Emancipação e educação: utopias do Século XVI e propostas educacionais inovadoras da atualidade
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
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Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6710 |
Resumo: | This work aims to analyse the existing relations between the current speech about the emancipation through Education, announced by the stated innovative educational proposals, and the titles published in the sixteenth century, like Utopia, by Thomas More, in which the emancipation was conditioned to a profound social change. The emancipation, as a category, was broached by Marx in the titles he wrote when young, either as a category of analysis of the religious emancipation (The Jewish Question), or as a category conditioned by the alienation (Philosophical-Economical Manuscripts). An Utopia, in a certain historical moment, which arises like a speech of movable bounds, which are always a step ahead the objective reality. It is also constituted as a title which was critical to what existed at its period. From this finding, the analysis of the emancipation speech, present at the stated ―innovative‖ educational proposals in the current days is proposed, which attributes to the power present in the individuality, in the subjectivity, in the leading figure of the pupil and in the emancipation of man, despising or disregarding the complexity of a wider social historical context. It is intended, with this proposal, to discuss the limits and potentiality of the stated innovative educational proposals. |
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Emancipação e educação: utopias do Século XVI e propostas educacionais inovadoras da atualidadeEmancipation And Education: Utopias Of The Sixteenth Century And Innovative Educational Proposals In The Current DaysEmancipaçãoEducaçãoUtopiaEmancipationEducationThis work aims to analyse the existing relations between the current speech about the emancipation through Education, announced by the stated innovative educational proposals, and the titles published in the sixteenth century, like Utopia, by Thomas More, in which the emancipation was conditioned to a profound social change. The emancipation, as a category, was broached by Marx in the titles he wrote when young, either as a category of analysis of the religious emancipation (The Jewish Question), or as a category conditioned by the alienation (Philosophical-Economical Manuscripts). An Utopia, in a certain historical moment, which arises like a speech of movable bounds, which are always a step ahead the objective reality. It is also constituted as a title which was critical to what existed at its period. From this finding, the analysis of the emancipation speech, present at the stated ―innovative‖ educational proposals in the current days is proposed, which attributes to the power present in the individuality, in the subjectivity, in the leading figure of the pupil and in the emancipation of man, despising or disregarding the complexity of a wider social historical context. It is intended, with this proposal, to discuss the limits and potentiality of the stated innovative educational proposals.Este trabalho pretende analisar as relações existentes entre o discurso atual sobre a emancipação através da Educação, enunciado pelas propostas educacionais ditas inovadoras, e as obras publicadas no século XVI, como Utopia, de Thomas More, onde a emancipação estava condicionada a uma transformação social profunda. A emancipação, como categoria, foi abordada por Marx em suas obras de juventude, ora como categoria de análise da emancipação religiosa (A Questão Judaica), ora como categoria condicionada pela alienação (Manuscritos Econômico-Filosóficos). Uma Utopia, em determinado momento histórico, aparece como discurso de fronteiras sempre móveis, sempre alguns passos à frente da realidade objetiva. Ela também se constitui como obra crítica ao existente em sua época. A partir desta constatação, propõe-se a análise do discurso emancipatório presente nas propostas educacionais ditas ―inovadoras‖ na atualidade, que atribuem ao poder presente na individualidade, na subjetividade e no protagonismo do aluno a emancipação do homem, desprezando ou desconsiderando a complexidade do contexto histórico social mais amplo. Com esta proposta, pretende-se discutir limites e potencialidades das propostas educacionais ditas inovadoras.http://www.revistalabor.ufc.br/index.php2013-11-14T16:11:59Z2013-11-14T16:11:59Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMATA, Vilson Aparecido da. Emancipação e educação: utopias do Século XVI e propostas educacionais inovadoras da atualidade. Revista do LABOR, Fortaleza, v. 1 , n. 6 , p. 244-261, 2011.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6710ark:/83112/0013000027942Mata, Vilson Aparecido dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:11:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/6710Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:02:09.850927Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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