Como funciona um curso de graduação em geologia? Estrutura a partir de percepções discentes
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13614 |
Resumo: | The main objective of this study is to determine a structure of variables which describe the operating conditions of the Undergraduate Course in Geology at the Federal University of Ceará - UFC, within a framework of perceptions from the students’ viewpoint. To that end, an assessment with 22 closed questions was made, answered with a scale of four degrees of perception, from negative to positive. The questions were organized into five dimensions of evaluation. The responses from 76 questionnaires enabled the characterization of the dimensions Faculty, Technical and Administrative Staff and Curriculum general characteristics as strengths, whereas the dimension Infrastructure, and Curriculum aspects such as class schedules and opportunities for scholarships and internships were considered weaknesses. An exploratory factor analysis identified four constructs related to these perceptions, involving 15 variables: Coordination; Student Progression; Teaching and Coexistence Infrastructure; Professional Training. Among these, the Student Progression factor proved to be central in the structure of relationships, working together with all the other constructs and some variables excluded from the factor analysis. These relationships allowed the identification and suggestion of key parameters or indicators that provide measures for the monitoring of the processes and the improvement of the course. |
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Como funciona um curso de graduação em geologia? Estrutura a partir de percepções discentesAvaliação educacionalAnálise fatorialThe main objective of this study is to determine a structure of variables which describe the operating conditions of the Undergraduate Course in Geology at the Federal University of Ceará - UFC, within a framework of perceptions from the students’ viewpoint. To that end, an assessment with 22 closed questions was made, answered with a scale of four degrees of perception, from negative to positive. The questions were organized into five dimensions of evaluation. The responses from 76 questionnaires enabled the characterization of the dimensions Faculty, Technical and Administrative Staff and Curriculum general characteristics as strengths, whereas the dimension Infrastructure, and Curriculum aspects such as class schedules and opportunities for scholarships and internships were considered weaknesses. An exploratory factor analysis identified four constructs related to these perceptions, involving 15 variables: Coordination; Student Progression; Teaching and Coexistence Infrastructure; Professional Training. Among these, the Student Progression factor proved to be central in the structure of relationships, working together with all the other constructs and some variables excluded from the factor analysis. These relationships allowed the identification and suggestion of key parameters or indicators that provide measures for the monitoring of the processes and the improvement of the course.O objetivo fundamental deste trabalho é determinar uma estrutura de relacionamentos de variáveis que descrevem as condições de funcionamento do Curso de Graduação em Geologia da UFC sob a ótica de discentes. Para tanto, foi concebida uma avaliação através de 22 perguntas fechadas, respondidas através de uma escala com quatro graus de percepção, de totalmente negativa a totalmente positiva. As perguntas foram organizadas em cinco dimensões de avaliação. As respostas de 76 questionários permitiram a caracterização das dimensões Corpo Docente, Corpo Técnico-Administrativo e parte da Estrutura Curricular (características gerais) como pontos fortes, enquanto a dimensão Infraestrutura e aspectos como horário das disciplinas e oportunidades de bolsas e estágios, incluídos na dimensão Estrutura Curricular, foram considerados como pontos fracos. Uma análise fatorial exploratória identificou quatro construtos relacionados a essas percepções, envolvendo 15 variáveis: Coordenação; Progressão Discente; Infraestrutura de Ensino e Convivência; Formação Profissional. Dentre estes, o fator Progressão Discente revelou-se central na estrutura de relações, articulando-se com todos os outros construtos e algumas variáveis excluídas da análise fatorial. Esses relacionamentos permitiram identificar e sugerir indicadores capazes de fornecer medidas para o monitoramento dos processos e aperfeiçoamento do curso.Geociências2015-10-19T18:03:30Z2015-10-19T18:03:30Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA FILHO, W. F. et al. Como funciona um curso de graduação em geologia? Estrutura a partir de percepções discentes. Geociências, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 273-285, 2012.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13614Silva Filho, Wellington Ferreira daRodrigues, Maxweel VerasNogueira Neto, José de AraújoSabadia, José Antonio BeltrãoDuarte, Cynthia Romarizporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-21T17:10:45Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/13614Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:47:22.587879Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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