Estratégia educativa sobre manejo de resíduos sólidos de saúde na unidade de terapia intensiva
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Data de Publicação: | 2016 |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://ojs.unifor.br/index.php/RBPS/index http://diadorim.ibict.br/handle/1/389 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23067 |
Resumo: | Objective: To assess the effect of an educational intervention on the knowledge of Intensive Care Unit professionals regarding medical waste. Methods: Experimental study conducted in 2015 at a public hospital of Fortaleza, Ceará, Brazil, with 41 healthcare professionals who were submitted to an educational strategy that used a flipchart on solid waste, comparing their knowledge before and after a test using a formulary adapted from the literature. The t test and binominal test were used for statistical analysis with p<0.05. Results: After the educational intervention, there was a statistically significant difference in the mean score between pre-test (19.6 ± 3.2) and post-test (24.1 ± 2.8), p=0,001.The category on common waste was the one with the highest number of errors among healthcare professionals. Conclusion: The educational strategy enhanced healthcare professionals’ knowledge on the medical waste, which may favor the reduction of occupational accidents in health care and material expenses. |
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Estratégia educativa sobre manejo de resíduos sólidos de saúde na unidade de terapia intensivaEstrategia educativa para el manejo de residuos sólidos sanitarios de la Unidad de Cuidados IntensivosEducational intervention on medical waste in the Intensive Care UnitResíduos de Serviços de SaúdeCapacitação em ServiçoUnidades de Terapia IntensivaObjective: To assess the effect of an educational intervention on the knowledge of Intensive Care Unit professionals regarding medical waste. Methods: Experimental study conducted in 2015 at a public hospital of Fortaleza, Ceará, Brazil, with 41 healthcare professionals who were submitted to an educational strategy that used a flipchart on solid waste, comparing their knowledge before and after a test using a formulary adapted from the literature. The t test and binominal test were used for statistical analysis with p<0.05. Results: After the educational intervention, there was a statistically significant difference in the mean score between pre-test (19.6 ± 3.2) and post-test (24.1 ± 2.8), p=0,001.The category on common waste was the one with the highest number of errors among healthcare professionals. Conclusion: The educational strategy enhanced healthcare professionals’ knowledge on the medical waste, which may favor the reduction of occupational accidents in health care and material expenses.Objetivo: Avaliar a ação de estratégia educativa sobre o conhecimento de profissionais que atuam em Unidade de Terapia Intensiva quanto à segregação de resíduos sólidos de saúde. Métodos: Estudo experimental desenvolvido em 2015, em um hospital público de Fortaleza, Ceará, Brasil, com 41 profissionais de saúde submetidos à estratégia educativa, com álbum seriado sobre resíduos sólidos de saúde, comparando-se seu conhecimento com a realização de pré e pós-teste em formulário adaptado da literatura. Para a análise estatística, utilizou-se teste t, binomial e p<0,05. Resultados: Com a realização da estratégia educativa, observouse diferença estatisticamente significante na média de acertos entre o pré-teste (19,6 ± 3,2) e pós-teste (24,1 ± 2,8), p=0,001. A categoria sobre os resíduos comuns foi a que teve um maior número de erros entre os profissionais de saúde. Conclusão: A estratégia educativa proporcionou o aumento do conhecimento dos profissionais sobre a segregação dos resíduos, o que poderá favorecer a redução de acidentes ocupacionais de saúde e a redução dos gastos com materiais.Revista Brasileira em Promoção da Saúde2017-06-06T14:23:22Z2017-06-06T14:23:22Z2016-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBILO, B. B. et al. Estratégia educativa sobre manejo de resíduos sólidos de saúde na unidade de terapia intensiva. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, v. 29, p. 163-171, abr./jun. 2016.1806-1222 (I)1806-1230 (e)http://ojs.unifor.br/index.php/RBPS/index http://diadorim.ibict.br/handle/1/389http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23067Bilo, Bruna BianchiBarros, Lívia MoreiraSilva, Leonardo Alexandrino daBeserra, Francisca de MeloCaetano, Joselany Áfioporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-05T15:05:01Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/23067Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:29:36.743797Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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