A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Venâncio, Luciana
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Darido, Suraya Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62567
Resumo: The purpose of this study is to present the understanding of a group of Physical Education female teachers, who work in elementary education in São Paulo’s public schools, about the meaning of the Political Pedagogical Project (PPP) in the everyday practices. Besides, we tried to provide subsidies for the elaboration and development of a PPP, and point out the limits and possibilities of collective action within the school context. For this qualitative investigation we used one type of action-research as methodological referential. We have conducted an analysis of relevant works focusing on the PPP topic, in order to elaborate categories for a careful discussion about the selected theoretical framework. Results indicated that it is necessary to deepen meanings and readdress understandings of the school’s function and its role, Physical Education’s role as curriculum component, and also other curriculum components’. We highlighted the urgent need to rethink and organize the school from a pedagogical, political, and collective perspective, so that actions can have meaning and signifi cance for students and teachers. The curricula of higher education institutions were also mentioned as important to comprehend the purpose of collective work. The PPP can establish itself as a legitimate instrument for Physical Education teachers’ political and pedagogical participation and involvement, and to guide collective actions in the school every day practices.
id UFC-7_59403a47fd5134c2529f266dbdb5d90c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/62567
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-açãoEducação física escolarTrabalho coletivoFormação de professoresPesquisa-açãoThe purpose of this study is to present the understanding of a group of Physical Education female teachers, who work in elementary education in São Paulo’s public schools, about the meaning of the Political Pedagogical Project (PPP) in the everyday practices. Besides, we tried to provide subsidies for the elaboration and development of a PPP, and point out the limits and possibilities of collective action within the school context. For this qualitative investigation we used one type of action-research as methodological referential. We have conducted an analysis of relevant works focusing on the PPP topic, in order to elaborate categories for a careful discussion about the selected theoretical framework. Results indicated that it is necessary to deepen meanings and readdress understandings of the school’s function and its role, Physical Education’s role as curriculum component, and also other curriculum components’. We highlighted the urgent need to rethink and organize the school from a pedagogical, political, and collective perspective, so that actions can have meaning and signifi cance for students and teachers. The curricula of higher education institutions were also mentioned as important to comprehend the purpose of collective work. The PPP can establish itself as a legitimate instrument for Physical Education teachers’ political and pedagogical participation and involvement, and to guide collective actions in the school every day practices.O propósito deste trabalho é apresentar o entendimento que um grupo de professoras de Educação Física que trabalham no Ensino Fundamental na rede municipal de São Paulo tem a respeito do significado do Projeto Político Pedagógico (PPP) no cotidiano escolar. Além disso, tentamos fornecer subsídios para a elaboração e implementação de um PPP e apontar os limites e possibilidades da ação coletiva no contexto escolar. Nesta pesquisa de característica qualitativa foi utilizado o referencial metodológico do tipo pesquisa-ação. Foi feita análise de trabalhos que abordam a temática em questão para elaborar as categorias e encaminhar uma discussão criteriosa à luz do referencial selecionado. Os resultados indicaram que é necessário ressignifi car o entendimento da função e papel da escola, da Educação Física enquanto componente curricular e também dos demais componentes curriculares. Destaca-se que é urgente repensar e organizar o espaço escolar a partir de uma perspectiva pedagógica, política e coletiva, para que as ações possam ter sentido e significado para os alunos e professores. Os currículos das instituições formadoras também foram mencionados como importantes para compreender o propósito do trabalho coletivo. O PPP pode constituir-se como um legítimo instrumento para participação e envolvimento político e pedagógico dos professores de Educação Física e nortear ações coletivas no cotidiano escolar.Revista Brasileira de Educação Física e Esporte2021-11-29T16:38:53Z2021-11-29T16:38:53Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVENÂNCIO, Luciana; DARIDO, Suraya Cristina. A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 97-109, jan./mar. 2012.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62567Venâncio, LucianaDarido, Suraya Cristinaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-29T19:07:12Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62567Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:07.142008Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação
title A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação
spellingShingle A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação
Venâncio, Luciana
Educação física escolar
Trabalho coletivo
Formação de professores
Pesquisa-ação
title_short A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação
title_full A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação
title_fullStr A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação
title_full_unstemmed A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação
title_sort A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação
author Venâncio, Luciana
author_facet Venâncio, Luciana
Darido, Suraya Cristina
author_role author
author2 Darido, Suraya Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Venâncio, Luciana
Darido, Suraya Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Educação física escolar
Trabalho coletivo
Formação de professores
Pesquisa-ação
topic Educação física escolar
Trabalho coletivo
Formação de professores
Pesquisa-ação
description The purpose of this study is to present the understanding of a group of Physical Education female teachers, who work in elementary education in São Paulo’s public schools, about the meaning of the Political Pedagogical Project (PPP) in the everyday practices. Besides, we tried to provide subsidies for the elaboration and development of a PPP, and point out the limits and possibilities of collective action within the school context. For this qualitative investigation we used one type of action-research as methodological referential. We have conducted an analysis of relevant works focusing on the PPP topic, in order to elaborate categories for a careful discussion about the selected theoretical framework. Results indicated that it is necessary to deepen meanings and readdress understandings of the school’s function and its role, Physical Education’s role as curriculum component, and also other curriculum components’. We highlighted the urgent need to rethink and organize the school from a pedagogical, political, and collective perspective, so that actions can have meaning and signifi cance for students and teachers. The curricula of higher education institutions were also mentioned as important to comprehend the purpose of collective work. The PPP can establish itself as a legitimate instrument for Physical Education teachers’ political and pedagogical participation and involvement, and to guide collective actions in the school every day practices.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2021-11-29T16:38:53Z
2021-11-29T16:38:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VENÂNCIO, Luciana; DARIDO, Suraya Cristina. A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 97-109, jan./mar. 2012.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62567
identifier_str_mv VENÂNCIO, Luciana; DARIDO, Suraya Cristina. A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 97-109, jan./mar. 2012.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62567
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028759866966016