A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como está

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Vera de Fátima Maciel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Moreira, Elias Enrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58718
Resumo: The objective of this article is "to analyze the possible connections between the reform of High School, more specifically, the legal order proposed by law 13.415/17, the demands of Capital and the expectations of middle class". Starting with problematization that the State expects to guide the changes in High School, in order to form consensus for the positions of dominant class, so that students of subordinate classes associate the realization of their dreams of a better future, with a education linked to capital interests, the continuity of valorization processes regarding value. Meaning that the capitalist production process that explores them, remains as a possible horizon in the immediate future, without further resistance. Through a literature review and shared experiences, we track our analysis highlighting the effects of High School reform, the influence of the Popular Democratic Strategy on Education, the State and social classes.
id UFC-7_5a9fd16e5176c659ccc2b77138009b16
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/58718
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como estáLa Reforma de la Ensenãnza Media: cambiar para que quede como estáThe Reform of High School: changing in order to remain as it isReformaEnsino MédioEstadoEducaçãoCapitalReformHigh schoolStateEducationEnseñanza MediaEducaciónThe objective of this article is "to analyze the possible connections between the reform of High School, more specifically, the legal order proposed by law 13.415/17, the demands of Capital and the expectations of middle class". Starting with problematization that the State expects to guide the changes in High School, in order to form consensus for the positions of dominant class, so that students of subordinate classes associate the realization of their dreams of a better future, with a education linked to capital interests, the continuity of valorization processes regarding value. Meaning that the capitalist production process that explores them, remains as a possible horizon in the immediate future, without further resistance. Through a literature review and shared experiences, we track our analysis highlighting the effects of High School reform, the influence of the Popular Democratic Strategy on Education, the State and social classes.O objetivo do presente artigo é, “analisar as possíveis conexões entre a Reforma do Ensino Médio, mais especificamente, o ordenamento proposto pela Lei 13.415/17, as demandas do Capital e as expectativas da burguesia”. Partimos da problematização de que o Estado, procura orientar as alterações no Ensino Médio, no sentido de construir o consenso para as posições da classe dominante, para que, os estudantes das classes subalternas associem a realização de seus sonhos de um futuro melhor, a uma educação atrelada aos interesses do capital, a continuidade dos processos de valorização do valor. Ou seja, que o processo capitalista de produção que os explora, permaneça como horizonte possível no futuro imediato, sem maiores resistências. Por meio de uma revisão bibliográfica, pesquisa de campo e de relatos de experiência, traçamos nossa análise destacando os efeitos Reforma do Ensino Médio, a influência da Estratégia Democrática Popular na Educação, Estado e classes sociais.El objetivo del presente artículo es “analizar las posibles conexiones entre Reforma de la Enseñanza Media, específicamente el ordenamiento propuesto por la Ley 13.415/17, las demandas del Capital y las expectativas de la burguesía”. Partimos de la problematización de que el Estado busca orientar las modificaciones de la Enseñanza Media en el sentido de construir el consenso hacia las posiciones de la clase dominante para que los estudiantes de las clases subalternas asocien la realización de sus sueños de un futuro mejor a una educación vinculada a los intereses del capital, a la continuidad de los procesos de valorización del valor. Es decir, que el proceso capitalista de producción que los explota permanezca como horizonte posible en el futuro inmediato, sin mayores resistencias. A través de una revisión bibliográfica y de relatos de experiencia, trazamos nuestro análisis destacando los efectos de la Reforma de la Enseñanza Media, la influencia de la Estrategia Democrática Popular en la Educación, Estado y clases sociales.Revista Labor2021-05-31T11:50:53Z2021-05-31T11:50:53Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLOPES, Vera de Fátima Maciel; MOREIRA, Elias Enrique. A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como está. Revista Labor, Fortaleza, v. 1, n. 25, p. 90-104, jan./jun. 2021.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58718Lopes, Vera de Fátima MacielMoreira, Elias Enriqueinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:48:10Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58718Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:05.125801Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como está
La Reforma de la Ensenãnza Media: cambiar para que quede como está
The Reform of High School: changing in order to remain as it is
title A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como está
spellingShingle A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como está
Lopes, Vera de Fátima Maciel
Reforma
Ensino Médio
Estado
Educação
Capital
Reform
High school
State
Education
Enseñanza Media
Educación
title_short A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como está
title_full A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como está
title_fullStr A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como está
title_full_unstemmed A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como está
title_sort A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como está
author Lopes, Vera de Fátima Maciel
author_facet Lopes, Vera de Fátima Maciel
Moreira, Elias Enrique
author_role author
author2 Moreira, Elias Enrique
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Vera de Fátima Maciel
Moreira, Elias Enrique
dc.subject.por.fl_str_mv Reforma
Ensino Médio
Estado
Educação
Capital
Reform
High school
State
Education
Enseñanza Media
Educación
topic Reforma
Ensino Médio
Estado
Educação
Capital
Reform
High school
State
Education
Enseñanza Media
Educación
description The objective of this article is "to analyze the possible connections between the reform of High School, more specifically, the legal order proposed by law 13.415/17, the demands of Capital and the expectations of middle class". Starting with problematization that the State expects to guide the changes in High School, in order to form consensus for the positions of dominant class, so that students of subordinate classes associate the realization of their dreams of a better future, with a education linked to capital interests, the continuity of valorization processes regarding value. Meaning that the capitalist production process that explores them, remains as a possible horizon in the immediate future, without further resistance. Through a literature review and shared experiences, we track our analysis highlighting the effects of High School reform, the influence of the Popular Democratic Strategy on Education, the State and social classes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-31T11:50:53Z
2021-05-31T11:50:53Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LOPES, Vera de Fátima Maciel; MOREIRA, Elias Enrique. A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como está. Revista Labor, Fortaleza, v. 1, n. 25, p. 90-104, jan./jun. 2021.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58718
identifier_str_mv LOPES, Vera de Fátima Maciel; MOREIRA, Elias Enrique. A Reforma do Ensino Médio: mudar para deixar como está. Revista Labor, Fortaleza, v. 1, n. 25, p. 90-104, jan./jun. 2021.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58718
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028958161076224