Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56770 |
Resumo: | Objective: to investigate which teaching strategies are used in the training of the nurse-educator in nursing undergra-duate courses at a national and international level. Metho-ds: an integrative review carried out in the databases Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Cur-rent Index to Nursing and Allied Health Literature, Natio-nal Center for Biotechnology Information, Web of Science, SCOPUS. No time limits were determined. Results: Based on the seven selected articles, different teaching strategies used in the training of nurse-educators in Nursing courses were identified in countries such as Brazil, United States of America, United Kingdom, Spain and Germany. The strate-gies identified were: Digital Teaching Materials, Role Playing Game, Problematization, Poetry, Practical Experience, Edu-cational Games and Educational Action Formulation and Development. Conclusion: the strategies identified relate to the Modern-Traditional and Modern-Dialogical benchma-rks, with little or no openness to sensitive, ethical-aesthetic--political experimentation in the fields of action that relate to Health Education. |
id |
UFC-7_ad1259ea2e75449eca53641117a416bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/56770 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativaTeaching strategies used in the training of the nurse-educator: an integrative reviewEducação em EnfermagemEducação em SaúdeMateriais de EnsinoEducação SuperiorObjective: to investigate which teaching strategies are used in the training of the nurse-educator in nursing undergra-duate courses at a national and international level. Metho-ds: an integrative review carried out in the databases Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Cur-rent Index to Nursing and Allied Health Literature, Natio-nal Center for Biotechnology Information, Web of Science, SCOPUS. No time limits were determined. Results: Based on the seven selected articles, different teaching strategies used in the training of nurse-educators in Nursing courses were identified in countries such as Brazil, United States of America, United Kingdom, Spain and Germany. The strate-gies identified were: Digital Teaching Materials, Role Playing Game, Problematization, Poetry, Practical Experience, Edu-cational Games and Educational Action Formulation and Development. Conclusion: the strategies identified relate to the Modern-Traditional and Modern-Dialogical benchma-rks, with little or no openness to sensitive, ethical-aesthetic--political experimentation in the fields of action that relate to Health Education.Objetivo: investigar as estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador nos cursos de gradu-ação em enfermagem em âmbito nacional e internacional. Métodos: revisão integrativa realizada nas bases Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Current Index to Nursing and Allied Health Literature, National Cen-ter for Biotechnology Information, Web of Science, SCOPUS. Não foram determinados os limites temporais. Resultados: com base nos sete artigos selecionados,identificaram-se diferentes estratégias de ensino utilizadas na formação de enfermeiros-educadores nos cursos de Enfermagem em pa-íses como o Brasil, Estados Unidos da América, Reino Unido, Espanha e Alemanha. As estratégias identificadas foram: Materiais Didáticos Digitais, Role Playing Game,Problema-tização, Poesia, Experiência Prática, Jogos Educativos e For-mulação e Desenvolvimento de Ação Educativa. Conclusão:as estratégias identificadas relacionam-se com os referen-ciais Moderno-Tradicional e Moderno-Dialógico, com pouca ou nenhuma abertura à experimentação sensível, ética-es-tética-política nos campos de ação que se relacionam com a Educação em Saúde.Rev Rene2021-02-25T14:06:30Z2021-02-25T14:06:30Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCECILIO, Sumaya Giarola et al. Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 22, e61210, fev. 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/rene/article/view/61210/165715. Acesso em: 25/01/2021.2175-6783http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56770Cecilio, Sumaya GiarolaGomes, Andréa Tayse de LimaGoulart, Clarissa FernandesVieira, Letícia GonçalvesGazzinelli, Maria Fláviaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-25T14:06:30Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/56770Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:40:47.543096Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa Teaching strategies used in the training of the nurse-educator: an integrative review |
title |
Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa |
spellingShingle |
Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa Cecilio, Sumaya Giarola Educação em Enfermagem Educação em Saúde Materiais de Ensino Educação Superior |
title_short |
Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa |
title_full |
Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa |
title_fullStr |
Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa |
title_full_unstemmed |
Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa |
title_sort |
Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa |
author |
Cecilio, Sumaya Giarola |
author_facet |
Cecilio, Sumaya Giarola Gomes, Andréa Tayse de Lima Goulart, Clarissa Fernandes Vieira, Letícia Gonçalves Gazzinelli, Maria Flávia |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Andréa Tayse de Lima Goulart, Clarissa Fernandes Vieira, Letícia Gonçalves Gazzinelli, Maria Flávia |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cecilio, Sumaya Giarola Gomes, Andréa Tayse de Lima Goulart, Clarissa Fernandes Vieira, Letícia Gonçalves Gazzinelli, Maria Flávia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Enfermagem Educação em Saúde Materiais de Ensino Educação Superior |
topic |
Educação em Enfermagem Educação em Saúde Materiais de Ensino Educação Superior |
description |
Objective: to investigate which teaching strategies are used in the training of the nurse-educator in nursing undergra-duate courses at a national and international level. Metho-ds: an integrative review carried out in the databases Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Cur-rent Index to Nursing and Allied Health Literature, Natio-nal Center for Biotechnology Information, Web of Science, SCOPUS. No time limits were determined. Results: Based on the seven selected articles, different teaching strategies used in the training of nurse-educators in Nursing courses were identified in countries such as Brazil, United States of America, United Kingdom, Spain and Germany. The strate-gies identified were: Digital Teaching Materials, Role Playing Game, Problematization, Poetry, Practical Experience, Edu-cational Games and Educational Action Formulation and Development. Conclusion: the strategies identified relate to the Modern-Traditional and Modern-Dialogical benchma-rks, with little or no openness to sensitive, ethical-aesthetic--political experimentation in the fields of action that relate to Health Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-25T14:06:30Z 2021-02-25T14:06:30Z 2021 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CECILIO, Sumaya Giarola et al. Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 22, e61210, fev. 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/rene/article/view/61210/165715. Acesso em: 25/01/2021. 2175-6783 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56770 |
identifier_str_mv |
CECILIO, Sumaya Giarola et al. Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 22, e61210, fev. 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/rene/article/view/61210/165715. Acesso em: 25/01/2021. 2175-6783 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56770 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028903211499520 |