Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22697 |
Resumo: | Stimulate the creativity of students through active learning methods is a challenge to be overcome every encounter in the classroom. From this reflection, the need arose to describe about an experiment using the Diagram Belluzzo® as active teachinglearning methods, in order to delineate through theoretical and practical content of the course Specialized Sources Librarianship course information. This is an exploratory research, with the participation of students, who participated in the preparation of Diagram Belluzzo® in the classroom with the intention of organizing the seminar on policies, programs and government actions in the information area. The collection of data from the students was through a closed questionnaire. Data were analyzed by the Bardin content analysis technique with the establishment of categories. The results of the construction process diagrams reflect the critical and participative attitude of the student in the content taught in class. We conclude that the use of active method can help students to lay out and highlight the aspects that should be worked in the classroom, through an interplay between theory and practice. |
id |
UFC-7_51d6510daedbdbd0d463845272a28839 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/22697 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama BelluzzoSpecialized sources of information: teaching experiment with application Diagram BelluzzoDiagrama BelluzzoEnsino de BiblioteconomiaFontes especializadas de informaçãoMetodologias ativasBelluzzo DiagramLibrarianship educationSpecialized information sourcesActive methodologiesStimulate the creativity of students through active learning methods is a challenge to be overcome every encounter in the classroom. From this reflection, the need arose to describe about an experiment using the Diagram Belluzzo® as active teachinglearning methods, in order to delineate through theoretical and practical content of the course Specialized Sources Librarianship course information. This is an exploratory research, with the participation of students, who participated in the preparation of Diagram Belluzzo® in the classroom with the intention of organizing the seminar on policies, programs and government actions in the information area. The collection of data from the students was through a closed questionnaire. Data were analyzed by the Bardin content analysis technique with the establishment of categories. The results of the construction process diagrams reflect the critical and participative attitude of the student in the content taught in class. We conclude that the use of active method can help students to lay out and highlight the aspects that should be worked in the classroom, through an interplay between theory and practice.Estimular a criatividade dos discentes por meio de metodologias ativas de aprendizagem é um desafio a ser superado a cada encontro em sala de aula. A partir desta reflexão, surgiu a necessidade de descrever sobre uma experiência da utilização do Diagrama Belluzzo® como métodos ativos de ensino-aprendizagem, com objetivo de delinear por meio de conteúdos teóricos e práticas da disciplina Fontes Especializadas de Informação do curso de Biblioteconomia. Trata-se de uma pesquisa de natureza exploratória, com a participação de discentes, os quais participaram da elaboração do Diagrama Belluzzo® em sala de aula com intuito de organizar o seminário sobre políticas, programas e ações governamentais na área da informação. A coleta dos dados junto aos discentes ocorreu por meio de um questionário fechado. Os dados foram analisados pela técnica de análise de conteúdo de Bardin com o estabelecimento de categorias. Os resultados do processo de construção dos diagramas refletem na postura crítica e participativa do discente nos conteúdos ministrados em sala de aula. Concluímos que o uso de método ativo pode auxiliar os discentes a esquematizar e ressaltar os aspectos que devem ser trabalhados em sala de aula, por meio de uma inter-relação entre a teoria e a prática.Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN)2017-05-11T15:17:56Z2017-05-11T15:17:56Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFARIAS, Gabriela Belmont de; SANTOS, Thaiana Barros dos; SOUSA, Francisca Liliana Martins de. Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN), v. 3, n. 1, p. 105-120, jan./jun. 2016.2358-3193http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22697Farias, Gabriela Belmont deSantos, Thaiana Barros dosSousa, Francisca Liliana Martins deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-30T18:07:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/22697Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:34:02.405131Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo Specialized sources of information: teaching experiment with application Diagram Belluzzo |
title |
Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo |
spellingShingle |
Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo Farias, Gabriela Belmont de Diagrama Belluzzo Ensino de Biblioteconomia Fontes especializadas de informação Metodologias ativas Belluzzo Diagram Librarianship education Specialized information sources Active methodologies |
title_short |
Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo |
title_full |
Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo |
title_fullStr |
Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo |
title_full_unstemmed |
Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo |
title_sort |
Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo |
author |
Farias, Gabriela Belmont de |
author_facet |
Farias, Gabriela Belmont de Santos, Thaiana Barros dos Sousa, Francisca Liliana Martins de |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Thaiana Barros dos Sousa, Francisca Liliana Martins de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farias, Gabriela Belmont de Santos, Thaiana Barros dos Sousa, Francisca Liliana Martins de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diagrama Belluzzo Ensino de Biblioteconomia Fontes especializadas de informação Metodologias ativas Belluzzo Diagram Librarianship education Specialized information sources Active methodologies |
topic |
Diagrama Belluzzo Ensino de Biblioteconomia Fontes especializadas de informação Metodologias ativas Belluzzo Diagram Librarianship education Specialized information sources Active methodologies |
description |
Stimulate the creativity of students through active learning methods is a challenge to be overcome every encounter in the classroom. From this reflection, the need arose to describe about an experiment using the Diagram Belluzzo® as active teachinglearning methods, in order to delineate through theoretical and practical content of the course Specialized Sources Librarianship course information. This is an exploratory research, with the participation of students, who participated in the preparation of Diagram Belluzzo® in the classroom with the intention of organizing the seminar on policies, programs and government actions in the information area. The collection of data from the students was through a closed questionnaire. Data were analyzed by the Bardin content analysis technique with the establishment of categories. The results of the construction process diagrams reflect the critical and participative attitude of the student in the content taught in class. We conclude that the use of active method can help students to lay out and highlight the aspects that should be worked in the classroom, through an interplay between theory and practice. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2017-05-11T15:17:56Z 2017-05-11T15:17:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FARIAS, Gabriela Belmont de; SANTOS, Thaiana Barros dos; SOUSA, Francisca Liliana Martins de. Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN), v. 3, n. 1, p. 105-120, jan./jun. 2016. 2358-3193 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22697 |
identifier_str_mv |
FARIAS, Gabriela Belmont de; SANTOS, Thaiana Barros dos; SOUSA, Francisca Liliana Martins de. Fontes especializadas de informação: experimento didático com aplicação do Diagrama Belluzzo. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN), v. 3, n. 1, p. 105-120, jan./jun. 2016. 2358-3193 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22697 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN) |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028857774604288 |