Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Beserra, Eveline Pinheiro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Camelo, Lana Barroso Melo, Teles, Liana Mara Rocha, Barbosa, Jessyca Elaine Chagas, Cavalcante, Viviane Mamede Vasconcelos, Gubert, Fabiane do Amaral, Martins, Mariana Cavalcante
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54580
Resumo: Objective: to analyze satisfaction, self-confidence and per-formance of nursing students in realistic immunization si-mulation. Methods: quasi-experimental study, using the Immunization Checklist and Student Satisfaction and Self--confidence in Learning Scale, with 72 students, divided into Group 1 (38 seventh semester students who have not yet been in the field of practice in the Child Health discipline) and Group 2 (34 ninth semester students). Results: there was no difference between groups in terms of immuniza-tion performance (t-test: 1.701; p=0.096), as well as in ter-ms of the degree of performance (Likelihood Ratio: 1.939; p=0.164). There was a significant difference when assessing satisfaction and self-confidence in learning (t-test: 2.346; p=0.023). Conclusion: the previous practice of immuni-zation in the field of practice did not influence the perfor-mance of nursing students during the realistic simulation, but it did interfere with satisfaction and self-confidence in learning.
id UFC-7_5aa9bf33ff7df6b46f84d9eefc5dc7f1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/54580
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagemRealistic simulation in immunization: satisfaction, self-confidence and performance of nursing studentsEducação em EnfermagemImunizaçãoTecnologia EducacionalCapacitação ProfissionalObjective: to analyze satisfaction, self-confidence and per-formance of nursing students in realistic immunization si-mulation. Methods: quasi-experimental study, using the Immunization Checklist and Student Satisfaction and Self--confidence in Learning Scale, with 72 students, divided into Group 1 (38 seventh semester students who have not yet been in the field of practice in the Child Health discipline) and Group 2 (34 ninth semester students). Results: there was no difference between groups in terms of immuniza-tion performance (t-test: 1.701; p=0.096), as well as in ter-ms of the degree of performance (Likelihood Ratio: 1.939; p=0.164). There was a significant difference when assessing satisfaction and self-confidence in learning (t-test: 2.346; p=0.023). Conclusion: the previous practice of immuni-zation in the field of practice did not influence the perfor-mance of nursing students during the realistic simulation, but it did interfere with satisfaction and self-confidence in learning.Objetivo:analisar satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem em simulação realística de imunização. Métodos: estudo quase experimental, no qual se utilizaram da Lista de Verificação de Imunização e Escala de Satisfação de Estudantes e Autoconfiança na Aprendiza-gem, com 72 alunos, divididos em Grupo 1 (38 alunos do sétimo semestre que ainda não estiveram em campo de prá-tica na disciplina Saúde da criança) e Grupo 2 (34 alunos do nono semestre). Resultados: não houve diferença entre os grupos quanto ao desempenho em imunização (Teste t: 1,701; p=0,096), bem como no tocante ao grau de desem-penho (Razão de Verossimilhança: 1,939; p=0,164). Houve diferença significante ao avaliar a satisfação e autoconfian-ça no aprendizado (Teste t: 2,346; p=0,023).Conclusão: a prática prévia de imunização em campo de prática não in-fluenciou no desempenho de estudantes de enfermagem, durante a simulação realística, mas interferiu na satisfação e autoconfiança na aprendizagem.Rev Rene2020-10-10T13:16:08Z2020-10-10T13:16:08Z2020-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBESERRA, Eveline Pinheiro et al. Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem. Rev Rene., Fortaleza, v. 21, e44514, set. 2020.2175-6783http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54580Beserra, Eveline PinheiroCamelo, Lana Barroso MeloTeles, Liana Mara RochaBarbosa, Jessyca Elaine ChagasCavalcante, Viviane Mamede VasconcelosGubert, Fabiane do AmaralMartins, Mariana Cavalcanteporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-10T13:16:08Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54580Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2020-10-10T13:16:08Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem
Realistic simulation in immunization: satisfaction, self-confidence and performance of nursing students
title Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem
spellingShingle Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem
Beserra, Eveline Pinheiro
Educação em Enfermagem
Imunização
Tecnologia Educacional
Capacitação Profissional
title_short Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem
title_full Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem
title_fullStr Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem
title_full_unstemmed Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem
title_sort Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem
author Beserra, Eveline Pinheiro
author_facet Beserra, Eveline Pinheiro
Camelo, Lana Barroso Melo
Teles, Liana Mara Rocha
Barbosa, Jessyca Elaine Chagas
Cavalcante, Viviane Mamede Vasconcelos
Gubert, Fabiane do Amaral
Martins, Mariana Cavalcante
author_role author
author2 Camelo, Lana Barroso Melo
Teles, Liana Mara Rocha
Barbosa, Jessyca Elaine Chagas
Cavalcante, Viviane Mamede Vasconcelos
Gubert, Fabiane do Amaral
Martins, Mariana Cavalcante
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Beserra, Eveline Pinheiro
Camelo, Lana Barroso Melo
Teles, Liana Mara Rocha
Barbosa, Jessyca Elaine Chagas
Cavalcante, Viviane Mamede Vasconcelos
Gubert, Fabiane do Amaral
Martins, Mariana Cavalcante
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Enfermagem
Imunização
Tecnologia Educacional
Capacitação Profissional
topic Educação em Enfermagem
Imunização
Tecnologia Educacional
Capacitação Profissional
description Objective: to analyze satisfaction, self-confidence and per-formance of nursing students in realistic immunization si-mulation. Methods: quasi-experimental study, using the Immunization Checklist and Student Satisfaction and Self--confidence in Learning Scale, with 72 students, divided into Group 1 (38 seventh semester students who have not yet been in the field of practice in the Child Health discipline) and Group 2 (34 ninth semester students). Results: there was no difference between groups in terms of immuniza-tion performance (t-test: 1.701; p=0.096), as well as in ter-ms of the degree of performance (Likelihood Ratio: 1.939; p=0.164). There was a significant difference when assessing satisfaction and self-confidence in learning (t-test: 2.346; p=0.023). Conclusion: the previous practice of immuni-zation in the field of practice did not influence the perfor-mance of nursing students during the realistic simulation, but it did interfere with satisfaction and self-confidence in learning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-10T13:16:08Z
2020-10-10T13:16:08Z
2020-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BESERRA, Eveline Pinheiro et al. Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem. Rev Rene., Fortaleza, v. 21, e44514, set. 2020.
2175-6783
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54580
identifier_str_mv BESERRA, Eveline Pinheiro et al. Simulação realística em imunização: satisfação, autoconfiança e desempenho de estudantes de enfermagem. Rev Rene., Fortaleza, v. 21, e44514, set. 2020.
2175-6783
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935818470457344