Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Rouse da Silva
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49017
Resumo: The contextualization and experimentation, as well as use of case studies are educational resources that allow the learner to associate the content discussed in classroom of in significant way. That way a case study is structured involving Forensic Chemistry to be used for a practical activity. It was developed a fictional story which was simulated a fraud in signing a document. The ink pen used for the signature on the document was analyzed using Chromatography technique on Paper. Four blue pens of different brands were analyzed for that could be compared the result from the document signature analysis. In order to identify which pen was used in the signature on the document and its respective owner, thus uncovering who was responsible for signing rigged. The ink analysis was performed by Paper Chromatography, other practices involving Forensic Chemistry have also been suggested, such as digital analysis, DNA analysis and analysis of the content of alcohol in gasoline. Using these suggested practices can be developed several case studies. Experimentation, case study, Forensic Chemistry and contextualization used appropriately make learning very attractive, motivating students to absorb effectively content, ie, promoting meaningful learning.
id UFC-7_50cc35ff5e6af5affade683d81d3f046
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/49017
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química.A Case Study of Forensic Chemistry: Awakening Wit to Chemistry Learning.EnsinoContextualização.ExperimentaçãoEstudo de casoQuímica Forense.The contextualization and experimentation, as well as use of case studies are educational resources that allow the learner to associate the content discussed in classroom of in significant way. That way a case study is structured involving Forensic Chemistry to be used for a practical activity. It was developed a fictional story which was simulated a fraud in signing a document. The ink pen used for the signature on the document was analyzed using Chromatography technique on Paper. Four blue pens of different brands were analyzed for that could be compared the result from the document signature analysis. In order to identify which pen was used in the signature on the document and its respective owner, thus uncovering who was responsible for signing rigged. The ink analysis was performed by Paper Chromatography, other practices involving Forensic Chemistry have also been suggested, such as digital analysis, DNA analysis and analysis of the content of alcohol in gasoline. Using these suggested practices can be developed several case studies. Experimentation, case study, Forensic Chemistry and contextualization used appropriately make learning very attractive, motivating students to absorb effectively content, ie, promoting meaningful learning.A contextualização e a experimentação, bem como a utilização de estudos de casos, são recursos didáticos que permitem ao aprendiz associar os conteúdos abordados em sala de aula de maneira significativa. Dessa forma, foi estruturado um estudo de caso envolvendo Química Forense para ser utilizado durante uma atividade prática. Desenvolveu-se uma história fictícia onde foi simulada uma fraude na assinatura de um documento. A tinta da caneta utilizada na assinatura do documento foi analisada utilizando a técnica de Cromatografia em Papel. Quatro canetas azuis de diferentes marcas foram analisadas para que pudessem ser comparadas com o resultado da análise da assinatura do documento. A fim de identificar qual caneta foi utilizada na assinatura do documento e o seu respectivo dono, desvendando assim quem foi o responsável pela assinatura fraudada. Além da análise de tinta utilizando Cromatografia em Papel, outras práticas envolvendo Química Forense também foram sugeridas como: análise de digitais, análise de DNA e análise do teor de álcool na gasolina. Utilizando essas práticas sugeridas podem ser desenvolvidos diversos estudos de caso. Experimentação, estudo de caso, Química Forense e contextualização utilizados de maneira adequada tornam o aprendizado bastante atraente, motivando os alunos a absorverem os conteúdos de maneira efetiva, ou seja, promovendo a aprendizagem significativa.Silva, Vitor Paulo de Andrade daCosta, Rouse da Silva2019-12-23T17:08:24Z2019-12-23T17:08:24Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCOSTA, Rouse da Silva. Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química. 2016. 48 f. TCC (Licenciatura em Química) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49017porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-23T17:08:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/49017Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:55:52.192333Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química.
A Case Study of Forensic Chemistry: Awakening Wit to Chemistry Learning.
title Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química.
spellingShingle Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química.
Costa, Rouse da Silva
Ensino
Contextualização.
Experimentação
Estudo de caso
Química Forense.
title_short Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química.
title_full Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química.
title_fullStr Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química.
title_full_unstemmed Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química.
title_sort Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química.
author Costa, Rouse da Silva
author_facet Costa, Rouse da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Vitor Paulo de Andrade da
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Rouse da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Contextualização.
Experimentação
Estudo de caso
Química Forense.
topic Ensino
Contextualização.
Experimentação
Estudo de caso
Química Forense.
description The contextualization and experimentation, as well as use of case studies are educational resources that allow the learner to associate the content discussed in classroom of in significant way. That way a case study is structured involving Forensic Chemistry to be used for a practical activity. It was developed a fictional story which was simulated a fraud in signing a document. The ink pen used for the signature on the document was analyzed using Chromatography technique on Paper. Four blue pens of different brands were analyzed for that could be compared the result from the document signature analysis. In order to identify which pen was used in the signature on the document and its respective owner, thus uncovering who was responsible for signing rigged. The ink analysis was performed by Paper Chromatography, other practices involving Forensic Chemistry have also been suggested, such as digital analysis, DNA analysis and analysis of the content of alcohol in gasoline. Using these suggested practices can be developed several case studies. Experimentation, case study, Forensic Chemistry and contextualization used appropriately make learning very attractive, motivating students to absorb effectively content, ie, promoting meaningful learning.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2019-12-23T17:08:24Z
2019-12-23T17:08:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, Rouse da Silva. Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química. 2016. 48 f. TCC (Licenciatura em Química) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49017
identifier_str_mv COSTA, Rouse da Silva. Um estudo de caso de química forense: despertando a sagacidade ao aprendizado de química. 2016. 48 f. TCC (Licenciatura em Química) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49017
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029001827975168