História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo Júnior, Marley Farias
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59054
Resumo: The present work aims to present a study on the role of Graphic Design as a facilitator of the learning of children from 7 to 10 years old about Art History, that is, to analyze which graphic resources are effective in building the understanding of readers who are starting to have contact with reading and writing. The research started with a survey of the artistic periods that occurred during history and how they are approached in teaching children. Then, a discussion was held about the illustrated book object and illustration as a visual narrative, as well as the importance of active reading within the consolidation of understanding within reading. From the information obtained, an illustrated book was created, aimed at children, which focuses on movements from the modernist period, and which uses design as a means of making the experience of the reader more active, creating visual and physical interactions, contributing, thus, with the understanding of the subject addressed.
id UFC-7_550a51ca18e1005eb77d54c80548ad43
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/59054
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensinoDesign GráficoIlustraçãoLivro ilustradoEnsino infantilThe present work aims to present a study on the role of Graphic Design as a facilitator of the learning of children from 7 to 10 years old about Art History, that is, to analyze which graphic resources are effective in building the understanding of readers who are starting to have contact with reading and writing. The research started with a survey of the artistic periods that occurred during history and how they are approached in teaching children. Then, a discussion was held about the illustrated book object and illustration as a visual narrative, as well as the importance of active reading within the consolidation of understanding within reading. From the information obtained, an illustrated book was created, aimed at children, which focuses on movements from the modernist period, and which uses design as a means of making the experience of the reader more active, creating visual and physical interactions, contributing, thus, with the understanding of the subject addressed.O presente trabalho tem como objetivo apresentar um estudo sobre o papel do Design Gráfico como facilitador do aprendizado de crianças de 7 a 10 anos acerca da História da Arte, ou seja, analisar quais recursos gráficos são efetivos na construção do entendimento de leitores que estão começando a ter contato com a leitura e a escrita. A pesquisa foi iniciada a partir de um levantamento sobre os períodos artísticos que ocorreram durante a história e como eles são abordados no ensino para crianças. Na sequência, foi realizada uma discussão sobre o objeto livro ilustrado e a ilustração como narrativa visual, bem como foi vista a importância da leitura ativa dentro da consolidação do entendimento dentro da leitura. A partir das informações obtidas, foi construído um livro ilustrado, de público-alvo infantil, o qual tematiza movimentos do período modernista, e que utiliza o design como um meio de tornar a experiência do leitor mais ativa, criando interações visuais e físicas, contribuindo, assim, com a compreensão do assunto abordado.Barros, Camila Bezerra FurtadoAraújo Júnior, Marley Farias2021-06-17T12:33:13Z2021-06-17T12:33:13Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfARAÚJO JUNIOR, M. F. A. História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensino. 2021. 80 f. Monografia (Graduação em Design) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59054porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-17T12:33:13Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/59054Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2021-06-17T12:33:13Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensino
title História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensino
spellingShingle História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensino
Araújo Júnior, Marley Farias
Design Gráfico
Ilustração
Livro ilustrado
Ensino infantil
title_short História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensino
title_full História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensino
title_fullStr História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensino
title_full_unstemmed História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensino
title_sort História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensino
author Araújo Júnior, Marley Farias
author_facet Araújo Júnior, Marley Farias
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Barros, Camila Bezerra Furtado
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo Júnior, Marley Farias
dc.subject.por.fl_str_mv Design Gráfico
Ilustração
Livro ilustrado
Ensino infantil
topic Design Gráfico
Ilustração
Livro ilustrado
Ensino infantil
description The present work aims to present a study on the role of Graphic Design as a facilitator of the learning of children from 7 to 10 years old about Art History, that is, to analyze which graphic resources are effective in building the understanding of readers who are starting to have contact with reading and writing. The research started with a survey of the artistic periods that occurred during history and how they are approached in teaching children. Then, a discussion was held about the illustrated book object and illustration as a visual narrative, as well as the importance of active reading within the consolidation of understanding within reading. From the information obtained, an illustrated book was created, aimed at children, which focuses on movements from the modernist period, and which uses design as a means of making the experience of the reader more active, creating visual and physical interactions, contributing, thus, with the understanding of the subject addressed.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-17T12:33:13Z
2021-06-17T12:33:13Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARAÚJO JUNIOR, M. F. A. História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensino. 2021. 80 f. Monografia (Graduação em Design) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59054
identifier_str_mv ARAÚJO JUNIOR, M. F. A. História ilustrada da arte: design gráfico como ferramenta de ensino. 2021. 80 f. Monografia (Graduação em Design) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59054
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935782330236928