrates an interesting approach: it is the Herzberg Theory. According to it, there are two classes of factors that influence the motivation of employees: the motivational factors and hygiene factors. The motivational factors are related to the content of the work, like stimulus level to the creativity, use the potential of the employee, among others. As for the hygiene factors are related to the work environment, as security conditions, style of supervision, among others. It is important to note the relationship of the ideal situation showed in theory with the results obtained in organizations, for both case the study was conducted on AMC. After development of exploratory research with literature and case study, it was possible to conclude that the high level of satisfaction within the parameters raised by Herzberg leads to high performance behaviors that lead to different results the organization.Este trabalho tem como objetivo analisar a motivação dos funcionários da Autarquia Municipal de Trânsito, Serviços Públicos e Cidadania (AMC). A motivação está presente na história das organizações desde que essas existem. O tema é de fato intrigante, pois ao mesmo tempo em que pode ser considerado deveras subjetivo, é também fator determinante para o desempenho diferenciado que leva ao sucesso das organizações. Há várias teorias a respeito da motivação, que são analisadas de acordo com cada autor. Dentro das teorias existentes uma demonstra uma interessante abordagem: é a teoria de Herzberg. Segundo ela, existem duas classes de fatores que influenciam na motivação dos colaboradores, são os fatores motivacionais e os fatores higiênicos. Os fatores motivacionais são os relacionados ao conteúdo do trabalho, como nível de estímulo a criatividade, aproveitamento do potencial do colaborador, entre outros. Já os fatores higiênicos são os relacionados ao ambiente de trabalho, como condições de segurança, estilo de supervisão, entre outros. É importante constatar a relação da situação ideal mostrada na teoria com os resultados obtidos nas organizações. Para tanto foi realizado estudo de caso na AMC. Após desenvolvimento de pesquisa exploratória, com levantamento bibliográfico, e estudo de caso realizado, foi possível concluir que o alto nível de satisfação dentro dos parâmetros levantados por Herzberg conduz a comportamentos de alto desempenho que devem conduzir a organização a resultados diferenciados.Lima, Criseida AlvesCosta, Tiago Ribeiro Carvalho2018-03-05T19:16:46Z2018-03-05T19:16:46Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBARROS, Tiago Ribeiro Carvalho. Motivação do trabalho em uma empresa pública: um estudo de caso na Autarquia Municipal de Trânsito. 2013. 55 f. TCC (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2013.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30063porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-25T12:10:25Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/30063Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:45:45.297580Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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