Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alcântara, Maria Victória Alves
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70529
Resumo: The present research aims to investigate the musicalization of children during the early childhood, making the analysis of an experience in pre-school, having as investigation environment the city of Sobral, Ceará. The main objective is to investigate the influence of school musicalization activities on children's development during early childhood. This study brings relevant data about the history of music teacher training in Brazil, teaching knowledge and pedagogical practices in this teaching context. The approach of this research is qualitative, seeking to analyze the activities of musicalization of Early Childhood Education, being carried out a field research, with the collection of data through observation and interview, allowing reflections on the practice of musical education in this educational institution where it took place the research, and then the analysis of the collected data. Finally, in the final considerations, the results achieved show that the teacher participating in the research understands the need to use music intentionally and for specialized training to act effectively in this educational context. And that is still present among other education professionals the idea that music is just a didactic resource, not recognizing the importance in development and learning.
id UFC-7_4d48cc516e69a27f51c175e9ab6b2294
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/70529
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escolaMusicalizaçãoEducação InfantilPrimeira InfânciaEnsino de MúsicaThe present research aims to investigate the musicalization of children during the early childhood, making the analysis of an experience in pre-school, having as investigation environment the city of Sobral, Ceará. The main objective is to investigate the influence of school musicalization activities on children's development during early childhood. This study brings relevant data about the history of music teacher training in Brazil, teaching knowledge and pedagogical practices in this teaching context. The approach of this research is qualitative, seeking to analyze the activities of musicalization of Early Childhood Education, being carried out a field research, with the collection of data through observation and interview, allowing reflections on the practice of musical education in this educational institution where it took place the research, and then the analysis of the collected data. Finally, in the final considerations, the results achieved show that the teacher participating in the research understands the need to use music intentionally and for specialized training to act effectively in this educational context. And that is still present among other education professionals the idea that music is just a didactic resource, not recognizing the importance in development and learning.A presente pesquisa tem como finalidade investigar a musicalização da criança durante a primeira infância, fazendo a análise de uma experiência na pré-escola, tendo como ambiente de investigação o município de Sobral, Ceará. Tendo como objetivo principal investigar a influência das atividades escolares de musicalização no desenvolvimento das crianças durante a primeira infância. Esse estudo traz dados relevantes acerca do histórico da formação de professores de música no Brasil, dos saberes docentes e das práticas pedagógicas desse contexto de ensino. A abordagem desta pesquisa é qualitativa, buscando analisar as atividades de musicalização da Educação Infantil, sendo realizada uma pesquisa de campo, com a coleta de dados através de observação e entrevista, permitindo reflexões sobre a prática da educação musical nesta instituição de ensino onde ocorreu a pesquisa, e em seguida a análise dos dados coletados. Por fim, nas considerações finais, os resultados alcançados mostram que o professor participante da pesquisa compreende a necessidade da utilização da música de forma intencional e da formação especializada para atuar de forma efetiva nesse contexto educacional. E que ainda se mostra presente entre outros profissionais da educação a ideia de que a música é apenas um recurso didático, não reconhecendo a importância no desenvolvimento e aprendizagem.Ferreira, Eveline AndradeAlcântara, Maria Victória Alves2023-02-08T11:52:09Z2023-02-08T11:52:09Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfALCÂNTARA, M. V. A. Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escola. 2022. 39f. Monografia (Graduação em Música - Licenciatura) - Universidade Federal do Ceará, Sobral, 2023.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70529porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-02-08T11:52:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/70529Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-02-08T11:52:09Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escola
title Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escola
spellingShingle Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escola
Alcântara, Maria Victória Alves
Musicalização
Educação Infantil
Primeira Infância
Ensino de Música
title_short Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escola
title_full Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escola
title_fullStr Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escola
title_full_unstemmed Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escola
title_sort Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escola
author Alcântara, Maria Victória Alves
author_facet Alcântara, Maria Victória Alves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ferreira, Eveline Andrade
dc.contributor.author.fl_str_mv Alcântara, Maria Victória Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Musicalização
Educação Infantil
Primeira Infância
Ensino de Música
topic Musicalização
Educação Infantil
Primeira Infância
Ensino de Música
description The present research aims to investigate the musicalization of children during the early childhood, making the analysis of an experience in pre-school, having as investigation environment the city of Sobral, Ceará. The main objective is to investigate the influence of school musicalization activities on children's development during early childhood. This study brings relevant data about the history of music teacher training in Brazil, teaching knowledge and pedagogical practices in this teaching context. The approach of this research is qualitative, seeking to analyze the activities of musicalization of Early Childhood Education, being carried out a field research, with the collection of data through observation and interview, allowing reflections on the practice of musical education in this educational institution where it took place the research, and then the analysis of the collected data. Finally, in the final considerations, the results achieved show that the teacher participating in the research understands the need to use music intentionally and for specialized training to act effectively in this educational context. And that is still present among other education professionals the idea that music is just a didactic resource, not recognizing the importance in development and learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022
2023-02-08T11:52:09Z
2023-02-08T11:52:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALCÂNTARA, M. V. A. Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escola. 2022. 39f. Monografia (Graduação em Música - Licenciatura) - Universidade Federal do Ceará, Sobral, 2023.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70529
identifier_str_mv ALCÂNTARA, M. V. A. Musicalização da criança durante a primeira infância: análise de uma experiência na pré-escola. 2022. 39f. Monografia (Graduação em Música - Licenciatura) - Universidade Federal do Ceará, Sobral, 2023.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70529
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935795209895936