Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cecilio, Sumaya Giarola
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gomes, Andréa Tayse de Lima, Goulart, Clarissa Fernandes, Vieira, Letícia Gonçalves, Gazzinelli, Maria Flávia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56770
Resumo: Objective: to investigate which teaching strategies are used in the training of the nurse-educator in nursing undergra-duate courses at a national and international level. Metho-ds: an integrative review carried out in the databases Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Cur-rent Index to Nursing and Allied Health Literature, Natio-nal Center for Biotechnology Information, Web of Science, SCOPUS. No time limits were determined. Results: Based on the seven selected articles, different teaching strategies used in the training of nurse-educators in Nursing courses were identified in countries such as Brazil, United States of America, United Kingdom, Spain and Germany. The strate-gies identified were: Digital Teaching Materials, Role Playing Game, Problematization, Poetry, Practical Experience, Edu-cational Games and Educational Action Formulation and Development. Conclusion: the strategies identified relate to the Modern-Traditional and Modern-Dialogical benchma-rks, with little or no openness to sensitive, ethical-aesthetic--political experimentation in the fields of action that relate to Health Education.
id UFC-7_ad1259ea2e75449eca53641117a416bd
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/56770
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativaTeaching strategies used in the training of the nurse-educator: an integrative reviewEducação em EnfermagemEducação em SaúdeMateriais de EnsinoEducação SuperiorObjective: to investigate which teaching strategies are used in the training of the nurse-educator in nursing undergra-duate courses at a national and international level. Metho-ds: an integrative review carried out in the databases Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Cur-rent Index to Nursing and Allied Health Literature, Natio-nal Center for Biotechnology Information, Web of Science, SCOPUS. No time limits were determined. Results: Based on the seven selected articles, different teaching strategies used in the training of nurse-educators in Nursing courses were identified in countries such as Brazil, United States of America, United Kingdom, Spain and Germany. The strate-gies identified were: Digital Teaching Materials, Role Playing Game, Problematization, Poetry, Practical Experience, Edu-cational Games and Educational Action Formulation and Development. Conclusion: the strategies identified relate to the Modern-Traditional and Modern-Dialogical benchma-rks, with little or no openness to sensitive, ethical-aesthetic--political experimentation in the fields of action that relate to Health Education.Objetivo: investigar as estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador nos cursos de gradu-ação em enfermagem em âmbito nacional e internacional. Métodos: revisão integrativa realizada nas bases Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Current Index to Nursing and Allied Health Literature, National Cen-ter for Biotechnology Information, Web of Science, SCOPUS. Não foram determinados os limites temporais. Resultados: com base nos sete artigos selecionados,identificaram-se diferentes estratégias de ensino utilizadas na formação de enfermeiros-educadores nos cursos de Enfermagem em pa-íses como o Brasil, Estados Unidos da América, Reino Unido, Espanha e Alemanha. As estratégias identificadas foram: Materiais Didáticos Digitais, Role Playing Game,Problema-tização, Poesia, Experiência Prática, Jogos Educativos e For-mulação e Desenvolvimento de Ação Educativa. Conclusão:as estratégias identificadas relacionam-se com os referen-ciais Moderno-Tradicional e Moderno-Dialógico, com pouca ou nenhuma abertura à experimentação sensível, ética-es-tética-política nos campos de ação que se relacionam com a Educação em Saúde.Rev Rene2021-02-25T14:06:30Z2021-02-25T14:06:30Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCECILIO, Sumaya Giarola et al. Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 22, e61210, fev. 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/rene/article/view/61210/165715. Acesso em: 25/01/2021.2175-6783http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56770Cecilio, Sumaya GiarolaGomes, Andréa Tayse de LimaGoulart, Clarissa FernandesVieira, Letícia GonçalvesGazzinelli, Maria Fláviaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-25T14:06:30Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/56770Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:40:47.543096Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa
Teaching strategies used in the training of the nurse-educator: an integrative review
title Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa
spellingShingle Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa
Cecilio, Sumaya Giarola
Educação em Enfermagem
Educação em Saúde
Materiais de Ensino
Educação Superior
title_short Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa
title_full Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa
title_fullStr Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa
title_full_unstemmed Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa
title_sort Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa
author Cecilio, Sumaya Giarola
author_facet Cecilio, Sumaya Giarola
Gomes, Andréa Tayse de Lima
Goulart, Clarissa Fernandes
Vieira, Letícia Gonçalves
Gazzinelli, Maria Flávia
author_role author
author2 Gomes, Andréa Tayse de Lima
Goulart, Clarissa Fernandes
Vieira, Letícia Gonçalves
Gazzinelli, Maria Flávia
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cecilio, Sumaya Giarola
Gomes, Andréa Tayse de Lima
Goulart, Clarissa Fernandes
Vieira, Letícia Gonçalves
Gazzinelli, Maria Flávia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Enfermagem
Educação em Saúde
Materiais de Ensino
Educação Superior
topic Educação em Enfermagem
Educação em Saúde
Materiais de Ensino
Educação Superior
description Objective: to investigate which teaching strategies are used in the training of the nurse-educator in nursing undergra-duate courses at a national and international level. Metho-ds: an integrative review carried out in the databases Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Cur-rent Index to Nursing and Allied Health Literature, Natio-nal Center for Biotechnology Information, Web of Science, SCOPUS. No time limits were determined. Results: Based on the seven selected articles, different teaching strategies used in the training of nurse-educators in Nursing courses were identified in countries such as Brazil, United States of America, United Kingdom, Spain and Germany. The strate-gies identified were: Digital Teaching Materials, Role Playing Game, Problematization, Poetry, Practical Experience, Edu-cational Games and Educational Action Formulation and Development. Conclusion: the strategies identified relate to the Modern-Traditional and Modern-Dialogical benchma-rks, with little or no openness to sensitive, ethical-aesthetic--political experimentation in the fields of action that relate to Health Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-25T14:06:30Z
2021-02-25T14:06:30Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CECILIO, Sumaya Giarola et al. Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 22, e61210, fev. 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/rene/article/view/61210/165715. Acesso em: 25/01/2021.
2175-6783
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56770
identifier_str_mv CECILIO, Sumaya Giarola et al. Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 22, e61210, fev. 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/rene/article/view/61210/165715. Acesso em: 25/01/2021.
2175-6783
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56770
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028903211499520