Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30152 |
Resumo: | Experience report with the aim to describe the utilization of games in the undergraduate teaching assistant classes of the discipline of Health education. The games used were: dominoes, group trivia game, tic-tac-toe, darts, and memory game, all of them adapted to the content taught in the discipline All of them were developed according to the topics covered in the classroom, as such: dominoes – health promotion concepts, disease prevention and health education; group trivia game – health education historical background; bingo – documents of health promotion; memory game – characteristics of students; tic-tac-toe – teaching and learning techniques and strategies; dart game – the educational approach of Paulo Freire. It was concluded that games could be used in undergraduate teaching assistant tutoring activities, adapting them to the contents of the discipline. |
id |
UFC-7_5cac5842bf3ed1947b167af6f9646bfe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/30152 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúdeJuegos educativos: recursos didácticos utilizados en el monitoreo académico de educación en saludEducational games: didactic resources utilized at teaching health education classesEducação em SaúdeEstudantes de EnfermagemMateriais de EnsinoExperience report with the aim to describe the utilization of games in the undergraduate teaching assistant classes of the discipline of Health education. The games used were: dominoes, group trivia game, tic-tac-toe, darts, and memory game, all of them adapted to the content taught in the discipline All of them were developed according to the topics covered in the classroom, as such: dominoes – health promotion concepts, disease prevention and health education; group trivia game – health education historical background; bingo – documents of health promotion; memory game – characteristics of students; tic-tac-toe – teaching and learning techniques and strategies; dart game – the educational approach of Paulo Freire. It was concluded that games could be used in undergraduate teaching assistant tutoring activities, adapting them to the contents of the discipline.RESUMO Relato de experiência com objetivo de descrever a utilização de jogos na monitoria da disciplina Educação em Saúde. Tiveram-se como jogos: dominó, passa ou repassa, bingo, jogo da velha, jogo de dardos e jogo da memória, os quais foram adaptados aos conteúdos ministrados na disciplina. Todos foram desenvolvidos conforme os temas abordados em sala de aula, estabelecendo-se: dominó – conceitos de promoção da saúde, prevenção de doenças e educação em saúde; passa ou repassa – antecedentes históricos da Educação em Saúde; bingo – cartas de promoção da saúde; jogo da memória – características do aprendiz; jogo da velha – técnicas e estratégias de ensino e aprendizagem; jogo de dardos – abordagens de Paulo Freire. Concluiu-se que os jogos podem ser utilizados nas atividades de monitoria, adaptando-os aos conteúdos da disciplina.REME: Revista Mineira de Enfermagem2018-03-08T12:46:31Z2018-03-08T12:46:31Z2017-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGURGEL, S. S. et al. Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde. Rev Min Enferm., Belo Horizonte, v. 21, e-1016, jun. 2017.(On-line): 2316-9389(Impressa): 1415-2762http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30152Gurgel, Sabrina de SouzaTaveira, Gedeane PereiraMatias, Érica OliveiraPinheiro, Patrícia Neyva daVieira, Neiva Francenely CunhaLima, Francisca Elisângela Teixeiraporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-12-19T13:01:51Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/30152Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:34.265700Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde Juegos educativos: recursos didácticos utilizados en el monitoreo académico de educación en salud Educational games: didactic resources utilized at teaching health education classes |
title |
Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde |
spellingShingle |
Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde Gurgel, Sabrina de Souza Educação em Saúde Estudantes de Enfermagem Materiais de Ensino |
title_short |
Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde |
title_full |
Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde |
title_fullStr |
Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde |
title_full_unstemmed |
Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde |
title_sort |
Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde |
author |
Gurgel, Sabrina de Souza |
author_facet |
Gurgel, Sabrina de Souza Taveira, Gedeane Pereira Matias, Érica Oliveira Pinheiro, Patrícia Neyva da Vieira, Neiva Francenely Cunha Lima, Francisca Elisângela Teixeira |
author_role |
author |
author2 |
Taveira, Gedeane Pereira Matias, Érica Oliveira Pinheiro, Patrícia Neyva da Vieira, Neiva Francenely Cunha Lima, Francisca Elisângela Teixeira |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gurgel, Sabrina de Souza Taveira, Gedeane Pereira Matias, Érica Oliveira Pinheiro, Patrícia Neyva da Vieira, Neiva Francenely Cunha Lima, Francisca Elisângela Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Saúde Estudantes de Enfermagem Materiais de Ensino |
topic |
Educação em Saúde Estudantes de Enfermagem Materiais de Ensino |
description |
Experience report with the aim to describe the utilization of games in the undergraduate teaching assistant classes of the discipline of Health education. The games used were: dominoes, group trivia game, tic-tac-toe, darts, and memory game, all of them adapted to the content taught in the discipline All of them were developed according to the topics covered in the classroom, as such: dominoes – health promotion concepts, disease prevention and health education; group trivia game – health education historical background; bingo – documents of health promotion; memory game – characteristics of students; tic-tac-toe – teaching and learning techniques and strategies; dart game – the educational approach of Paulo Freire. It was concluded that games could be used in undergraduate teaching assistant tutoring activities, adapting them to the contents of the discipline. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06 2018-03-08T12:46:31Z 2018-03-08T12:46:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GURGEL, S. S. et al. Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde. Rev Min Enferm., Belo Horizonte, v. 21, e-1016, jun. 2017. (On-line): 2316-9389 (Impressa): 1415-2762 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30152 |
identifier_str_mv |
GURGEL, S. S. et al. Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde. Rev Min Enferm., Belo Horizonte, v. 21, e-1016, jun. 2017. (On-line): 2316-9389 (Impressa): 1415-2762 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/30152 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
REME: Revista Mineira de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
REME: Revista Mineira de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028960891568128 |