Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camargo, Fernanda Carolina
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Garcia, Luan Augusto Alves, Rosinha, Gabriela França, Souza Junior, Raimundo Mateus de, Pereira, Gilberto de Araújo, Iwamoto, Helena Hemiko
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37850
Resumo: Objective: to verify competencies for the evidence-based practice between novice nurses and their preceptors. Methods: cross-sectional observational study consisting of non-probabilistic sampling aimed to reach the maximum number of participants. We conducted structured interviews using the Evidence-Based Practice Questionnaire to verify competencies. Results: 83.1% of the population (n=104 nurses) participated in the research, most of them were women and young adults. On average, the competencies for evidence-based practice (novices = 4.8, preceptors = 5.0) were moderate. Both groups believe that the use of evidence in practice is essential. However, the critical evaluation of evidence in the daily routine has been little recurrent among them. Professionals found difficulty in setting time at work to seek evidence, especially the beginners (p=0.05). Preceptors presented better computer skills to search for evidence (p=0.043). Conclusion: in general, competencies for evidence-based practice were similar among novice nurses and preceptors.
id UFC-7_53be1bb4be7b666c1ace630a57611f8d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/37850
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensinoEvidence-based practice: competencies between novice nurses and preceptors in a teaching hospitalEnfermagem Baseada em EvidênciasPrática Clínica Baseada em EvidênciasHospitais de EnsinoObjective: to verify competencies for the evidence-based practice between novice nurses and their preceptors. Methods: cross-sectional observational study consisting of non-probabilistic sampling aimed to reach the maximum number of participants. We conducted structured interviews using the Evidence-Based Practice Questionnaire to verify competencies. Results: 83.1% of the population (n=104 nurses) participated in the research, most of them were women and young adults. On average, the competencies for evidence-based practice (novices = 4.8, preceptors = 5.0) were moderate. Both groups believe that the use of evidence in practice is essential. However, the critical evaluation of evidence in the daily routine has been little recurrent among them. Professionals found difficulty in setting time at work to seek evidence, especially the beginners (p=0.05). Preceptors presented better computer skills to search for evidence (p=0.043). Conclusion: in general, competencies for evidence-based practice were similar among novice nurses and preceptors.Objetivo: verificar competências para a Prática Baseada em Evidências entre enfermeiros novatos e seus preceptores. Métodos: estudo observacional, transversal, constituído por amostragem não probabilística a fim de se alcançar o número máximo de participantes. Foram realizadas entrevistas estruturadas utilizando-se Evidence-Based Practice Questionnaire para verificação das competências. Resultados: participaram 83,1% da população (n=104 enfermeiros), maioria de mulheres, jovens adultas. Em média, foram moderadas as competências para Prática Baseada em Evidências (novatos = 4,8; preceptores = 5,0). Ambos acreditam ser fundamental a utilização de evidências na prática. Entretanto, a avaliação crítica das evidências no cotidiano de atuação tem sido pouco recorrente entre eles. Definir tempo no trabalho para buscar evidências apresentou-se como dificuldade, sendo maior entre novatos (p=0,05). Preceptores apresentaram melhor habilidade em informática para busca de evidências (p=0,043). Conclusão: em geral, as competências para Prática Baseada em Evidências foram similares entre enfermeiros novatos e preceptores.Rev Rene2018-12-04T13:03:47Z2018-12-04T13:03:47Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCAMARGO, Fernanda Carolina et al. Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e33405, 2018.2175-6783 (On line)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37850Camargo, Fernanda CarolinaGarcia, Luan Augusto AlvesRosinha, Gabriela FrançaSouza Junior, Raimundo Mateus dePereira, Gilberto de AraújoIwamoto, Helena Hemikoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-12-04T13:03:47Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/37850Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:25:04.499668Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino
Evidence-based practice: competencies between novice nurses and preceptors in a teaching hospital
title Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino
spellingShingle Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino
Camargo, Fernanda Carolina
Enfermagem Baseada em Evidências
Prática Clínica Baseada em Evidências
Hospitais de Ensino
title_short Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino
title_full Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino
title_fullStr Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino
title_full_unstemmed Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino
title_sort Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino
author Camargo, Fernanda Carolina
author_facet Camargo, Fernanda Carolina
Garcia, Luan Augusto Alves
Rosinha, Gabriela França
Souza Junior, Raimundo Mateus de
Pereira, Gilberto de Araújo
Iwamoto, Helena Hemiko
author_role author
author2 Garcia, Luan Augusto Alves
Rosinha, Gabriela França
Souza Junior, Raimundo Mateus de
Pereira, Gilberto de Araújo
Iwamoto, Helena Hemiko
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Camargo, Fernanda Carolina
Garcia, Luan Augusto Alves
Rosinha, Gabriela França
Souza Junior, Raimundo Mateus de
Pereira, Gilberto de Araújo
Iwamoto, Helena Hemiko
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem Baseada em Evidências
Prática Clínica Baseada em Evidências
Hospitais de Ensino
topic Enfermagem Baseada em Evidências
Prática Clínica Baseada em Evidências
Hospitais de Ensino
description Objective: to verify competencies for the evidence-based practice between novice nurses and their preceptors. Methods: cross-sectional observational study consisting of non-probabilistic sampling aimed to reach the maximum number of participants. We conducted structured interviews using the Evidence-Based Practice Questionnaire to verify competencies. Results: 83.1% of the population (n=104 nurses) participated in the research, most of them were women and young adults. On average, the competencies for evidence-based practice (novices = 4.8, preceptors = 5.0) were moderate. Both groups believe that the use of evidence in practice is essential. However, the critical evaluation of evidence in the daily routine has been little recurrent among them. Professionals found difficulty in setting time at work to seek evidence, especially the beginners (p=0.05). Preceptors presented better computer skills to search for evidence (p=0.043). Conclusion: in general, competencies for evidence-based practice were similar among novice nurses and preceptors.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-04T13:03:47Z
2018-12-04T13:03:47Z
2018
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CAMARGO, Fernanda Carolina et al. Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e33405, 2018.
2175-6783 (On line)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37850
identifier_str_mv CAMARGO, Fernanda Carolina et al. Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e33405, 2018.
2175-6783 (On line)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37850
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028795023622144