A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62567 |
Resumo: | The purpose of this study is to present the understanding of a group of Physical Education female teachers, who work in elementary education in São Paulo’s public schools, about the meaning of the Political Pedagogical Project (PPP) in the everyday practices. Besides, we tried to provide subsidies for the elaboration and development of a PPP, and point out the limits and possibilities of collective action within the school context. For this qualitative investigation we used one type of action-research as methodological referential. We have conducted an analysis of relevant works focusing on the PPP topic, in order to elaborate categories for a careful discussion about the selected theoretical framework. Results indicated that it is necessary to deepen meanings and readdress understandings of the school’s function and its role, Physical Education’s role as curriculum component, and also other curriculum components’. We highlighted the urgent need to rethink and organize the school from a pedagogical, political, and collective perspective, so that actions can have meaning and signifi cance for students and teachers. The curricula of higher education institutions were also mentioned as important to comprehend the purpose of collective work. The PPP can establish itself as a legitimate instrument for Physical Education teachers’ political and pedagogical participation and involvement, and to guide collective actions in the school every day practices. |
id |
UFC-7_59403a47fd5134c2529f266dbdb5d90c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/62567 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-açãoEducação física escolarTrabalho coletivoFormação de professoresPesquisa-açãoThe purpose of this study is to present the understanding of a group of Physical Education female teachers, who work in elementary education in São Paulo’s public schools, about the meaning of the Political Pedagogical Project (PPP) in the everyday practices. Besides, we tried to provide subsidies for the elaboration and development of a PPP, and point out the limits and possibilities of collective action within the school context. For this qualitative investigation we used one type of action-research as methodological referential. We have conducted an analysis of relevant works focusing on the PPP topic, in order to elaborate categories for a careful discussion about the selected theoretical framework. Results indicated that it is necessary to deepen meanings and readdress understandings of the school’s function and its role, Physical Education’s role as curriculum component, and also other curriculum components’. We highlighted the urgent need to rethink and organize the school from a pedagogical, political, and collective perspective, so that actions can have meaning and signifi cance for students and teachers. The curricula of higher education institutions were also mentioned as important to comprehend the purpose of collective work. The PPP can establish itself as a legitimate instrument for Physical Education teachers’ political and pedagogical participation and involvement, and to guide collective actions in the school every day practices.O propósito deste trabalho é apresentar o entendimento que um grupo de professoras de Educação Física que trabalham no Ensino Fundamental na rede municipal de São Paulo tem a respeito do significado do Projeto Político Pedagógico (PPP) no cotidiano escolar. Além disso, tentamos fornecer subsídios para a elaboração e implementação de um PPP e apontar os limites e possibilidades da ação coletiva no contexto escolar. Nesta pesquisa de característica qualitativa foi utilizado o referencial metodológico do tipo pesquisa-ação. Foi feita análise de trabalhos que abordam a temática em questão para elaborar as categorias e encaminhar uma discussão criteriosa à luz do referencial selecionado. Os resultados indicaram que é necessário ressignifi car o entendimento da função e papel da escola, da Educação Física enquanto componente curricular e também dos demais componentes curriculares. Destaca-se que é urgente repensar e organizar o espaço escolar a partir de uma perspectiva pedagógica, política e coletiva, para que as ações possam ter sentido e significado para os alunos e professores. Os currículos das instituições formadoras também foram mencionados como importantes para compreender o propósito do trabalho coletivo. O PPP pode constituir-se como um legítimo instrumento para participação e envolvimento político e pedagógico dos professores de Educação Física e nortear ações coletivas no cotidiano escolar.Revista Brasileira de Educação Física e Esporte2021-11-29T16:38:53Z2021-11-29T16:38:53Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVENÂNCIO, Luciana; DARIDO, Suraya Cristina. A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 97-109, jan./mar. 2012.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62567Venâncio, LucianaDarido, Suraya Cristinaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-29T19:07:12Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62567Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:07.142008Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação |
title |
A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação |
spellingShingle |
A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação Venâncio, Luciana Educação física escolar Trabalho coletivo Formação de professores Pesquisa-ação |
title_short |
A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação |
title_full |
A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação |
title_fullStr |
A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação |
title_full_unstemmed |
A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação |
title_sort |
A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação |
author |
Venâncio, Luciana |
author_facet |
Venâncio, Luciana Darido, Suraya Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Darido, Suraya Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Venâncio, Luciana Darido, Suraya Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação física escolar Trabalho coletivo Formação de professores Pesquisa-ação |
topic |
Educação física escolar Trabalho coletivo Formação de professores Pesquisa-ação |
description |
The purpose of this study is to present the understanding of a group of Physical Education female teachers, who work in elementary education in São Paulo’s public schools, about the meaning of the Political Pedagogical Project (PPP) in the everyday practices. Besides, we tried to provide subsidies for the elaboration and development of a PPP, and point out the limits and possibilities of collective action within the school context. For this qualitative investigation we used one type of action-research as methodological referential. We have conducted an analysis of relevant works focusing on the PPP topic, in order to elaborate categories for a careful discussion about the selected theoretical framework. Results indicated that it is necessary to deepen meanings and readdress understandings of the school’s function and its role, Physical Education’s role as curriculum component, and also other curriculum components’. We highlighted the urgent need to rethink and organize the school from a pedagogical, political, and collective perspective, so that actions can have meaning and signifi cance for students and teachers. The curricula of higher education institutions were also mentioned as important to comprehend the purpose of collective work. The PPP can establish itself as a legitimate instrument for Physical Education teachers’ political and pedagogical participation and involvement, and to guide collective actions in the school every day practices. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2021-11-29T16:38:53Z 2021-11-29T16:38:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VENÂNCIO, Luciana; DARIDO, Suraya Cristina. A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 97-109, jan./mar. 2012. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62567 |
identifier_str_mv |
VENÂNCIO, Luciana; DARIDO, Suraya Cristina. A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 97-109, jan./mar. 2012. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62567 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028759866966016 |