UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, José Washington de Morais
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Brennand, Edna Gusmão de Góes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Pública
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777
Resumo: This essay reflects on the pedagogical ideals of modern education, inherited from the Enlightenment philosophy, as a guide for civic, critical and transformative education today. It deals with the educational bases that found emancipation and utopia and that aim to realize the autonomy of the subject as an agent of a free, fair and egalitarian society. The discussion is supported by theoretical-hermeneutic approaches as a comprehensive-interpretative methodology, based on Habermasian categories of society and reason, to recognize education as a universal and permanent phenomenon, which brought together pluralities of (dialectic) perspectives that shaped the understanding of its concept and its social-historical mission.
id UFMT-3_2a9388f80806e67b0ea85c524eb3700a
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/7777
network_acronym_str UFMT-3
network_name_str Revista de Educação Pública
repository_id_str
spelling UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATIONA UTOPIA COMO ATRIBUTO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIAUtopiaRacionalidadeEmancipaçãoEducaçãoEducação emancipatóriaUtopiaRationalityEmancipationEducationThis essay reflects on the pedagogical ideals of modern education, inherited from the Enlightenment philosophy, as a guide for civic, critical and transformative education today. It deals with the educational bases that found emancipation and utopia and that aim to realize the autonomy of the subject as an agent of a free, fair and egalitarian society. The discussion is supported by theoretical-hermeneutic approaches as a comprehensive-interpretative methodology, based on Habermasian categories of society and reason, to recognize education as a universal and permanent phenomenon, which brought together pluralities of (dialectic) perspectives that shaped the understanding of its concept and its social-historical mission.Este ensaio reflete sobre ideais pedagógicos da educação moderna, herdados da filosofia Iluminista, como baliza para a formação cidadã, crítica e transformadora na atualidade. Trata das bases educacionais que fundam a emancipação e a utopia e que visam concretizar a autonomia do sujeito como agente de uma sociedade livre, justa e igualitária. A discussão é subsidiada por incursos teórico-hermenêuticos como metodologia compreensivo-interpretativa, fundamentada nas categorias habermasianas de sociedade e razão, para reconhecer a educação como um fenômeno universal e permanente, que aglutinou pluralidades de perspectivas (dialéticas) que moldaram o entendimento sobre seu conceito e sua missão histórico-social.Universidade Federal de Mato Grosso2021-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMétodo hermenêuticoapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/777710.29286/rep.v30ijan/dez.7777Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-202238-20970104-596210.29286/rep.v30ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/8128https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10784https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10785https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10786https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10788https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10787Copyright (c) 2021 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, José Washington de MoraisBrennand, Edna Gusmão de Góes 2022-03-24T19:09:13Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/7777Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2022-03-24T19:09:13Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION
A UTOPIA COMO ATRIBUTO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA
title UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION
spellingShingle UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION
Medeiros, José Washington de Morais
Utopia
Racionalidade
Emancipação
Educação
Educação emancipatória
Utopia
Rationality
Emancipation
Education
title_short UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION
title_full UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION
title_fullStr UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION
title_full_unstemmed UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION
title_sort UTOPIA AS AN ATTRIBUTE OF EMANCIPATORY EDUCATION
author Medeiros, José Washington de Morais
author_facet Medeiros, José Washington de Morais
Brennand, Edna Gusmão de Góes
author_role author
author2 Brennand, Edna Gusmão de Góes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, José Washington de Morais
Brennand, Edna Gusmão de Góes
dc.subject.por.fl_str_mv Utopia
Racionalidade
Emancipação
Educação
Educação emancipatória
Utopia
Rationality
Emancipation
Education
topic Utopia
Racionalidade
Emancipação
Educação
Educação emancipatória
Utopia
Rationality
Emancipation
Education
description This essay reflects on the pedagogical ideals of modern education, inherited from the Enlightenment philosophy, as a guide for civic, critical and transformative education today. It deals with the educational bases that found emancipation and utopia and that aim to realize the autonomy of the subject as an agent of a free, fair and egalitarian society. The discussion is supported by theoretical-hermeneutic approaches as a comprehensive-interpretative methodology, based on Habermasian categories of society and reason, to recognize education as a universal and permanent phenomenon, which brought together pluralities of (dialectic) perspectives that shaped the understanding of its concept and its social-historical mission.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Método hermenêutico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777
10.29286/rep.v30ijan/dez.7777
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777
identifier_str_mv 10.29286/rep.v30ijan/dez.7777
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/8128
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10784
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10785
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10786
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10788
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7777/10787
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-20
2238-2097
0104-5962
10.29286/rep.v30ijan/dez
reponame:Revista de Educação Pública
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista de Educação Pública
collection Revista de Educação Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||rep@ufmt.br
_version_ 1788989988593991680