UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777 |
Resumo: | This essay reflects on the pedagogical ideals of modern education, inherited from the Enlightenment philosophy, as a guide for civic, critical and transformative education today. It deals with the educational bases that found emancipation and utopia and that aim to realize the autonomy of the subject as an agent of a free, fair and egalitarian society. The discussion is supported by theoretical-hermeneutic approaches as a comprehensive-interpretative methodology, based on Habermasian categories of society and reason, to recognize education as a universal and permanent phenomenon, which brought together pluralities of (dialectic) perspectives that shaped the understanding of its concept and its social-historical mission. |
id |
UFMT-3_2a9388f80806e67b0ea85c524eb3700a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/7777 |
network_acronym_str |
UFMT-3 |
network_name_str |
Revista de Educação Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATIONA UTOPIA COMO ATRIBUTO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIAUtopiaRacionalidadeEmancipaçãoEducaçãoEducação emancipatóriaUtopiaRationalityEmancipationEducationThis essay reflects on the pedagogical ideals of modern education, inherited from the Enlightenment philosophy, as a guide for civic, critical and transformative education today. It deals with the educational bases that found emancipation and utopia and that aim to realize the autonomy of the subject as an agent of a free, fair and egalitarian society. The discussion is supported by theoretical-hermeneutic approaches as a comprehensive-interpretative methodology, based on Habermasian categories of society and reason, to recognize education as a universal and permanent phenomenon, which brought together pluralities of (dialectic) perspectives that shaped the understanding of its concept and its social-historical mission.Este ensaio reflete sobre ideais pedagógicos da educação moderna, herdados da filosofia Iluminista, como baliza para a formação cidadã, crítica e transformadora na atualidade. Trata das bases educacionais que fundam a emancipação e a utopia e que visam concretizar a autonomia do sujeito como agente de uma sociedade livre, justa e igualitária. A discussão é subsidiada por incursos teórico-hermenêuticos como metodologia compreensivo-interpretativa, fundamentada nas categorias habermasianas de sociedade e razão, para reconhecer a educação como um fenômeno universal e permanente, que aglutinou pluralidades de perspectivas (dialéticas) que moldaram o entendimento sobre seu conceito e sua missão histórico-social.Universidade Federal de Mato Grosso2021-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMétodo hermenêuticoapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/777710.29286/rep.v30ijan/dez.7777Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-202238-20970104-596210.29286/rep.v30ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/8128https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10784https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10785https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10786https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10788https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10787Copyright (c) 2021 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, José Washington de MoraisBrennand, Edna Gusmão de Góes 2022-03-24T19:09:13Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/7777Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2022-03-24T19:09:13Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION A UTOPIA COMO ATRIBUTO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA |
title |
UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION |
spellingShingle |
UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION Medeiros, José Washington de Morais Utopia Racionalidade Emancipação Educação Educação emancipatória Utopia Rationality Emancipation Education |
title_short |
UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION |
title_full |
UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION |
title_fullStr |
UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION |
title_full_unstemmed |
UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION |
title_sort |
UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION |
author |
Medeiros, José Washington de Morais |
author_facet |
Medeiros, José Washington de Morais Brennand, Edna Gusmão de Góes |
author_role |
author |
author2 |
Brennand, Edna Gusmão de Góes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, José Washington de Morais Brennand, Edna Gusmão de Góes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Utopia Racionalidade Emancipação Educação Educação emancipatória Utopia Rationality Emancipation Education |
topic |
Utopia Racionalidade Emancipação Educação Educação emancipatória Utopia Rationality Emancipation Education |
description |
This essay reflects on the pedagogical ideals of modern education, inherited from the Enlightenment philosophy, as a guide for civic, critical and transformative education today. It deals with the educational bases that found emancipation and utopia and that aim to realize the autonomy of the subject as an agent of a free, fair and egalitarian society. The discussion is supported by theoretical-hermeneutic approaches as a comprehensive-interpretative methodology, based on Habermasian categories of society and reason, to recognize education as a universal and permanent phenomenon, which brought together pluralities of (dialectic) perspectives that shaped the understanding of its concept and its social-historical mission. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Método hermenêutico |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777 10.29286/rep.v30ijan/dez.7777 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777 |
identifier_str_mv |
10.29286/rep.v30ijan/dez.7777 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/8128 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10784 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10785 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10786 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10788 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10787 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-20 2238-2097 0104-5962 10.29286/rep.v30ijan/dez reponame:Revista de Educação Pública instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista de Educação Pública |
collection |
Revista de Educação Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rep@ufmt.br |
_version_ |
1788989988593991680 |