Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Gabriela Belmont de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Santos, Thaiana Barros dos, Sousa, Francisca Liliana Martins de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22697
Resumo: Stimulate the creativity of students through active learning methods is a challenge to be overcome every encounter in the classroom. From this reflection, the need arose to describe about an experiment using the Diagram Belluzzo® as active teachinglearning methods, in order to delineate through theoretical and practical content of the course Specialized Sources Librarianship course information. This is an exploratory research, with the participation of students, who participated in the preparation of Diagram Belluzzo® in the classroom with the intention of organizing the seminar on policies, programs and government actions in the information area. The collection of data from the students was through a closed questionnaire. Data were analyzed by the Bardin content analysis technique with the establishment of categories. The results of the construction process diagrams reflect the critical and participative attitude of the student in the content taught in class. We conclude that the use of active method can help students to lay out and highlight the aspects that should be worked in the classroom, through an interplay between theory and practice.
id UFC-7_51d6510daedbdbd0d463845272a28839
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/22697
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama BelluzzoSpecialized sources of information: teaching experiment with application Diagram BelluzzoDiagrama BelluzzoEnsino de BiblioteconomiaFontes especializadas de informaçãoMetodologias ativasBelluzzo DiagramLibrarianship educationSpecialized information sourcesActive methodologiesStimulate the creativity of students through active learning methods is a challenge to be overcome every encounter in the classroom. From this reflection, the need arose to describe about an experiment using the Diagram Belluzzo® as active teachinglearning methods, in order to delineate through theoretical and practical content of the course Specialized Sources Librarianship course information. This is an exploratory research, with the participation of students, who participated in the preparation of Diagram Belluzzo® in the classroom with the intention of organizing the seminar on policies, programs and government actions in the information area. The collection of data from the students was through a closed questionnaire. Data were analyzed by the Bardin content analysis technique with the establishment of categories. The results of the construction process diagrams reflect the critical and participative attitude of the student in the content taught in class. We conclude that the use of active method can help students to lay out and highlight the aspects that should be worked in the classroom, through an interplay between theory and practice.Estimular a criatividade dos discentes por meio de metodologias ativas de aprendizagem é um desafio a ser superado a cada encontro em sala de aula. A partir desta reflexão, surgiu a necessidade de descrever sobre uma experiência da utilização do Diagrama Belluzzo® como métodos ativos de ensino-aprendizagem, com objetivo de delinear por meio de conteúdos teóricos e práticas da disciplina Fontes Especializadas de Informação do curso de Biblioteconomia. Trata-se de uma pesquisa de natureza exploratória, com a participação de discentes, os quais participaram da elaboração do Diagrama Belluzzo® em sala de aula com intuito de organizar o seminário sobre políticas, programas e ações governamentais na área da informação. A coleta dos dados junto aos discentes ocorreu por meio de um questionário fechado. Os dados foram analisados pela técnica de análise de conteúdo de Bardin com o estabelecimento de categorias. Os resultados do processo de construção dos diagramas refletem na postura crítica e participativa do discente nos conteúdos ministrados em sala de aula. Concluímos que o uso de método ativo pode auxiliar os discentes a esquematizar e ressaltar os aspectos que devem ser trabalhados em sala de aula, por meio de uma inter-relação entre a teoria e a prática.Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN)2017-05-11T15:17:56Z2017-05-11T15:17:56Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFARIAS, Gabriela Belmont de; SANTOS, Thaiana Barros dos; SOUSA, Francisca Liliana Martins de. Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN), v. 3, n. 1, p. 105-120, jan./jun. 2016.2358-3193http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22697Farias, Gabriela Belmont deSantos, Thaiana Barros dosSousa, Francisca Liliana Martins deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-30T18:07:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/22697Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:34:02.405131Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo
Specialized sources of information: teaching experiment with application Diagram Belluzzo
title Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo
spellingShingle Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo
Farias, Gabriela Belmont de
Diagrama Belluzzo
Ensino de Biblioteconomia
Fontes especializadas de informação
Metodologias ativas
Belluzzo Diagram
Librarianship education
Specialized information sources
Active methodologies
title_short Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo
title_full Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo
title_fullStr Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo
title_full_unstemmed Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo
title_sort Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo
author Farias, Gabriela Belmont de
author_facet Farias, Gabriela Belmont de
Santos, Thaiana Barros dos
Sousa, Francisca Liliana Martins de
author_role author
author2 Santos, Thaiana Barros dos
Sousa, Francisca Liliana Martins de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Gabriela Belmont de
Santos, Thaiana Barros dos
Sousa, Francisca Liliana Martins de
dc.subject.por.fl_str_mv Diagrama Belluzzo
Ensino de Biblioteconomia
Fontes especializadas de informação
Metodologias ativas
Belluzzo Diagram
Librarianship education
Specialized information sources
Active methodologies
topic Diagrama Belluzzo
Ensino de Biblioteconomia
Fontes especializadas de informação
Metodologias ativas
Belluzzo Diagram
Librarianship education
Specialized information sources
Active methodologies
description Stimulate the creativity of students through active learning methods is a challenge to be overcome every encounter in the classroom. From this reflection, the need arose to describe about an experiment using the Diagram Belluzzo® as active teachinglearning methods, in order to delineate through theoretical and practical content of the course Specialized Sources Librarianship course information. This is an exploratory research, with the participation of students, who participated in the preparation of Diagram Belluzzo® in the classroom with the intention of organizing the seminar on policies, programs and government actions in the information area. The collection of data from the students was through a closed questionnaire. Data were analyzed by the Bardin content analysis technique with the establishment of categories. The results of the construction process diagrams reflect the critical and participative attitude of the student in the content taught in class. We conclude that the use of active method can help students to lay out and highlight the aspects that should be worked in the classroom, through an interplay between theory and practice.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2017-05-11T15:17:56Z
2017-05-11T15:17:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FARIAS, Gabriela Belmont de; SANTOS, Thaiana Barros dos; SOUSA, Francisca Liliana Martins de. Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN), v. 3, n. 1, p. 105-120, jan./jun. 2016.
2358-3193
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22697
identifier_str_mv FARIAS, Gabriela Belmont de; SANTOS, Thaiana Barros dos; SOUSA, Francisca Liliana Martins de. Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN), v. 3, n. 1, p. 105-120, jan./jun. 2016.
2358-3193
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22697
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN)
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028857774604288