Educational intervention on medical waste in the Intensive Care Unit

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bilo, Bruna Bianchi
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Barros, Lívia Moreira, Silva, Leonardo Alexandrino da, Beserra, Francisca de Melo, Caetano, Joselany Áfio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira em Promoção da Saúde
Texto Completo: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/4331
Resumo: Objective: To assess the effect of an educational intervention on the knowledge of Intensive Care Unit professionals regarding medical waste. Methods: Experimental study conducted in 2015 at a public hospital of Fortaleza, Ceará, Brazil, with 41 healthcare professionals who were submitted to an educational strategy that used a flipchart on solid waste, comparing their knowledge before and after a test using a formulary adapted from the literature. The t test and binominal test were used for statistical analysis with p
id UFOR-2_b9edf011faaf3bbf5197a43b5e365b6c
oai_identifier_str oai:ojs.ojs.unifor.br:article/4331
network_acronym_str UFOR-2
network_name_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository_id_str
spelling Educational intervention on medical waste in the Intensive Care UnitEstrategia educativa para el manejo de residuos sólidos sanitarios de la Unidad de Cuidados IntensivosEstratégia educativa sobre manejo de resíduos sólidos de saúde na unidade de terapia intensivaMedical WasteInservice TrainingIntensive Care Units.Residuos SanitariosCapacitación en ServicioUnidades de Cuidados Intensivos.Resíduos de Serviços de SaúdeCapacitação em ServiçoUnidades de Terapia Intensiva.Objective: To assess the effect of an educational intervention on the knowledge of Intensive Care Unit professionals regarding medical waste. Methods: Experimental study conducted in 2015 at a public hospital of Fortaleza, Ceará, Brazil, with 41 healthcare professionals who were submitted to an educational strategy that used a flipchart on solid waste, comparing their knowledge before and after a test using a formulary adapted from the literature. The t test and binominal test were used for statistical analysis with pObjetivo: Valorar la acción de estrategia educativa sobre el conocimiento de los profesionales de la Unidad de Cuidados Intensivos respecto la segregación de residuos sólidos sanitarios. Métodos: Estudio experimental desarrollado en 2015 en um hospital público de Fortaleza, Ceará, Brasil, con 41 profesionales sanitarios que participaron de la estrategia educativa con álbum ilustrativo sobre residuos sólidos sanitarios comparándose su conocimiento a través de pre y pos test con un formulario adaptado de la literatura. Se utilizó la prueba t, binomial y pObjetivo: Avaliar a ação de estratégia educativa sobre o conhecimento de profissionais que atuam em Unidade de Terapia Intensiva quanto à segregação de resíduos sólidos de saúde. Métodos: Estudo experimental desenvolvido em 2015, em um hospital público de Fortaleza, Ceará, Brasil, com 41 profissionais de saúde submetidos à estratégia educativa, com álbum seriado sobre resíduos sólidos de saúde, comparando-se seu conhecimento com a realização de pré e pós-teste em formulário adaptado da literatura. Para a análise estatística, utilizou-se teste t, binomial e pUniversidade de Fortaleza2016-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfapplication/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/433110.5020/18061230.2016.p163Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 No. 2 (2016); 163-171Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 Núm. 2 (2016); 163-171Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 n. 2 (2016); 163-1711806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporenghttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/4331/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/4331/pdf_2Copyright (c) 2016 Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessBilo, Bruna BianchiBarros, Lívia MoreiraSilva, Leonardo Alexandrino daBeserra, Francisca de MeloCaetano, Joselany Áfio2022-02-16T12:32:56Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/4331Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2022-02-16T12:32:56Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational intervention on medical waste in the Intensive Care Unit
Estrategia educativa para el manejo de residuos sólidos sanitarios de la Unidad de Cuidados Intensivos
Estratégia educativa sobre manejo de resíduos sólidos de saúde na unidade de terapia intensiva
title Educational intervention on medical waste in the Intensive Care Unit
spellingShingle Educational intervention on medical waste in the Intensive Care Unit
Bilo, Bruna Bianchi
Medical Waste
Inservice Training
Intensive Care Units.
Residuos Sanitarios
Capacitación en Servicio
Unidades de Cuidados Intensivos.
Resíduos de Serviços de Saúde
Capacitação em Serviço
Unidades de Terapia Intensiva.
title_short Educational intervention on medical waste in the Intensive Care Unit
title_full Educational intervention on medical waste in the Intensive Care Unit
title_fullStr Educational intervention on medical waste in the Intensive Care Unit
title_full_unstemmed Educational intervention on medical waste in the Intensive Care Unit
title_sort Educational intervention on medical waste in the Intensive Care Unit
author Bilo, Bruna Bianchi
author_facet Bilo, Bruna Bianchi
Barros, Lívia Moreira
Silva, Leonardo Alexandrino da
Beserra, Francisca de Melo
Caetano, Joselany Áfio
author_role author
author2 Barros, Lívia Moreira
Silva, Leonardo Alexandrino da
Beserra, Francisca de Melo
Caetano, Joselany Áfio
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bilo, Bruna Bianchi
Barros, Lívia Moreira
Silva, Leonardo Alexandrino da
Beserra, Francisca de Melo
Caetano, Joselany Áfio
dc.subject.por.fl_str_mv Medical Waste
Inservice Training
Intensive Care Units.
Residuos Sanitarios
Capacitación en Servicio
Unidades de Cuidados Intensivos.
Resíduos de Serviços de Saúde
Capacitação em Serviço
Unidades de Terapia Intensiva.
topic Medical Waste
Inservice Training
Intensive Care Units.
Residuos Sanitarios
Capacitación en Servicio
Unidades de Cuidados Intensivos.
Resíduos de Serviços de Saúde
Capacitação em Serviço
Unidades de Terapia Intensiva.
description Objective: To assess the effect of an educational intervention on the knowledge of Intensive Care Unit professionals regarding medical waste. Methods: Experimental study conducted in 2015 at a public hospital of Fortaleza, Ceará, Brazil, with 41 healthcare professionals who were submitted to an educational strategy that used a flipchart on solid waste, comparing their knowledge before and after a test using a formulary adapted from the literature. The t test and binominal test were used for statistical analysis with p
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Peer-reviewed Article"
"Avaliado pelos pares"
"Avaliado pelos pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/4331
10.5020/18061230.2016.p163
url https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/4331
identifier_str_mv 10.5020/18061230.2016.p163
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/4331/pdf
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/4331/pdf_2
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Brasileira em Promoção da Saúde
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Brasileira em Promoção da Saúde
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 No. 2 (2016); 163-171
Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 Núm. 2 (2016); 163-171
Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 n. 2 (2016); 163-171
1806-1230
reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde
instname:Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron:UFOR
instname_str Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron_str UFOR
institution UFOR
reponame_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
collection Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313063702593536