Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53847 |
Resumo: | This work is the result of a proposal that aims to address the phenomenon of juvenile EJA from the discipline of Elementary School Internship I, the choice of the theme is justified in the observations made during the internship discipline conducted with an EJA class. I at Professor José Valdivino de Carvalho School located in the city of Fortaleza, Ceará state, where when we started the internship visits we began to realize the large number of young students who attended the night shift, and its general objective is to analyze through the Teaching look at the phenomenon of juvenile YES, but specifically how it influences the teaching / learning processes, and the teaching work in the classroom. The methodology is based on a case study, with semi-structured interview and field diary where observations and data collected in the research that had as research place the school Prof. José Valdivino de Carvalho, in Fortaleza-Ce. The results indicate that students, teachers and managers understand the need for new teaching practices that enable better attendance of the new profiles of classes that are graduating in the night teaching, and that the large number of young students brings with them immense challenges that need to be addressed. faced with a differentiated school program that aims to contemplate the specificities of this young public that often brings in their school history, dropout, indisciplines, and repetitions. |
id |
UFC-7_5756cb21b986974be9c455cdc6ff1db1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/53847 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultosEstágioEJAJuvenilizaçãoThis work is the result of a proposal that aims to address the phenomenon of juvenile EJA from the discipline of Elementary School Internship I, the choice of the theme is justified in the observations made during the internship discipline conducted with an EJA class. I at Professor José Valdivino de Carvalho School located in the city of Fortaleza, Ceará state, where when we started the internship visits we began to realize the large number of young students who attended the night shift, and its general objective is to analyze through the Teaching look at the phenomenon of juvenile YES, but specifically how it influences the teaching / learning processes, and the teaching work in the classroom. The methodology is based on a case study, with semi-structured interview and field diary where observations and data collected in the research that had as research place the school Prof. José Valdivino de Carvalho, in Fortaleza-Ce. The results indicate that students, teachers and managers understand the need for new teaching practices that enable better attendance of the new profiles of classes that are graduating in the night teaching, and that the large number of young students brings with them immense challenges that need to be addressed. faced with a differentiated school program that aims to contemplate the specificities of this young public that often brings in their school history, dropout, indisciplines, and repetitions.Este trabalho é fruto de uma proposta que visa tratar o fenômeno da juvenilização EJA a partir da disciplina de Estágio do Ensino Fundamental I, a escolha do tema justifica-se nas observações feitas durante a disciplina de estagio em ensino fundamental realizada com uma turma de EJA I na escola Professor José Valdivino de Carvalho situada na cidade de Fortaleza, no estado do Ceará, onde ao iniciarmos as visitas de estagio começamos a perceber a grande quantidade de alunos jovens que frequentavam o turno da noite, e tem como objetivo geral analisar através do olhar da docência o fenômeno da juvenilização da EJA, mas especificamente como ele influencia os processos de ensino/aprendizagem, e o trabalho docente em sala de aula. A metodologia se baseia em um estudo de caso, com entrevista semiestruturada e diário de campo onde foram registradas observações e dados coletados na pesquisa que teve como local de investigação a escola Prof. José Valdivino de Carvalho, em Fortaleza-Ce. Os resultados apontam que alunos, professores e gestores entendem a necessidade de novas praticas docentes que possibilitem o melhor atendimento dos novos perfis de turmas que estão se formando no ensino noturno, e que a grande quantidade de alunos jovens traz com sigo imensos desafios que precisam ser enfrentados com um programa escolar diferenciado que vise contemplar as especificidades desse publico jovem que muitas vezes traz em seu histórico escolar, evasão, indisciplinas, e repetências.Vasconcelos, José GerardoOliveira, Diego Magno do Nascimento2020-09-04T16:30:53Z2020-09-04T16:30:53Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Diego Magno do Nascimento. Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultos. 2019. 43 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53847porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-04T16:30:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/53847Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:47.381792Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultos |
title |
Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultos |
spellingShingle |
Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultos Oliveira, Diego Magno do Nascimento Estágio EJA Juvenilização |
title_short |
Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultos |
title_full |
Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultos |
title_fullStr |
Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultos |
title_full_unstemmed |
Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultos |
title_sort |
Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultos |
author |
Oliveira, Diego Magno do Nascimento |
author_facet |
Oliveira, Diego Magno do Nascimento |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vasconcelos, José Gerardo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Diego Magno do Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estágio EJA Juvenilização |
topic |
Estágio EJA Juvenilização |
description |
This work is the result of a proposal that aims to address the phenomenon of juvenile EJA from the discipline of Elementary School Internship I, the choice of the theme is justified in the observations made during the internship discipline conducted with an EJA class. I at Professor José Valdivino de Carvalho School located in the city of Fortaleza, Ceará state, where when we started the internship visits we began to realize the large number of young students who attended the night shift, and its general objective is to analyze through the Teaching look at the phenomenon of juvenile YES, but specifically how it influences the teaching / learning processes, and the teaching work in the classroom. The methodology is based on a case study, with semi-structured interview and field diary where observations and data collected in the research that had as research place the school Prof. José Valdivino de Carvalho, in Fortaleza-Ce. The results indicate that students, teachers and managers understand the need for new teaching practices that enable better attendance of the new profiles of classes that are graduating in the night teaching, and that the large number of young students brings with them immense challenges that need to be addressed. faced with a differentiated school program that aims to contemplate the specificities of this young public that often brings in their school history, dropout, indisciplines, and repetitions. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-09-04T16:30:53Z 2020-09-04T16:30:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Diego Magno do Nascimento. Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultos. 2019. 43 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53847 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Diego Magno do Nascimento. Juvenilização da EJA: vivências e percepções no estágio supervisionado em educação de jovens e adultos. 2019. 43 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53847 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028764941025280 |