Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Anna Erika Ferreira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Danielle Rodrigues da, Araújo, Enos Feitosa de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55497
Resumo: The use of active methodologies has been configured as an alternative to involve and stimulate students in the learning process. In the Federal Institute of Ceará, the number of students dropping out and/or learning and adaptation difficulties to profile of the student of integrated middle courses, instigated to adoption of pedagogical practices that sought to more effectively enable these students.Thus, the active methodologies became part of daily life of many Geography classes. The present work has as general objective to report the main active methodologies used in the teaching Geography developed by professors from Fortaleza, Umirim and Quixadá campuses in the period 2016-2017. For the accomplishment of work, we divide it into three stages, namely: 1) Literature review; 2) Application of questionnaires, selection of methodologies to be used and execution of the same; 3) Systematization and analysis of experiences. The most attractive active methodologies for the 61 students who participated in the research is: a) Simulated jury; b) field classes / technical visits; c) World Coffee; and d) Flipped Classroom. So, in the expectation of contributing to the adoption of more contextualized and closer to students' understanding, the active methodologies became part of the daily life of many of the Geography classes.
id UFC-7_591ab02c490d406f28f5966c0a03e630
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/55497
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE)Active methodologies in geography: teaching experiences of the federal institute of education, science and technology of Ceará (IFCE)EnsinoGeografiaMetodologiaThe use of active methodologies has been configured as an alternative to involve and stimulate students in the learning process. In the Federal Institute of Ceará, the number of students dropping out and/or learning and adaptation difficulties to profile of the student of integrated middle courses, instigated to adoption of pedagogical practices that sought to more effectively enable these students.Thus, the active methodologies became part of daily life of many Geography classes. The present work has as general objective to report the main active methodologies used in the teaching Geography developed by professors from Fortaleza, Umirim and Quixadá campuses in the period 2016-2017. For the accomplishment of work, we divide it into three stages, namely: 1) Literature review; 2) Application of questionnaires, selection of methodologies to be used and execution of the same; 3) Systematization and analysis of experiences. The most attractive active methodologies for the 61 students who participated in the research is: a) Simulated jury; b) field classes / technical visits; c) World Coffee; and d) Flipped Classroom. So, in the expectation of contributing to the adoption of more contextualized and closer to students' understanding, the active methodologies became part of the daily life of many of the Geography classes.O uso de metodologias ativas tem se configurado como alternativa para envolver e estimular os alunos no processo de aprendizagem. No Instituto Federal do Ceará, o número de alunos desistentes e/ou com dificuldades de aprendizagem e adaptação ao perfil do aluno dos cursos médio integrados, instigou a adoção de práticas pedagógicas que buscassem capacitar de forma mais efetiva esses estudantes. Assim, as metodologias ativas passaram a fazer parte do cotidiano de muitas das aulas de Geografia. O presente trabalho tem como objetivo geral relatar as principais metodologias ativas utilizadas no ensino de Geografia desenvolvidas por docentes dos campi de Fortaleza, Umirim e Quixadá no período de 2016-2017. Para realização do trabalho, o dividimos em três etapas, a saber: 1) Revisão da literatura; 2) Aplicação de questionários, seleção das metodologias a serem utilizadas e execução das mesmas; 3) Sistematização e análise das experiências. A indicação das metodologias ativas mais atrativas para os 61 alunos os quais participaram da pesquisa, versou sobre: a) Júri simulado; b) aulas de campo/visitas técnicas; c) World Café; e d) Sala de aula invertida. Assim, na expectativa de contribuir na adoção de práticas de ensino mais contextualizadas e próximas da compreensão dos alunos, as metodologias ativas passaram a fazer parte do cotidiano de muitas das aulas de Geografia.Geosaberes2020-11-27T13:18:49Z2020-11-27T13:18:49Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLIMA, Anna Erika Ferreira; SILVA, Danielle Rodrigues da; ARAÚJO, Enos Feitosa de. Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE). Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 18, p. 1 - 13, abr. 20182178-0463http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55497Lima, Anna Erika FerreiraSilva, Danielle Rodrigues daAraújo, Enos Feitosa deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-30T16:24:41Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/55497Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:29:45.326263Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE)
Active methodologies in geography: teaching experiences of the federal institute of education, science and technology of Ceará (IFCE)
title Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE)
spellingShingle Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE)
Lima, Anna Erika Ferreira
Ensino
Geografia
Metodologia
title_short Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE)
title_full Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE)
title_fullStr Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE)
title_full_unstemmed Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE)
title_sort Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE)
author Lima, Anna Erika Ferreira
author_facet Lima, Anna Erika Ferreira
Silva, Danielle Rodrigues da
Araújo, Enos Feitosa de
author_role author
author2 Silva, Danielle Rodrigues da
Araújo, Enos Feitosa de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Anna Erika Ferreira
Silva, Danielle Rodrigues da
Araújo, Enos Feitosa de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Geografia
Metodologia
topic Ensino
Geografia
Metodologia
description The use of active methodologies has been configured as an alternative to involve and stimulate students in the learning process. In the Federal Institute of Ceará, the number of students dropping out and/or learning and adaptation difficulties to profile of the student of integrated middle courses, instigated to adoption of pedagogical practices that sought to more effectively enable these students.Thus, the active methodologies became part of daily life of many Geography classes. The present work has as general objective to report the main active methodologies used in the teaching Geography developed by professors from Fortaleza, Umirim and Quixadá campuses in the period 2016-2017. For the accomplishment of work, we divide it into three stages, namely: 1) Literature review; 2) Application of questionnaires, selection of methodologies to be used and execution of the same; 3) Systematization and analysis of experiences. The most attractive active methodologies for the 61 students who participated in the research is: a) Simulated jury; b) field classes / technical visits; c) World Coffee; and d) Flipped Classroom. So, in the expectation of contributing to the adoption of more contextualized and closer to students' understanding, the active methodologies became part of the daily life of many of the Geography classes.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2020-11-27T13:18:49Z
2020-11-27T13:18:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, Anna Erika Ferreira; SILVA, Danielle Rodrigues da; ARAÚJO, Enos Feitosa de. Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE). Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 18, p. 1 - 13, abr. 2018
2178-0463
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55497
identifier_str_mv LIMA, Anna Erika Ferreira; SILVA, Danielle Rodrigues da; ARAÚJO, Enos Feitosa de. Metodologias ativas em geografia: experiências docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará (IFCE). Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 18, p. 1 - 13, abr. 2018
2178-0463
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55497
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Geosaberes
publisher.none.fl_str_mv Geosaberes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028828026503168