Projeto Escola que Protege: uma política pública educacional transversal e interdisciplinar
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23023 |
Resumo: | This article refers to the implementation of School that Protects Project at Fortaleza Municipal Teaching network, into the context of an educational public politic of social character, that brings the perspective of transversality and interdisciplinarity. Initially we bring considerations about the National Curricular Directions from the National Curricular Parameters, referring to the transversal themes, as well as pedagogical practices from the educational professionals previously trained by the project. After that we will discuss about the school’s demand for its communication with the other parties of the Guarantee System of Children and Adolescents’ Rights to an interinstitutional practice in order to effectuate their human rights. This guarantee is a challenge also for the school, which is part of this system and it is facing complex realities and conflicts because of capitalism’s world expansion, all this into the context of rupture of human rights that shows up in multiple ways. Which they interfere directly the interpersonal relations between many individuals of the school community and it also interferes the learning and teaching process for the students that have as objective, according to the LDB nº 9394/96, article 2nd, “its full development and preparation for the citizenship exercise”. |
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Projeto Escola que Protege: uma política pública educacional transversal e interdisciplinarProject school that protects: a transversal and interdisciplinary educational public politicPolítica pública educacionalViolênciaCurrículoTransversalidadeThis article refers to the implementation of School that Protects Project at Fortaleza Municipal Teaching network, into the context of an educational public politic of social character, that brings the perspective of transversality and interdisciplinarity. Initially we bring considerations about the National Curricular Directions from the National Curricular Parameters, referring to the transversal themes, as well as pedagogical practices from the educational professionals previously trained by the project. After that we will discuss about the school’s demand for its communication with the other parties of the Guarantee System of Children and Adolescents’ Rights to an interinstitutional practice in order to effectuate their human rights. This guarantee is a challenge also for the school, which is part of this system and it is facing complex realities and conflicts because of capitalism’s world expansion, all this into the context of rupture of human rights that shows up in multiple ways. Which they interfere directly the interpersonal relations between many individuals of the school community and it also interferes the learning and teaching process for the students that have as objective, according to the LDB nº 9394/96, article 2nd, “its full development and preparation for the citizenship exercise”.Este artigo discorre sobre a implementação do Projeto Escola Que Protege na Rede Municipal de Ensino de Fortaleza, no contexto de uma política pública educacional de caráter social, que abrange as perspectivas da transversalidade e da interdisciplinaridade. Inicialmente faremos considerações sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais a partir dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN), no tocante aos Temas Transversais, bem como sobre as práticas pedagógicas dos(as) Profissionais da Educação formados pelo Projeto. Em seguida, discorreremos sobre a demanda da escola pela articulação com os demais organismos que compõem o Sistema de Garantia dos Direitos da Criança e do Adolescente (SGD) para uma prática interinstitucional, no sentido de efetivar a garantia dos direitos humanos desses sujeitos. Essa garantia é também um desafio posto à escola, que é parte desse sistema e está diante da complexidade de realidades e conflitos decorrentes da expansão mundial do capitalismo, num contexto de violação de direitos humanos que se manifesta nas múltiplas formas de violência, as quais interferem diretamente nas relações interpessoais entre os diversos atores da comunidade escolar e no processo de ensino e aprendizagem dos estudantes, o qual tem como finalidade, de acordo com a LDB nº 9.394/96, Art. 2º, “o seu pleno desenvolvimento e seu preparo para o exercício da cidadania”.Revista Avaliação de Políticas Públicas2017-06-02T22:20:14Z2017-06-02T22:20:14Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPEDROSA, Verônica Maria Benevides. Projeto Escola que Protege: uma política pública educacional transversal e interdisciplinar. Revista Avaliação de Políticas Públicas (AVAL), Fortaleza, ano 5, v. 2, n. 10, p. 99-107, jul./dez. 2012.1984-3100http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23023Pedrosa, Verônica Maria Benevidesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-06T12:44:33Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/23023Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:21:58.114320Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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